שתף קטע נבחר

מסע לאתיופיה: המועמדים לעלייה מחכים ברעב

הממשלה החליטה לפני יותר משנה להעלות אלפים מבני הפלשמורה באתיופיה, אבל עד כה לא הגיע אף לא אחד. בינתיים יצאו שלושה חברי כנסת להתרשם ממצבם, וחזרו מזועזעים

לפני יותר משנה החליטה ממשלת ישראל להעלות עד לחודש ספטמבר האחרון 3,000 מבני הפלשמורה. מאז, עברו כבר שלושה חודשים, ובשנה האחרונה לא הגיע לארץ אף לא עולה אחד. בעוד שהסחבת בישראל נמשכת, ממתינים המועמדים לעלייה במחנות מעבר בתנאים קשים ומצפים בכיליון עיניים לכך שמישהו בישראל ייזכר בקיומם.

 

למחנה המעבר בגונדר שבאתיופיה יצאו בשבועות האחרונים ח"כ שלמה מולה (קדימה) יחד עם שני חברי כנסת נוספים: אברהם מיכאלי (ש"ס) ואריה אלדד (האיחוד הלאומי). הם ביקשו לבחון את התנאים שעמם נאלצים המועמדים לעלייה להתמודד. 

 

"זו אמנם לא הפעם הראשונה שאני מבקר במחנות העלייה בגונדר, אך לא יכולתי שלא להזדעזע מתנאי המחייה הירודים, העוני והרעב השורר בהם. אני קורא לסוכנות היהודית ולממשלת ישראל לקחת אחריות על המתחם בגונדר ולסייע לפתור את בעיית עליית בני הפלשמורה אחת ולתמיד", אמר ח"כ מולה והוסיף: "המראה של ילדים דוברי עברית רהוטה החולמים לעלות ארצה ובינתיים רעבים ללחם הוא בלתי נסבל".

 

העלייה תקועה, העולים ממשיכים לקוות

בגונדר מוצבים שני נציגים של משרד הפנים ולדברי חברי המשלחת, נודע להם שהשניים אמורים לחזור ארצה בקרוב. חברי הכנסת מפנים אצבע מאשימה כלפי הסוכנות היהודית, משרד הפנים וממשלת ישראל. בין היתר, סיפרו נציגי משרד הפנים למשלחת, כי ארכיון העלייה נלקח ע"י הסוכנות, מה שמקשה על בדיקת הזכאות לעלייה. "לחברי המשלחת לא מובנת התנערותה המוחלטת של הסוכנות היהודית מהעלאת בני הפלשמורה ארצה. אנו קוראים לסוכנות היהודית ולמגביות היהודיות לאמץ מדיניות של ממלכתיות יהודית, ערכית, ציונית ומוסרית, וליטול את האחריות על המתחם מידיהם של הארגונים השונים", נכתב בדו"ח.  


חברי הכנסת באתיופיה. מזועזעים מתמונת המצב (צילום: הרב מנחם ולדמן)

 

בגונדר ממתינים 8,700 איש לעלייה לישראל, חלקם כבר שנים ארוכות. בדו"ח שהגישו לכנסת, מפרטים חברי המשלחת את מצבם הקשה של יושבי המקום. "מדובר באנשים החיים בתנאי דיור קשים ביותר של רעב ועוני, הסובלים ממחסור במזון, במים ובביגוד ובעלי בעיות בריאותיות קשות. הילדים במתחם סובלים מתת-תזונה, ממערכת חיסונית חלשה וממחלות נוספות, זאת בשל השהייה הממושכת שלהם בהמתנה לעלייה לאחר שעזבו את בתיהם וכפריהם".


"הגויים בסביבתם רואים בהם זרים ונחותים" (צילום: הרב מנחם ולדמן)

 

מי שדווקא כן נחלץ לעזרת השוהים במחנה הוא ארגון "צפון אמריקה למען יהודי אתיופיה", שהקים במחנה מתחם שבו עוסקים הגברים במלאכת יד והנשים עסוקות באריגת בגדים למלבוש ולמכירה, זאת מכיוון שהמקצועות הבולטים ביותר בקרב יהודי אתיופיה הם נפחות ואריגה. חברי המשלחת נפגשו עם ראשי הקהילה, שתארו לפניהם את מצוקת חיי תושביו מחנה המעבר. "הם מצפים בכיליון עיניים שמדינת ישראל תכיר בהם כמשפחותיהם וכאחיהם ויעלו ארצה להגשים את חלומם הציוני. הם גם תיארו כמה שהגויים בסביבתם רואים בהם זרים ונחותים, ועל כן הם ביקשו מחברי המשלחת לעשות כל מאמץ על מנת לגרום לקבלת ההחלטות שיאפשרו להם להגיע ארצה", נכתב בדו"ח.

 

היום יתכנסו הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת וועדת העליה והקליטה לדיון משותף, בנושא מצב העלייה מאתיופיה ובמצבם החמור של השוהים במחנות המעבר. בארגוני יוצאי אתיופיה בישראל מתכוונים, על רקע הדברים, לערוך כבר בשבועות הקרובים הפגנות ענק למען המשך העלייה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחכים בגונדר. "מראה בלתי נסבל"
צילום: רב מנחם ולדמן
מומלצים