שתף קטע נבחר

ההוראה הגזענית: "שואה מילולית לאתיופים"

הידיעה על הוראת משרד החינוך למנוע מתלמידים יוצאי אתיופיה לעבור בתחנה המרכזית בת"א, לא הפתיעה את בני העדה. "שישאלו את עצמם למה יש אלימות, במקום להפלות בגלל צבע העור", מוחים מדריכי נוער מהקהילה

ריבוי המקרים בעת האחרונה שבהם מתגלה כי דווקא מערכת החינוך היא זו שמפלה לרעה תלמידים יוצאי אתיופיה, לא מפתיע את העולים הוותיקים. הם מזכירים כי זמן רב הם סובלים מיחס משפיל על רקע גזעני. רק שלשום נחשפה ב-ynet הוראת האחראי על המפקחים בפנימיות שלא לאפשר לתלמידים ממוצא אתיופי לעבור בתחנה המרכזית של תל אביב בדרכם הביתה, חודשיים בלבד לאחר שבבתי ספר בפתח תקווה סירבו לקבל תלמידים בני העדה.

 

מתוך 25 אלף תלמידי פנימיות ברחבי הארץ, 3,600 הם יוצאי אתיופיה.

 הם פזורים ב-80 מוסדות: אולפנות, ישיבות תיכוניות, פנימיות, כפרי-נוער דתיים, חילוניים וקיבוצים. העובדה כי מספרם של יוצאי אתיופיה בפנימיות נמוך יחסית, לא הפריעה למשרד החינוך לשלוח כאמור את ההוראה שלפיה יש לדאוג שהתלמידים יסעו בדרכים חלופיות, בטענה כי "יוצאי אתיופיה 'עושים צרות' בתל-אביב".

 

דני אדמסו, יוצא אתיופיה, למד בפנימיית "ימין אורט" כילד. לאחר מכן הדריך בפנימיות נוער וזה שנים רבות הוא עובד עם נוער בסיכון. מזועזע הוא קרא את הוראת משרד החינוך. "מה שמדאיג אותי זה איזה הנחות יסוד יש לכותבי המכתב", הוא אומר. "בפנימיות לומדים גם עולים ממקומות אחרים וגם בני משפחות 'צבריות'. אני לא מסכים ולא מקבל עמדה שלפיה לכל הילדים האתיופים התנהגות זהה, אלימה ומשחיתה כפי שמשרד החינוך הגדיר אותה".

 

אמדסו תולה את הסיבה ליחס לעולי אתיופיה בצבע עורם. "למה לבודד קבוצה שלמה ולא להתייחס אלינו אחד אחד? הפשע היחיד של אותם נערים הוא חוסר היכולת להסוות עצמם בגלל צבע העור. גזענות קיימת, אבל איש ממסד, בוס של מפקחים - מוציא הנחייה שהיא פשוט מעוררת חלחלה", הוא אומר ומדגיש: "צריך לטפל בבעיות האלימות ולא בצבע העור. זה כמו שבגלל רצח משפחת אושרנקו יגידו שכל הרוסים רוצחים".

 

גם ברקו סמואל, מנחה קבוצת הורים יוצאי אתיופיה ולשעבר מקשר בין ההורים, צוות הפנימייה והתלמידי במשרד החינוך, לא ממש הופתע. "זה ממש לא מפליא אותי, אני מכיר מקרוב את יחס משרד החינוך כלפי תלמידי פנימיות", הוא אומר. לדבריו, "במקום למנוע מתלמידים אלימים לעבור בתל אביב, אותו מפקח צריך לשאול את עצמו מדוע יש אלימות בפנימיות בקרב התלמידים. במקום לטפל לתת מענה ולעסוק במניעה מפלים עדה שלמה. זה מכסה על הכשלונות של משרד החינוך, שקל לו להאשים את האתיופים בהכל במקום להתמודד".

  

לאשכנזים זה לא היה קורה

אברהם מולו, בן 18 הלומד בתיכון "'ברנר" בפתח תקווה, מספר כי מאז עלה לארץ - השתנו דעותיו על החברה הישראלית באופן קיצוני. "זה פשוט בלתי נסבל. זה כבר יותר מדי. עליתי לפני שש שנים, ומאז אני לא מפסיק לשמוע על דברים כאלה", הוא אומר.

 

לדבריו, "כמדריך צעיר הייתי אתיופי יחיד. ככה גם בקבוצת 'מנהיגות צעירה'. תמיד כולם התייחסו אלי כאל ישראלי, אבל אם אנחנו בקבוצה יותר משלושה ילדים מתייחסים אלי לפי המוצא ולא כאדם בפני עצמי".

 

מולו, שרק לאחרונה שב ממסע למחנות ההשמדה בפולין, מתקשה - בצער רב - שלא לעשות את ההקבלה בין היחס ליהודים באותה התקופה לבין היחס בישראל לבני עדתו. "מנצלים את זה שאנחנו עדה שקטה. אם היו עושים את זה לאשכנזים האחראי במשרד החינוך היה מתפטר. הקול שלנו לא שווה כלום. במערכת חינוך שממנה יוצא מכתב כזה, מדובר בשואה מילולית לכל דבר, כפי שעשו ליהודים במזרח אירופה בהתחלה".

 

הוא מתקשה לגלות סלחנות כלפי החברה הישראלית, שלדבריו אינה מקבלת את השונה. "הורסים את הילדות שלנו", אומר מולו. "ילד בן שש כבר יודע מה זה גזענות ומהן אפליות. האנשים שעושים את זה הם לא אנשים, הם היטלר, ואני לא מגזים בדיבור שלי. אנשים שלא יודעים להיות בני אדם ולקבל את השונה - מקומם לא בארץ ובטח שלא במשרד החינוך". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"מפלים עדה שלמה". ברקו סמואל
צילום: אבי מספין
אדמסו. "בגלל רצח אושרנקו יגידו שכל הרוסים רוצחים?"
צילום: שמואל אדמסו
מומלצים