חיפוש
Close this search box.

עתירה לבג"ץ: יוצאי אתיופיה קוראים לממשלת ישראל: מספיק! אנחנו כבר לא עולים.

הודעה לעיתונות – לפרסום מידי 21.12.2014

עתירה לבג"ץ: יוצאי אתיופיה קוראים לממשלת ישראל: מספיק! אנחנו כבר לא עולים.

האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה קוראת לבית המשפט העליון לתקן העוול ולהכריז שיוצאי אתיופיה הם אזרחים שווים, שזכותם לקבל שירותים מכל משרדי הממשלה ואינם עולים חדשים נצחיים שכל יעודם הוא לקיים את משרד העלייה והקליטה.

 בעתירה לבג"ץ שהוגשה ב17.3.2014 בעקבות החלטת הממשלה מספר 1300 מיום 09.02.2014 הקובעת כי על משרד הקליטה "לגבש תכנית לקידום שילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בחברה", האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה דורשת מממשלת ישראל לבטל החלטה זו ולהוציא את הטיפול בכלל יוצאי אתיופיה בישראל מידי משרד העלייה והקליטה, ולהעביר את אחריות הטיפול באזרחים ממוצא אתיופי לידי משרדי הממשלה, כל אחד ואחד על-פי תחום אחריותו המקצועית.

העתירה הוגשה על-ידי האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה ומצביעה על כשל המדיניות הנהוגה מזה כשלושים שנים. מדיניות זו מפרידה, מקטלגת ומבודדת את הטיפול באזרחים ממוצא אתיופי מאופן הטיפול בו משרדי הממשלה נוהגים כלפי כלל אזרחי המדינה. טיפול קטגוריאלי זה מונהג, מנוהל ומתוכלל על-ידי משרד העלייה והקליטה והוא כולל את כלל יוצאי אתיופיה בישראל, למרות ש79% מיוצאי אתיופיה הם מעל 15 שנה בארץ ו/או נולדו בישראל, ואינם מוגדרים כעולים חדשים. בעתירה זו ייצג את האגודה עו"ד יורם אברהמי.

בין הטיעונים נגד החלטת הממשלה:

1. משרד הקליטה כשל כישלון חרוץ בכל הנוגע לקליטה ושילוב. אילו משרד הקליטה היה עושה עבודתו במשך 35 שנים, מאז החלה עליית יהודי אתיופיה, לא היה צורך בהחלטות ממשלה כל 5 שנים.

2. אוכלוסיית יוצאי אתיופיה היא האוכלוסייה היחידה המטופלת על-ידי משרד הקליטה בכל תחומי החיים, ללא כל קשר לוותק שלה בארץ! מה גם שבהחלטת הממשלה מספר 1300 אין עוסקים בעולים החדשים, אלא בכלל הציבור יוצא אתיופיה, למעט העולים החדשים.

3. מבקר המדינה קבע בדו"ח 63ג' כי משרד הקליטה לא הצליח לתכלל את תכנית החומש, ושמשאבים התפזרו על תכניות רבות, הכספים לא הגיעו ליעדן, וכן לא נבדקה מועילותן.

4. למשרד הקליטה אין אוכלוסיית עולים, שהוא יכול לטפל בה, ולתחזק על גבה מוסדות, אגפים, תכניות וחברות, כמו שהוא מרשה לעצמו על חשבון אזרחים ממוצא אתיופי.

 

5.משרד הקליטה הוא אחד המשרדים השוליים ביותר בממשלה. אין לו סמכות ומרות לקבל החלטות הנוגעות למשרדים אחרים, ולכן אינו יכול לתכלל תכניות בין-משרדיות להחליט עבור משרדים אחרים, כמו: בטחון, חינוך, שיכון, כלכלה וכ"ב, על מנת שיבצעו את עבודתם כראוי גם עבור יוצאי אתיופיה.

האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה דורשת לאחר כישלון של עשרות תכניות שנכתבו עבור יוצאי אתיופיה ובזבוז כספי ציבור, שמשרד ראש הממשלה הוא זה שיפקח, יתכלל ויעקוב אחר שילוב שוויוני של יוצאי אתיופיה בכל המשרדים הממשלתיים.

 

בג"ץ 2027/14

לעתירה המלאה:
https://iaej.co.il/wp-content/uploads/2014/03/בגצ-נוסח-העתירה-שהוגשה-על-ידי-האגודה-הישראלית-למען-יהודי-אתיופיה.pdf

לקריאת הפרק "היבטים בקידום שילובם של יוצאי אתיופיה" בדו"ח מבקר המדינה 63ג':
http://www.mevaker.gov.il/he/Reports/Report_114/926efbcf-6853-4c93-8154-2844c658d9aa/7917.pdf

לקריאת החלטת הממשלה מספר 1300:
https://iaej.co.il/?p=4898

 

לפרטים נוספים ולראיונות:

חנה אלעזר לגסה, דוברת האגודה – טל': 058-7050040

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system