שתף קטע נבחר

קורס צה"לי לאתיופים בלבד: מברכים ומקללים

הח"כים המייצגים את הקהילה בכנסת חלוקים בדעתם לגבי הקורס ליוצאי העדה בלבד שפרטיו נחשפו ב-ynet. תמנו-שטה: המסר - אתם שונים. סולומון: הבידול מייצר שילוב

תגובות מעורבות לפרסום ynet על הקורס הייעודי בצה"ל לחיילים אתיופים בלבד : קורס בודקי תוכנה, שבו ישתתפו יוצאי העדה בלבד, עורר תגובות נזעמות מחד, אך מאידך היה גם מי שתמך ביוזמה.

 

עדכונים נוספים בחדשות ynet:

יותר קיבוצניקים לקרבי, פחות לקצונה

מתוח בגולן: פצמ"ר וירי לעבר כוח צה"ל

 

בצה"ל החליטו לנקוט צעד חסר תקדים נוכח קשיי ההתאקלמות של חיילים מהעדה (3% מקרב חיילי צה"ל הם בני העדה, אך הם מהווים 13% מהכלואים בבתי הכלא הצבאיים). בצבא הכריזו על פתיחת קורס תקשובי של ארבעה חודשים במקום תשעה שבועות כנהוג בקורס המקביל במסלול הרגיל, במתחם מבודד בקיבוץ במרכז הארץ. את הקורס הייעודי ינחו קציני מילואים מהעדה כ"אחים גדולים", ולא ישתתפו בו חיילים אחרים. הצעד מנוגד למדיניות שמעודדת הטרוגניות בצבא.

הקורס בחיל התקשוב כבר יצא לדרך ()
הקורס בחיל התקשוב כבר יצא לדרך

הקורס מהווה מהלך ניסיוני והוא החל לפני כחודש. אם יצלח, בצבא מקווים להרחיבו למסלולים נוספים. בסוף הקורס ישתלבו הבוגרים בחיל התקשוב יחד עם כלל החיילים.

 

לדברי סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד), לפני כשבועיים היא דנה בנושא עם ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, שמקדמת באופן אישי את הנושא, והביעה בפניה ובפני סגן הרמטכ"ל האלוף גדי אייזנקוט את התנגדותה למהלך החריג. "אין מקום להשתמש בהדרה כדי לשפר את הממצאים העגומים של החיילים ממוצא אתיופי", אמרה תמנו-שטה. "מקור הבעיה אינו בחיילים, ובידודם הוא רק תרופת הרגעה למצפון של העוסקים במלאכה. הצרכים המיוחדים של חיילים ממוצא אתיופי אינם מקדשים אמצעים כמו קורסים מיוחדים. מועבר כאן מסר לפיו 'אתם שונים', ובל נשכח שרבים מהם נולדו בארץ. מה היינו חושבים אם היו מפרידים רוסים או מרוקאים למסגרות נפרדות?"

 

בניגוד אליה, חברה למפלגה ח"כ שמעון סולומון המכהן כיו"ר השדולה לקידום חיילים יוצאי אתיופיה, תומך במהלך: "בידול לזמן קצר ומוגבל מייצר שילוב טוב יותר בטווח הארוך. הבעיה המרכזית בצבא הינה במבדקים הבעייתיים טרום הגיוס. אין כאן בידול לשם בידול, אלא לשם שילוב. בכך החיילים יתמקצעו והקורס יבנה אותם אישיותית ויתרום לשילובם בטווח הרחוק".  

 

"קליטת עלייה? קליטת גטאות"

אך בקהילה נחרדו לשמוע על המהלך הבעיייתי. גדי יברקן, ראש מטה המאבק לשוויון חברתי לעולי אתיופיה וסגן במיל' בגבעתי, אמר: "לקחת את ילידי הארץ ולהכניס אותם לגטאות, זו לא קליטת עלייה, זו קליטת גטאות. אם עדיין מפנים יוצאי אתיופיה ילידי הארץ לתוכניות כאלה, זה אומר שהמדינה נכשלה. זה לא קשור למוצא ולא לעלייה. ניתן ליישם תוכניות כאלה כלפי עולים חדשים שעוד לא התרגלו, כי הרעיון המרכזי של תוכניות כאלה הוא לתת לעולים חדשים אפשרות להסתגל בחברה".

 

יאיו אברהם, יוצא אתיופיה ופעיל בקהילה: "אנחנו מדברים ועושים המון כדי לקדם פרויקטים שונים, אבל התפיסה הבסיסית של הפרדת אדם מסויים או חברה מסויימת, מסוכנת לחברה ולא מועילה לשום דבר. אני לא רואה שום שילוב בכך שמפרידים יוצאי אתיופיה. למה לא ביחד?"

 

הוא העיד כי הוא פועל כבר 20 שנה בקהילה והוסיף: "אני כבר משולב בחברה, אני דובר עברית. אבל התפיסה שהמשמעות שלה היא לבודד אנשים לטוב ולרע היא לא חינוכית. לקחת כמה אתיופים ולהפוך אותם למעבדה - אותי באופן אישי זה מקומם. לא יעזור כמה הפרויקט יוקרתי".

 

שני חיילים שכבר משתלמים בקורס, הטוראית בת אל והטוראי אביחי, סיפרו על אווירה טובה ונוחה, "כמו בבית", אך גם להם המהלך נראה מוזר. בת אל: "אני מקווה שזה יעזור לי להשתלב אבל יש בזה חיסרון, זה מבדיל אותנו מאחרים ואין לידינו חיילים לבנים". אביחי ציין: "בהתחלה אולי זה הצטייר לא טוב, אבל גם ההורים שחשבו שזה מוזר, תמכו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים