חיפוש
Close this search box.

אליה וקוץ בה? מבצע סיוע משפטי של לשכת עורכי הדין לעולי אתיופיה במסגרת הסכמים לרכישת דירה

לילך גביש

לאור ההונאות הרבות את יוצאי אתיופיה ברכישת דירות לאורך עשר השנים האחרונות, משרד הקליטה ולשכת עורכי הדין יוצאים במבצע שמעניק הנחה על ייעוץ וייצוג משפטי לרוכשים, רובם עולים חדשים. יוזמה מבורכת במהותה, אך יש מי שמזהירים מכשרות העסקה. עורך הדין גלעד ברנע מהמחלקה המשפטית בעמותת ידיד – מרכזי זכויות בקהילה: "אני לא מכיר את בקרת האיכות שנעשתה על ידי הלשכה על רשימת עורכי הדין שמשתתפים במבצע. זה מאוד מטריד אותי".

לאור ההונאות הרבות של יוצאי אתיופיה ברכישת דירות לאורך עשר השנים האחרונות, משרד הקליטה ולשכת עורכי הדין יוצאים במבצע שמעניק הנחה על ייעוץ וייצוג משפטי לרוכשים, רובם עולים חדשים. יוזמה מבורכת במהותה, אך יש מי שמזהירים מכשרות העסקה. עורך הדין גלעד ברנע מהמחלקה המשפטית בעמותת ידיד – מרכזי זכויות בקהילה: "אני לא מכיר את בקרת האיכות שנעשתה על ידי הלשכה על רשימת עורכי הדין שמשתתפים במבצע. זה מאוד מטריד אותי".

משרד הקליטה ולשכת עורכי הדין יוצאים במבצע סיוע משפטי לעולי אתיופיה במסגרת הסכמים ברכישת דירה. במסגרת המבצע, שאושר על-ידי הממונה על הגבלים עסקיים, יוצע לציבור עולי אתיופיה, הזכאים למענקים לרכישת דירה ממשרד הקליטה, ייעוץ וייצוג משפטי בהסכמים לרכישת דירות, לרבות הטיפול ברישום זכויות הדירה על-שם הרוכשים בתמורה לשכר טרחה בגובה של עד 1/2% משווי הדירה. עורכי הדין אף רשאים להפחית את מחיר הייעוץ המשפטי מתחת למחיר המופיע בתקנון המבצע ושכר הטרחה לכל שירות משפטי נוסף יהיה כפי שיוסכם בין עורך הדין ללקוח.

לדברי עורך דין אילן שרקון, יושב ראש ועדת קניין, מקרקעין וחוזים, המבצע נועד לסייע לעולי אתיופיה הרוכשים דירות ולשים קץ לתופעה עגומה של ניצולם לרעה על-ידי שרלטנים. עורך דין שרקון הוסיף, כי ראוי שעורכי דין רבים ככל הניתן ישתתפו במבצע, וזאת, בין היתר, על-מנת להגן על זכויותיהם של עולי אתיופיה בעסקאות מכר

משרד הקליטה ולשכת עורכי הדין גיבושו מאגר עורכי הדין המעוניינים לתת שירות במסגרת המבצע, שישמש מענה לציבור עולי אתיופיה לצורך איתור עורכי הדין המשתתפים במבצע. המבצע מפורסם במסע הסברה בכלי התקשורת, להגברת המודעות לקבלת שירותים משפטיים. המבצע יצא לדרך ביום ד', 13 ביוני 2007 ויימשך 12 חודשים, עד ל- 12 ביוני 2008.

אך יש מי שהעלו דברי ביקורת על המבצע. בכנס בנושא "הנגישות למערכת המשפט בישראל", עורך דין גלעד ברנע, מנהל המחלקה המשפטית בעמותת ידיד – מרכזי זכויות בקהילה, התריע כי עיון ברשימת עורכי הדין שהסכימו לקחת חלק במבצע, הטריד אותו. לדבריו, על הלשכה, שיזמה את המבצע, גם לקחת אחריות על כך שעורכי הדין יעשו את עבודתם נאמנה. "אני לא מכיר את בקרת האיכות שנעשתה על הרשימה הזו. מאוד מטריד אותי", התריע עו"ד ברנע. עוד הוא ציין בדבריו שניסיון העבר מלמד על כך שלא אחת עורכי הדין היו שותפים להונאה, כאשר רכשו בני הקהילה דירות שאינן שוות את ערכן ואף אינן ראויות למגורי אדם. יש לציין כי עמותת ידיד מפעילה עורכי דין בהתנדבות המסייעים לבני הקהילה ולאוכלוסיות עולים נוספות במרכזים שונים ברחבי הארץ.

לשכת עורכי הדין אף יזמה יום עיון לחברי הלשכה במסגרת המבצע, אך לדברי עורך הדין משה סמו, שהשתתף ביום העיון לא הוסברו עניינים מהותיים שחשוב לכלול בחוזי דירות של עולי אתיופיה. "לא ניתן דגש לפרטים מהותיים בחוזים של עולים מאתיופיה", אומר עו"ד סמו, "למשל שהחוזה מותנה באישור משרד הקליטה, שבמצב בו לא מתקבל אישור המשרד, ביטול העסקה עשוייה להוביל לתביעות בגין הפרת הסכם".

"הרווח לא גדול בחוזים של עולים והאחריות מאוד כבדה", אומר סמו, "רוב התביעות נגד עורכי דין בכלל מוגשות בנושאים כאלו. למי זה כדאי? לעורכי דין שעובדים עם המתווכים באופן קבוע. עורך הדין חותם והמתווך עושה את כל השאר. השירות הוא עסקת חבילה שכביכול משתלמת לעולה, אך בסופו של דבר עולה לו ביוקר". לדברי סמו לכנס הגיעו עורכי דין רבים, אשר רבים מהם עובדים עם מתווכים שדרשו מהם להגיע לכנס. "מי שקובע בכל עניין רכישת הדירה הוא המתווך", אומר עו"ד סמו, "והוא גם זה שקובע את זהות עורך הדין בעסקה. אם המבצע נועד לחסום את הסחר-מכר, הוא רק נתן לגיטימציה. שמשרד הקליטה ייקח אחריות".

באתר לשכת עורכי הדין מצוין כי "רשימת עורכי הדין המופיעים במאגר הינה בגדר המלצה בלבד". כך שבנוסף להמלצה לבדוק את מצב הדירה לפני קנייתה, מומלץ גם לבדוק את עורך הדין.

תקנון המבצע:

http://www.israelbar.org.il/UpLoadFiles/legal_aid_ethiopian_immigrants_campaign_rules.pdf

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system