שתף קטע נבחר

נגד הפערים: יוזמה חדשה ל"חינוך שוויוני"

תנועת "הכל חינוך" השיקה קמפיין שבלבו הצעת חוק שגובשה עם אנשי אקדמיה, עסקים ופדגוגיה. כמה ח"כים הבטיחו לסייע, ובמועצת התלמידים תומכים: "מוכנים לצאת למאבק ציבורי כדי להשפיע ככל הניתן"

נכנסים לוואקום של הממשלה? תנועת "הכל חינוך" הציגה היום (א') הצעת חוק שבכוונתה לקדם בכנסת, שמטרתה "להבטיח את זכותם של ילדי ישראל לקבלת חינוך איכותי, שוויוני וללא אפליה". ההצעה, המכונה "חוק אחריות המדינה לחינוך", זכתה לתמיכתם של כמה חברי כנסת שהתחייבו לקדם את אישורה, ובתנועה מתכוונים להשיק בקרוב מסע הסברה ציבורי נרחב כדי לקדמה.

 

 

בראשות התנועה עומד התעשיין דב לאוטמן, שסיפר כי בהליך גיבוש הצעת החוק היו מעורבים אנשי אקדמיה וחינוך רבים, לצד דמויות בולטות בעולם העסקים ששילבו ידיים במטרה לחולל מהפכה במערכת החינוך. מטרותיה, כפי שהוגדרו שם, הן:

 

  • הגדרת חובתה של המדינה למימוש הזכות לחינוך באופן שוויוני.
  • הבטחת השקיפות בהתנהלות המדינה, בכל הקשור לחינוך.
  • הגדרת הדרישות לקיומו של מוסד חינוכי.
  • הבטחת מימון למימוש הזכות לחינוך.
  • הבטחת חובתה של המדינה לקבוע את מדיניות החינוך ולנהוג באופן שוויוני כלפי כלל התלמידים.

 

בהצעת החוק טענו היוזמים כי ביסוד החינוך הציבורי עומד הרעיון שלפיו צריכים כלל בתי הספר לקבל מימון מלא מקופת המדינה, בתנאי שיהיו נאמנים לערכי היסוד שלה ויהיו כפופים לפיקוח משרד החינוך. בהתאם לכך, דורשים היוזמים לחייב את המדינה לקבל על עצמה אחריות אישית על חינוך הילדים, תוך קביעת עקרונות הנוגעים לתוכן הלימודים והיקפם, קבלת תלמידים למערכת החינוך ואכיפת לשון החוק.

 

בין היתר, קובעת הצעת החוק כי אחריות המדינה לחינוך תמומש בדרך כזו שתבטיח זכויות שוות ושוויון הזדמנויות לקבלת חינוך הולם, לפי קריטריונים קבועים וברורים. תוכנית שהוצעה ליישום התוכנית היא באמצעות ביסוס המימון לה על סל חינוך לתלמיד, שייקבע לפי תבחינים שוויוניים ודיפרנציאליים.

 

משמעות הדבר היא כי המדינה תתקצב כל תלמיד במערכת החינוך על בסיס אישי ושוויוני, תוך כשאלו שיוגדרו זכאים לפי צרכים מיוחדים יזכו לתוספת כהעדפה מתקנת. הצעת החוק מבקשת לקבוע כי לימודי הליבה יכללו את לימודי המתמטיקה, העברית והאנגלית כמקצועות חובה. "מקצועות אלו מקנים מיומנויות המכינות את בוגרי מערכת החינוך להתמודדות עם אתגרי הלמידה ועבודה במאה ה-21", הוסבר שם.

 

לפי התוכנית, ישלל רישיונם של בתי ספר שיעברו על החוק וינהגו באפליה כלפי תלמידים. "הפערים בחינוך הציבורי התרחבו מאוד ומטרידים אותנו", אמר לאוטמן. "אם לא נעצור אותם, תיווצר סכנה לעתידה של ישראל. הדרך היחידה לצמצום פערים היא על-ידי השקעה בחינוך".

 

מנכ"ל תנועת "הכל חינוך", הרב שי פירון, אמר כי "ילדים בישראל מקבלים פחות מכפי שנהוג במרבית מערכות החינוך בעולם. לכן אנו דורשים תקצוב דיפרנציאלי, ומתן העדפה תקציבית לילדים שחיים בפריפריה כדי להבטיח את עתידם".

 

בין חברי הכנסת שהביעו תמיכה ביוזמה והתחייבו לקדם את חקיקתה, אלכס מילר מישראל ביתנו, זאב אלקין מהליכוד, זאב בילסקי מקדימה ואיתן כבל מהעבודה. תמיכה ליוזמה התקבלה גם במועצת התלמידים הארצית, שהיו"ר שלה, אשר אלון, מסר כי "לכל שינוי בחינוך בישראל יש השפעה ישירה עלינו, התלמידים. למען עתידנו, אנו מוכנים לצאת למאבק ציבורי כדי להשפיע ככל הניתן".

 

תלמידים, מורים, הורים ומנהלים - מפעל הפיס, "ידיעות אחרונות", הסתדרות המורים ו-ynet, מזמינים אתכם גם השנה, לקחת חלק בתחרות "המורה של המדינה" במסגרתה ייבחרו ששת המורים המצטיינים בישראל לשנת 2011. 

 

מלאו את טופס המועמדות וספרו לנו מי המורה שראוי לדעתכם לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
בית ספר בישראל. המהפכה החלה?
צילום: אביגיל עוזי
התעשיין דב לאוטמן. "הפערים מאיימים על העתיד"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים