שתף קטע נבחר

צעדה: נערים בני הפלשמורה מוחים על עיכוב גיורם

תחת השמש הלוהטת, 43 מחניכי תוכנית "קדמ"א" של הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה, יצאו למסע לירושלים במחאה על דחיית גיורם המתמשכת. "תנו לנו להמשיך בחיינו בארץ", הם קוראים

למרות החום הכבד השורר השבוע, 43 מצעירי העדה האתיופית, כולם בני הפלשמורה, יצאו אתמול (א') לצעדת מחאה לירושלים. הצעירים, חניכי תוכנית "קדמ"א" (קידום מוכנות אישית) של הסוכנות היהודית ומשרד הקליטה המיועדת לצעירים עולי אתיופיה, החלו את מסעם ממרכז הקליטה יפית בערד - במחאה על העיכוב המתמשך בתהליך גיורם, דבר המונע מהם להמשיך את לימודיהם בתוכנית.  

 

ניסיונותיהם של נציגי הסוכנות היהודית המלווים את הנערים להניא אותם מתוכניתם לצעוד לא הועילו, וה-43 התעקשו להמשיך במסעם בשמש הקופחת. "הנושא בוער בעצמותינו ולא נוותר", הם אומרים. "תכננו לצאת במקביל משלושה מרכזי קליטה, בחיפה, נצרת וערד, אך תנאי מזג האוויר הקשים מנעו מאיתנו לממש את הכוונה".

בשעה שתיים בצהרים עדיין צעדו כ-15 צעירים על הכביש, היתר סבלו מחולשה והתייבשות והמשיכו את המסע לבירה באוטובוס שהעמידה לרשותם הסוכנות.  

 

חניכי "קדמ"א" עלו במהלך השנתיים האחרונות מאדיס אבבה וגונדר לישראל, ונשלחו לתוכנית שמטרתה להשלים את השכלתם ולהכשירם ללימודים אקדמאיים או מקצועיים. במקביל, במסגרת התוכנית הם אמורים לעבור תהליך גיור הכולל גם שיעורי יהדות. אך למרות הבטחות חוזרות ונשנות של משרד הקליטה ומערך הגיור במשרד ראש הממשלה, בשל חילוקי דעות בין מפעילי הפרויקט עד היום לא נשלחו דיינים להשלמת הגיור. בינתיים, חודשים ארוכים החניכים הצעירים ממתינים בביתם לשווא להודעה על המשך הכשרתם. 


"תנו לנו להמשיך בחיינו בישראל". הצועדים אתמול (צילום: אדי גרלד)

 

 

"כבר כמה חודשים אני יושב בבית ולא לומד", כתב א', בוגר חלקה הראשון של התוכנית, לשר הקליטה זאב בוים. "החלום שלי הוא להיות רופא, אני רוצה להיות משכיל ולא מובטל, אבל אמרו לנו שבינתיים אנחנו לא יכולים ללמוד במכינה באוניברסיטה. היום, אחרי שלמדנו יהדות, עברית, מתמטיקה ואנגלית, החברים שלי ואני רוצים ללמוד לבגרות ובעתיד באוניברסיטה, אבל מבקשים שנישאר בבית ונחכה שיקראו לנו", הוא תיאר בייאוש.

 

"במחנות המעבר באתיופיה למדנו יהדות, וגם כאן בישראל למדנו יהדות למעלה משנה", מוסיף בכאב יהונבט, אחד הנערים הצועדים. "העובדה שלא מסיימים את הליך הגיור שלנו תקשה עלינו להשתלב בחברה הישראלית. אנו מבקשים שהדיינים

יבחנו אותנו ויסיימו את ההליך על-מנת שנוכל להמשיך בחיינו בארץ".

 

"אני מצדיע לנערים הללו, שנשבר להם מהתעללות הממסד והחליטו להיאבק בו", מכריז אברהם נגוסה, יו"ר עמותת יוצאי אתיופיה "מכנף דרום לציון", שהגיע מירושלים כדי לעודד את הצועדים. "היהדות היא בנפשם, הם עברו שנה של לימודי יהדות וחיו אורח חיים דתי כנדרש, אבל הדיינים מתמהמהים. למעלה מ-500 נערים שלמדו בשנים עברו והלכו לאיבוד ואין להם זהות", הוא ממשיך. "למרות זאת הרבנים ממשיכים להכשיל את העולים בקליטתם. אילו הרבנות הראשית, ראשי הסוכנות ומשרד הקליטה היו רוצים, הם היו יכולים לפתור את הבעיה. אבל כנראה שאין אינטרס לקליטה מוצלחת של הצעירים", הוא מסכם בצער.

 

הרב משה קליין, סגן ראש מערך הגיור, מסר בתגובה כי, "מערך הגיור מצר על כך שצעירי העדה נאלצים לצעוד בשמש הקופחת כדי להביע את מצוקתם, וגם על כך שסיכומים שהושגו בעבר בשיתוף עם כל הצדדים העוסקים בסוגיי לא מוצו עד תום. אין בסמכותו של מערך הגיור לכפות על גורמים אחרים לממש את הבטחתם, ותקוותנו היא כי הזעקה לא תיפול על אוזניים ערלות. בימים אלו עתידים להתכנס כל השותפים לפרויקט, ואם יקוימו ההסכמים על-ידי כל הצדדים יוכלו החניכים להגיע לבית הדין הרבני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"בוער בעצמותינו". הצועדים
צילום: אדי גרלד
"הממסד מתעלל". הצועדים
צילום: אדי גרלד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים