חיפוש
Close this search box.

פרויקט זכויות עובדים בקהילה

מערכת האתר

בשנתיים האחרונות ישנה עליה בפניות לעמותת סינגור קהילתי בנושא הפרת זכויות עובדים. לדברי חברים בעמותה, פניות רבות מגיעות מקרב אוכלוסיית עולי אתיופיה, שרבים מבניה מועסקים על ידי חברות קבלן כמאבטחים או כעובדי ניקיון. עקב כך הוקמה קבוצה של יועצים מתנדבים, רובם יוצאי אתיופיה, העוברים תהליך לימוד במטרה לסייע לבני הקהילה שנתקלים בקשיים וזכויותיהם מופרות, בפרויקט משותף של עמותת סינגור קהילתי ומוזאיקה.

"אנו רואים שנדרש תהליך שונה ומקיף לקבוצת אוכלוסייה האתיופית, אפילו יותר מאשר עובדי קבלן אחרים", אומרת שירן לוטסינג, סטודנטית לעבודה סוציאלית קהילתית מהאוניברסיטה העברית, שמפעילה את הפרויקט במסגרת ההכשרה המקצועית שלה, "הבדלי שפה ותרבות משפיעים על היכולת שלנו לסייע לעובדים למצות את זכויותיהם מול המעסיקים, ולכן הקבוצה הוקמה".

חברי הקבוצה עוברים הכשרה במסגרתה נלמדים נושאי זכויות עובדים בכלל ועובדי קבלן בפרט, מיצוי זכויות, גישור בקהילה והעצמה, ומועבר בה מידע על שוק העבודה בישראל – איך נוצר המצב של עובדי קבלן ועל המפגש הבינתרבותי. "בקבוצה שמונה עובדי קבלן בעצמם, בני הקהילה דוברי עברית ואמהרית. המרצים הם מעמותות סינגור קהילתי, מעגלי צדק, מוזאיקה והמרכז הבינתרבותי.

"הקבוצה עוברת הכשרה לאחריה יוכלו לתת ייעוץ מקצועי ורגשי לעובדים שנפגעו. ההכשרה מועברת פעם בשבוע למשך חודשיים וחצי", אומרת לוסטיג, "המשתתפים מאוד אכפתיים, משקיעים מהזמן והמרץ שלהם ללא תמורה. זה חשוב להם במישור האישי וכתרומה לקהילה".

לאחר ההכשרה ילוו המתנדבים את העובדים בהליך הגישור. הליך הגישור ניתן כשירות אלטרנטיבי במקום או בנוסף למערכת המשפטית. במסגרת התהליך יתקיים שיח בין העובד למעביד, בהנחיית המגשרים במטרה להגיע למיצוי זכויות העובד. "תוך שלוש שעות העובדים אמורים לצאת עם חוזה", היא משתפת ביתרונות ההליך על פני הפניה לבית משפט, "עבור רבים מיוצאי אתיופיה בית המשפט לא נגיש מבחינה שפתית וכלכלית. גישור הוא שירות מקדים לפני הגעה לבית משפט, שהוא תהליך בירוקראטי ארוך, והוא יחסית מותאם לתרבות האתיופית, בדומה לשמאגלות (זקני העדה המסייעים בפתרון סכסוכים)".

"הליך הגישור נעשה על ידי ארגון מוזאיקה לגישור בקהילה, שמתמחה בפתרון סכסוכים. הגישור ניטרלי וחסויי. זה הליך קצר ויעיל שמאפשר להביא את כל הגורמים סביב שולחן. גם למעסיקים עדיף להשתתף בהליך כזה במקום להגיע לבית משפט. זאת מאחר והגישור הוא הליך מהיר וללא תקדים מחייב, כפי שהם עשויים להגיע אליו בבית משפט. לאחר זכייה בתביעה משפטית אף עשויים לשלול מהם את הרישיון".

במסגרת הפרויקט בימים אלו נעשה ניסיון גישור ראשון בין עובדת קבלן לבין המעסיק שלה, בו ניכרות תוצאות חיוביות לטובת העובדת שזכויותיה הופרו.

למתעניינים בהליך ניתן ליצור קשר עם עמותת סינגור קהילתי בטלפון 02-6402555

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system