חיפוש
Close this search box.

על כנפי יונה

באמצע 2008 מלאו מאה שנה להולדתו של מי שהוכתר כ"הרצל של יהודי אתיופיה". כילד קטן, בן לקהילה מסוגרת ומבודדת באתיופיה, החיה הרחק ממרכזי העולם היהודי, הובא יונה בוגלה לאירופה ונחשף ביתר שאת למורשת המשותפת לעם היהודי ולעדתו שלו. מאז לא חדל לפעול כמורה וכמנהיג הקהילה ולטפח קשרים עם מדינת ישראל ושליחיה, כמו גם עם ארגונים יהודיים, בעיקר בארצות הברית, כדי למנוע הכחדה אפשרית של יהודי אתיופיה. מאמציו נשאו פרי: תחילה טיפין-טיפין, בחשאי ובדרכים עקלקלות, ואחר כך, במאי 1991, במבצע שבו הובאו מאתיופיה לישראל, ברכבת אווירית, 15 אלף איש. יונה בוגלה עצמו לא זכה לראות את הגשמתם המלאה של חלומו וייעודו. הוא עלה לישראל ב-1979, ונפטר כאן כמה שנים קודם למבצע שלמה.

הסרט 'על כנפי יונה' מבוסס על חומרי ארכיון נדירים, שרובם אותרו ונחשפו רק באחרונה, כתוצאה מהפקת הסרט, וכן על עדויות של בני משפחתו, תלמידיו ומוקיריו. הסרט מבקש לחשוף ולשמר לא רק את סיפור חייו המופלא של יונה בוגלה, אלא גם לתת ביטוי לנפתולי העליות של יהודי אתיופיה לישראל ומורכבות קליטתם.

את הסרט ביימה טזתה גרמאי בהפקתו של מיכה שגריר, שהיה גם שותף בכתיבת התסריט ומלווה לאורך השנים את קהילת יוצאי אתיופיה בתיעוד ובחשיפתה של הקהילה. צילום: מני אליאס, עריכה: אלי חמו. הסרט הופק בסיוע ההסדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית, קרן רש"י, קרן גשר, קרן ריץ. אורך הסרט 52 דקות.

הסרט על כנפי יונה יוקרן ביום שני ה- 15/12/08 בשעה 19:00 בסינמטק ירושלים, במסגרת פסטיבל ירושלים ה- 10 לקולנוע יהודי.

במהלך הערב יוענק פרס הוקרה למיכה שגריר על פועלו.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system