חיפוש
Close this search box.

מניעת אפליה וגזענות בבתי הספר – פעולות מנע ולא "כיבוי שרפות"

מערכת האתר

בהמשך לפעילות הסנגור בתחום מניעת אפליה וגזענות בבתי הספר, הוציאה האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה מכתב לשר החינוך, ח"כ גדעון סער, בבקשה לפעול לשילוב מורשת יהודי אתיופיה בחומרי הלימוד של מערכת החינוך.

המכתב, עליו חתום אבי מספין, סמנכ"ל האגודה, קורא להיערכות מערכת החינוך לתופעות אפליה וגזענות מבעוד מועד. לשם כך, מציע מספין להרחיב את ההיכרות, הסולידאריות, הסובלנות והידע של ציבור מנהלי בתי הספר, המורים וציבור התלמידים באמצעות הכנסת תרבותם ומורשתם של יהודי אתיופיה לספרי הלימוד ותוכניות הלימוד בבתי הספר.

הצעה זו באה לתת פתרון מנע למניעת אפליית תלמידים יוצאי אתיופיה בבתי הספר, בניגוד לפעולות של "כיבוי שרפות", שלא אחת נחוצות בשטח. פעולה כגון זו שנקטשר החינוך לאחר שהתגלתה אפליה וגזענות כלפי תלמידים יוצאי אתיופיה בבתי הספר בפתח-תקווה, בתחילת שנת הלימודים תש"ע. לאחר שחשפה התקשורת את הפרשה נדרשו השר ומנכ"ל משרדו, שמעון שושני להתערב ונקטו עמדה משמעותית נחרצת כנגד התופעה. השניים דרשו ממנהלי בתי ספר פרטיים בעיר, אשר סירבו לקלוט תלמידים יוצאי אתיופיה, לקלוט את התלמידים, אחרת יינקטו נגדם קיצוצים תקציביים.

עוד נאמר במכתב כי גילויי האפליה והגזענות במערכת החינוך כנגד תלמידים יוצאי אתיופיה, הם מקרים חוזרים ונשנים, אשר התרחשו גם ברשויות מקומיות אחרות כגון אור-יהודה, תל-אביב-יפו ואשדוד. זאת בעוד הפתרונות שמערכת החינוך נקטה בהן בנושאי האפליה והגזענות, נעשו בעיקר בדיעבד, ולא על ידי פעילויות מנע המתבססות על מדיניות ברורה ומסודרת. מצב אשר תקף גם לגבי הפניית יתר של תלמידים יוצאי אתיופיה לחינוך המיוחד ופעולות למניעת נשירה.

כאמור, במכתב מציע מספין להעמיק את ההיכרות עם תרבותם ומורשתם של יהודי אתיופיה, כדרך פעולה אחת שעשויה למנוע אפליה וגזענות, בציבור הרחב בכלל ובמערכת החינוך בפרט, זאת באמצעות הכנסת תרבותם ומורשתם של יהודי אתיופיה לספרי הלימוד ותוכניות הלימוד בבתי הספר.

"קהילת יהודי אתיופיה היא חלק בלתי נפרד מהפסיפס ההיסטורי של עם ישראל", נאמר במכתב, "קהילה זו הינה מהעתיקות ביותר בעם היהודי, אשר שמרה באדיקות רבה את מורשתה היהודית במשך דורות רבים וחינכה את בניה לציונות ולקיבוץ גלויות. למרות שהמושג "ציונות" גופא לא היה מטבע לשון באתיופיה; כל הרגשות, המעשים והעלייה האקטיבית לישראל, תוך חירוף נפשם, אמרו במיטבם – ציונות".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system