חיפוש
Close this search box.

מחול אתיופי מודני

אביב יוסף

המחול האתיופי מורכב משילוב של מסורות מזרח אפריקניות עתיקות יומין של ריקודים שבטיים מיסודות שונים ומגוונים. באתיופיה, כמו בשאר מדינות אפריקה, רוקדים בעיקר בחגים, בטקסים דתיים ובשמחות וחגיגות.

כמו בכל מחול אתני אחר, לא מדובר בתנועה בלבד, אלא בתנועת גוף הקשורה בקשר הדוק למוסיקה, משולבת בנגינה ובשירה… עולם המחול האתיופי עשיר ורווי בתנועות דקדקניות, אך עם זאת אימפולסיביות מאוד, מגיעות מתוך דחף פנימי. הריקודים פורצים בצורה ספונטאנית ובלתי מתוכננת. אין ריקודים מובנים בעלי כוריאוגרפיה מתוכננת מראש. באופן בסיסי הריקודים מאולתרים.

קיימת אחידות כללית בסגנון, אך כל רקדן מאלתר את תנועותיו על בסיס דגמי יסוד קיימים, אליהן הוא מוסיף את ביטויו האישי. ניתן לאלתר בתנועת האברים על ידי שימוש בכיוונים שונים, בצירופים שונים ובמקצבים שונים. הרקדנים האתיופיים מפתחים דגמי יסוד פשוטים, מאלתרים ומגיעים למגוון של תנועות. הרקדנים שואבים תנועות וצעדים זה מזה ומתוך הסביבה בה הם חיים.

במחול האתיופי אין מושג של ריקוד כהופעה, כיצירה אומנותית. הריקוד הוא חלק מזרימת החיים, הוא נובע מחיי היום יום, ומתוך הצרכים האישיים והחברתיים של בני האדם. הרקדנים הופכים בו זמנית גם לשחקנים יוצרים. לרוב הם גם בוחרים את תפקידיהם בריקוד ובכך מקיימים דיאלוג חי ואמיתי עם שותפיהם. הריקוד משמש ערוץ תקשורתי מהנה ואפילו מבדר. לעיתים, הרקדנים מעוניינים לקרוא תיגר על חבריהם ופותחים בתחרות ביצוע שהופך את הריקוד למאתגר יותר.

הריקודים האתיופים לא דומים בצורתם לשאר הריקודים ביבשת אפריקה. בריקודים האפריקאיים מרכז התנועה מצוי באזור הבטן, יש שימוש רב בתנועות אגן, לעומת זאת מרכז התנועה בריקודים האתיופיים מצוי בבית החזה ומשם פורצות התנועות אל הכתפיים והראש, והרגליים רוקעות ומאפשרות לרקדנים לנוע במרחב.

גם המוסיקה האתיופית שונה בבסיסה מן המוסיקה האפריקאית, הקצב אומנם מזכיר את התיפוף האפריקאי, אולם המוסיקה היא בעלת גוון מזרחי יותר.

אביב יוסף מעבירה שיעורי מחול אתיופי. וכן מופיעה במסגרות שונות.

במוצאי שבת ה- 28 לחודש יתקיים בסטודיו play של אילנית תדמור בתל אביב ערב הופעות "play 27".במהלך הערב, המתקיים פעם בחודש, יופיעו כוריאוגרפים ומוסיקאים מוכרים וכאלה שנמצאים בתחילת דרכם. בשש הופעות שונות שאורך כל אחת מהן בין 5-12 דקות. הערב נעשה בשיתוף עם עמותת הכוריאוגרפים ובמסגרתו תופיע אביב יוסף בקטע מחול אתיופי "שבילים ארוכים" לכוריאוגרפיה שלה.

לצפייה בתוכנית בה התארחה אביב יוסף (דקה 18 בערך) לחץ על הלינק.

 

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system