שתף קטע נבחר

מונודרמות בעיר הקודש: סדרת הצגות יחיד חדשה

מרכז ז'ראר בכר בירושלים מציע סדרה שתתמקד בהצגות יחיד. בין המשתתפים: אבינועם מור חיים, גיל אלון, שירה פרבר ועוד

"מרכז ז'ראר בכר" בירושלים משיק החודש סדרה חדשה המוקדשת כולה למונודרמות, סוגה תיאטרונית קאמרית שהולכת ונעלמת בתוך שלל ההיצע הרפרטוארי הקיים.

 

הסדרה, "מרכז הבמה", כוללת 12 הצגות יחיד ומתוכן שמונה בכורות. את הסדרה תפתח ב-19 בינואר ההצגה "דוד המלך" בהשתתפות שחקן תיאטרון החאן, אבינועם מור חיים. המחזה, שעיבדה הבמאית גילי שנית, מבוסס על הספר "אלוהים יודע" מאת ג'וזף הלר ובמרכז עלילתו מנהלת דמותו של המלך המקראי חשבון נפש נוקב עם עצמה ועם ההיסטוריה היהודית.


מור חיים. יפתח את הסדרה בתפקיד דוד המלך (צילום: נעמית מור חיים)

 

ההצגה הפותחת אינה היחידה בסדרה המבוססת על ספר או יצירה ספרותית. למעשה, כמות העיבודים למחזות שמוצגים במסגרת זו נרחבת. כך "הפורצת" של מיכאלה ליקא, בהשראת ספרו של עמנואל אריק שמיט, שבמרכזו עיתונאית מצליחה שחייה עוברים תהליך התפוררות שתוצאותיו מפתיעות, "כעפעפי שחר", עיבוד לספרו של חיים סבתו שבמרכזו יהודי ירושלמי מהדור הישן המתמודד עם שינויי העת החדשה, משתתף השחקן ישראל מחלב.

 

"חוות החיות" של ג'ורג' אורוול תופק ותוצג במסגרת הסדרה, וכך גם "קשטנקה" של צ'כוב, המבוססת על סיפור הביכורים של הסופר הרוסי הנודע. את ההצגה ביים מישה לוריא ומשתתף בה השחקן יונתן עוזיאל. הפקה מעוררת עניין נוספת היא עיבוד חדש ליומניה של לאה גולדברג במלאת 100 להולדתה. "אולי מחר אני אהיה", בביצוע שירה פרבר, מציץ לנבכי נשמתה של המשוררת, על פי כתיבתה של אלה מאיר שמואלי ובימויה של איה קפלן.

 

שתי הצגות שאינן מבוססות על יצירות ספרותיות הן "המרקיד" מאת יואב ברתל ואביגיל רובין שבמסגרתה מובל הקהל במהלך הרקדה דרך מסע פרטי טראומתי של המרקיד בנבכי זכרונותיו כחייל צעיר. בכורה נוספת היא "נוסעת בחלל הפנוי", שתציג השחקנית אפרת קוזין. את ההצגה שעוסקת בבעיות בזוגיות של זוג דתי צעיר, ביימה פנינה רינצלר.

 

שובו של ז'אק ברל

במקביל לבכורות, יארח הפסטיבל מספר הצגות שחוזרות לבמה אחרי היעדרות ממושכת. גיל אלון יחזיר לבמה את "ז'אק", מופע סביב דמותו ושיריו של הזמר הבלגי ז'אק ברל;

תהילה ישעיהו אדגה חוזרת עם "לבדה", יצירה אמיצה שבמרכזה צעירה אתיופית רווקה היוצאת לחפש בן זוג; רועי הורוביץ יציג בירושלים את המחזה "מיי פירסט סוני", בהשראת ספרו של בני ברבש העוסק בהתפרקות משפחה בעיניו של ילד שמקליט ומתעד את החיים סביבו באובססיביות. את הסדרה תנעל "פרופורציות", הצגה מאת ובביצוע אופירה זילברשטיין על הג'ונגל העירוני.

 

הסדרה החדשה, שנתמכת על ידי הקרן לירושלים, נועדה לתת במה ליוצרי תיאטרון וליצירות עצמאיות תוך דגש על עידוד יוצרים צעירים, סיוע אמנותי ומתן בית להפקותיהם.

 

"מחזות יחיד דומים בדיאלוג שלהם עם הקהל לחוויה של סרט תיעודי", אמרה אורי אגוז, העומדת בראש הפרויקט. "הדיאלוג אינטימי ועמוק יותר וההתקרבות של הצופה לדמות הדרגתית ומעמיקה. במונודרמה יש לרוב תעוזה גדולה יותר בהתבוננות בנכי הנפש של הדמות שדרכה עובר הסיפור והבערה הפנימית שמניעה את הכתיבה תוך התמקדות בדמות אחת, מספקת חוויה תיאטרונית אחרת.

 

"במכוון בחרנו לפרוס את הסדרה על פני 12 שבועות כדי לאפשר חוויה מצטברת ושלמה לאורך ציר הזמן". בתום כל הצגה יערך שיח של היוצרים עם הקהל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אגוז. דומה בחוויה לסרט תיעודי
צילום: ניר קידר
לאתר ההטבות
מומלצים