חיפוש
Close this search box.

מה באמת אתם יודעים על יהודי אתיופיה?

לילך-שירה גביש

"מה באמת אתם יודעים על יהודי אתיופיה בישראל? פגשתם אותם בשירותכם הצבאי, במילואים, כשומרים בקניונים וצפיתם בהם בטלוויזיה בזמן הפגנותיהם הסוערות והכואבות מול לשכת ראש הממשלה. עכשיו, הגיע הזמן שתכירו גם את תרבותם הענפה רבת השנים", במילים אלו פותח העיתונאי דני אדינו אבבה את הרצאתו בנושא "מה באמת אתם יודעים על יהודי אתיופיה?".

ההרצאה אותה הוא מעביר במקומות שונים וביניהם חוגים חברתיים, בתי ספר ועוד, שופכת אור חדש על קהילה, שרבים מאיתנו מכירים מהאסונות שפוקדים אותה ומהשוליים החברתיים. "נקודת המוצא שלי היא שההיכרות של הישראלי הממוצע עם הקהילה מצומצמת לידיעה שיש לקהילה בעיות", אומר אבבה, "אנשים לא יודעים שזו עדה עם תרבות מפוארת, שחייתה חיים שלאחרים אין ולא יהיו. הרעיון נולד מתוך הרצון שתכירו אותנו ושנכיר אתכם".

"יש אנשים שרוצים להכיר אותנו ומכירים רק את קליפת הכאב, אבל מאחוריה מסתתרת תרבות שיכולה לתרום הרבה לחברה הישראלית. ההרצאה מספרת דברים קטנים כמו חיי כפר, מבנה המשפחה האתיופית, כשפים אתיופים ועוד. אני תמיד מספר את הסיפור למה אתיופי שמתחתן לא מפסיד? כי הוא מזמין את כל העדה וחצי מהם באים בסופו של דבר. זו עדה של ניואנסים. עבור בן הקהילה מספיק מבט, כדי להבין מה אבא שלו רוצה. יוצא אתיופיה יכול מבדיל באמצעות הלבוש בין עולים מ- 1984, 1991 והפלשמורה".

אחת הסטיגמות בהן עוסק אבבה בהרצאתו היא הייצוג התקשורתי של הקהילה. כעיתונאי ותיק בידיעות אחרונות ובעבר בגלי צה"ל, הוא ער לייצוג השלילי של הקהילה במדיומים התקשורתיים. "ההרצאה היא מסע היכרות בינינו לבין החברה הישראלית תוך כדי חיוך", אומר אבבה בן ה-33, "השאלה הגדולה היא איך העיתונות הישראלית מתייחסת לשונים ממנה והאם היא מסקרת את הקהילה במידת רחמים או בסיקור הוגן".

אורך ההרצאה כשעה וחצי והיא מלווה בקטעי וידאו, קטעים מסרטים שאבבה עשה על הקהילה, קטעי עיתונות וסיפורים אישים מתוך חוויותיו בישראל. "להיות אתיופי זה סוג של מקצוע בישראל", הוא מסכם. "אני נותן לאנשים הזדמנות לשאול שאלות שהתביישו לשאול. כל מה שרוצים. אני לא בא להיעלב, אלא לתת מידע. זה תפקיד מאוד חשוב והרעיון הוא גם להצחיק. אני מדבר על המעבר מעולם של המאה ה- 16 לעולם של המאה ה- 21. מה זה עשה לנו? עבור בני הקהילה עלייה לישראל נתפסה כהגעה לגן עדן, התגשמות כל החלומות וציפייה למציאות אוטופית. בפועל הכל התנפץ, השאלה היא למה?".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system