שתף קטע נבחר

"מבחני מיון מפלים ערבים, חרדים ואתיופים"

לפי מחקר חדש שערך מכון פילת, והוצג בכנס של ארגון קו משווה, עולה כי הפער הגדול ביותר במבחני המיון קיים במגזר הבנקאי-פיננסי, ובייחוד במיון לתפקידים מקצועיים

מבחני מיון למקומות עבודה אינם שוויוניים לערבים, אתיופים, חרדים ועולים חדשים - אוכלוסיות המהוות 45% מהאוכלוסייה בישראל. כך עולה ממחקר שערך מכון פילת, והוצג היום בכנס של ארגון קו משווה, מנפאואר ישראל ופילת.

 

המחקר בדק את מידת השוויוניות במבחני המיון בכמה סוגי מבחנים ובכמה מגזרים במשק. מהתוצאות עלה כי הפער הגדול ביותר במבחנים הוא במגזר הבנקאי-פיננסי, ובייחוד במיון לתפקידים מקצועיים, בהם כלכלנים, יועצי השקעות, אנליסטים, רואי חשבון וכו'.

 

עוד עולה מהמחקר כי מבחני המיון בתפקידים זוטרים במגזר זה הם שוויוניים רק כאשר מדובר במבחני מיון מלאים, בהם מעורבים פסיכולוגים או מאבחנים מקצועיים. במבחני מיון מקוצרים וממוחשבים אין שוויוניות בין המגזר הערבי למגזר היהודי.

 

במגזר הבריאותי-טיפולי לא נמצא הבדל במידת השוויוניות במבחני המיון בין יהודים לערבים, גם בתפקידים מקצועיים וגם בתפקידים ניהוליים. גם במגזר התעשייה נמצא כי מבחני המיון הם כמעט שוויוניים, אלא אם כן מדובר במבחני מיון קצרים וממוחשבים.

 

המחקר בדק את מידת השוויוניות בתהליכי המיון בהתאם לקריטריונים מקובלים בעולם, על פיהם שיעור ההצלחה של בני אוכלוסיית המיעוט צריך לעמוד על 80% לפחות משיעור ההצלחה של אוכלוסיית הרוב. יוזם המחקר היה ארגון קו משווה, בראשותו של דב לאוטמן.

 

"המציאות בארץ לא בדיוק נותנת הזדמנות שווה"

לאוטמן התייחס לפרסום לפיו ישראל נמצאת במקום הרביעי באי שוויון מבין מדינות ה-OECD, ואמר כי "אי שוויון אמנם מתייחס לנושא ההכנסה, אך חשוב לזכור שהכנסה נובעת בין היתר מתעסוקה, וברגע שקרוב ל-40% מהאוכלוסייה הישראלית סובלת מתת תעסוקה, גם פערי ההכנסה יגדלו".

 

לדברי לאוטמן, "לצערי המציאות בארץ לא בדיוק נותנת הזדמנות שווה, וכולנו שוכחים שבעיית המיעוט היא בעיית הרוב. מיעוט שאינו מרוצה, מסכן את הרוב. אחת הבעיות המרכזיות היא הנושא של מבחני המיון ותהליכי הגיוס בארץ, המותאמים לאוכלוסיית המיינסטרים. אם לא נקיים הליך שוויוני כבר בתחילת התהליך, לעולם לא נוכל להתקדם הלאה ולשלב במעגל התעסוקה אקדמאים ערבים בהתאם לגודלם באוכלוסיה".

 

אורנה סגל, מנכ"ל מנפאואר ישראל, מציינת: "מעסיקים שהיו מצויים במחסור של כוח אדם מיומן הבינו בשנים האחרונות את היתרונות של האוכלוסיות המצויות בתת תעסוקה, ועל כן ערכו התאמות של מבחני המיון שלהם לאוכלוסיות אלו. על מנת שמבחני המיון יהפכו לשוויוניים, על המעסיקים בראש ובראשונה להבין את היתרונות שבשילוב אוכלוסיות מגוונות בכוח העבודה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
דב לאוטמן. בעיית המיעוט היא בעיית הרוב
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים