חיפוש
Close this search box.

לראשונה: לאחר 25 שנים, פעילי עלייה שמקהילת יוצאי אתיופיה מקבלים הכרה רשמית על פועלם

נשיא המדינה מר שמעון פרס, קיבל על עצמו לפעול ולקדם את שילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית. לצורך קידום מטרה זו, התקיים היום אירוע ייחודי שבו אירח הנשיא שורת פעילי עלייה וישראלים ותיקים שעבדו בחסות המוסד על אדמת אתיופיה וסודן. האירוע הנו פרי יוזמה משותפת לאגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה ולבית הנשיא, בתמיכת המשרד לקליטת העלייה.

נשיא המדינה האזין, יחד עם הקהל שנכח באירוע, לסיפורי הגבורה של הפעילים שעשו למען העלאת יהודי אתיופיה למדינת ישראל. אל מול סיפורי הפעילים שנשמעו באירוע, הנשיא הזכיר את האפליה שממנה עדיין סובלים רבים מקרב יוצאי אתיופיה. יצוין כי אין זו הפעם הראשונה שהנשיא מתייחס לנושא.

ייחודו של האירוע היה בכך שחלק כבוד לא רק לסיפורי העלייה של הפעילים שנשלחו ממדינת ישראל, אלא גם נתן במה לסיפורם של הפעילים שנמנים עם קהילת יוצאי אתיופיה. כזה היה סיפורו של רטה צגאי-מגוס, שנמלט ב-1982 מאתיופיה לסודן וגויס למוסד למשך 3 שנות פעילות. באמצעותו, תוך סיכון חייו, הוכנס כסף ותרופות למחיית היהודים ששהו במחנות בסודן. הוא גם הוביל יהודים למקומות בהם המתינו להם כוחות ישראלים. ב-1987 חזר להמשך פעילות בסודן. גם טספה אימר-גולה בחר לחזור לסודן לאחר שעלה לישראל. בפני הנוכחים באירוע סיפר על נפילתו בשבי הסודנים ב-1990 ועל העינויים הקשים שעבר.

זיוה מקונן-דגו, מנכ"לית האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה: "אירוע שכזה חשוב עבורנו, מעצם זה שהוא מציג את יוצאי אתיופיה באור שונה מזה שמוכר. הציבור הישראלי רגיל לשמוע סיפורים על המאמצים הכבירים שעשתה מדינת ישראל כדי שיהודי אתיופיה יגיעו לישראל, בעוד שמי שהתחיל את כל המסע וסלל את הדרך לרבים אחרים היו בני הקהילה. הודות ליוזמת בית הנשיא והעומד בראשו, ניתנת במה באמצעותה הציבור הישראלי יכול ללמוד על העוצמות הגלומות בקהילה הזו ועל הקורבן שהיו מוכנים לשאת עבור הגשמת כיסופי העלייה לציון. באירוע שכזה אנו לא שוכחים את האלפים שמתו בדרכם לסודן ובמחנות הפליטים".

האירוע שהתקיים היום בבית הנשיא פותח שורת אירועי תרבות, שיימשכו לאורכם של החודשיים הקרובים ויאפשרו היכרות עם תרבותה ומורשתה של קהילת יוצאי אתיופיה. ריכוז האירועים נעשה ע"י האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה.

סיקור האירוע ברשת ב':

http://www.iba.org.il/bet/?entity=680700&type=1

עלון האירועים:

https://iaej.co.ilsite/Data/UploadedFiles/SitePages_File/291-sFile.doc

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system