חיפוש
Close this search box.

לאחר שלושים שנות עלייה – יהודי אתיופיה מקבלים את המעמד התרבותי, הדתי והחברתי הראוי

מערכת האתר

בית הנשיא יחד עם האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, ובשיתופם של משרדי ממשלה וארגונים חברתיים נוספים, יזמו מהלך המציג את תרבותם ומורשתם של יהודי אתיופיה, במסגרת אירועי חג הסגד, שייחלו השבוע.

נשיא המדינה, שמעון פרס, קיבל על עצמו לפעול ולקדם את שילובם המיטבי של יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית. לצורך קידום מטרה זו, התקיימו בשנה וחצי האחרונות, בבית הנשיא, דיונים רבים עם מגוון נציגים ובכללם – משרדי ממשלה, ארגונים חברתיים הפועלים עבור יוצאי אתיופיה, תנועות נוער ומוסדות חינוכיים.

"חג הסגד הוא הזדמנות טובה עבורנו להכיר את ייחודה של קהילת יוצאי אתיופיה וללמוד את סיפור עלייתם ההרואית שאין כדוגמתו בהיסטוריה היהודית", אומר יוסף אבי-יאיר אנגל (ג'וחה), יועץ נשיא המדינה, "'ביתא ישראל' הם חלק טבעי ובלתי נפרד מנופה הציוני ומיופייה האנושי והתרבותי של מדינת ישראל, ואנו, גאים בתרומתם של בני הקהילה לחברה הישראלית בתחומים כגון: ספורט, מדע, אומנות וביטחון".

בדיונים אלו התקבלה ההחלטה להביא למרכז השיח הציבורי הישראלי את נוכחותה, נכסיה, תרבותה ומורשתה של קהילת יוצאי אתיופיה ולהנגישה לחברה הישראלית הרחבה בשרשרת של אירועים מגוונים שיתקיימו במהלך חודש נובמבר 2009. טקס הפתיחה של אירועים אלו יתקיים בבית נשיא המדינה.

על "האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה" הוטל להוות את הגוף המתכלל והמתאם של אירועי חג הסגד, בתיאום מלא עם בית הנשיא.

"אנחנו שמחים להיות שותפים במהלך היסטורי זה. לראשונה, לאחר 30 שנות עלייה, ניתן ביטוי אמיתי לתרבותם ומורשתם של יהודי אתיופיה בארץ", אומר אבי מספין, סמנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, "אנו, באגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, מודעים היטב לתהליך הקשה ולמהמורות הרבות בהם נתקלים יהודי אתיופיה, בדרכם להשתלבות מלאה בחברה הישראלית. לפיכך, אנו פועלים לשילובם המיטבי של בני הקהילה. יחד עם זאת, אל לנו לשכוח שיהודי אתיופיה עלו ארצה עם מסורת יהודית ארוכה ועשירה שיש לפעול לשלבה בפסיפס החברתי-תרבותי של החברה הישראלית הרחבה".

"קיימת חשיבות רבה במתכונת בה נחוג חג הסגד השנה. לראשונה חברו יחדיו גופים רבים בהכנת האירועים, בהם גם האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, בניצוחו של בית הנשיא, כדי לאפשר לכלל החברה הישראלית לקחת חלק נכבד בחגיגות אלו", הוסיף מספין.

חמישה אירועים מרכזיים שיתקיימו ברחבי העיר ירושלים, העיר אליה כמהו יהודי אתיופיה זה דורות רבים ואשר בה מתקיים חג הסגד מדי שנה ב- כ"ט בחשוון, בטיילת בארמון הנציב, המשקיפה על העיר העתיקה.

האירוע הראשון יהיה טקס פתיחה חגיגי שייערך בבית הנשיא, ב- 2 בנובמבר, שבמהלכו יכריז נשיא המדינה, מר שמעון פרס, על פתיחת אירועי חג הסגד השנה. אירועים נוספים הם ערב עיון במכון יד בן-צבי, שיערך ב- 9 בנובמבר, ובמהלכו יוצגו בפני המשתתפים מרכיבי החג ותפילותיו. אירוע נוסף יתקיים בבית אבי חי, ב- 11 בנובמבר, המיועד להגברת המודעות למורשתם, תרבותם ואומנותם של יוצאי אתיופיה.

גולת הכותרת של חג הסגד הינו הטקס הדתי. בישראל, מזה יותר משני עשורים, מתקיים אירוע זה בטיילת שרובר בארמון הנציב בירושלים, בהנהגת הקייסים – מנהיגיה הרוחניים של הקהילה. האירוע יתקיים ב- 16 בנובמבר הוא כ"ט בחשוון, התאריך הרשמי בו חוגגים יהודי אתיופיה מזה דורות את חג הסגד.

אירוע הסיוםיתקיים במרכז הקונגרסים בבנייני האומה בירושלים ב – 16 בנובמבר. אירוע זה יסיים את שרשרת אירועי חג הסגד השנה ומיועד לקהל הישראלי הרחב. מטרתו להעלות את המודעות לתרבותם ומורשתם של יוצאי אתיופיה בקרב החברה הישראלית.

מצ"ב מידע על שלל האירועים

צילומים: אבי מספין וסיני מנחם

למצגת צילומים מבית הנשיא

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system