חיפוש
Close this search box.

חזור אלינו פילוקטטס

מערכת האתר

תיאטרון בימת קדם מעלה את ההצגה חזור אלינו פילוקטטס, ולתפקיד הראשי נבחר השחקן בני גטהון. את המחזה כתב המחזאי החברתי יצחק גורן גורמזאנו. זהו עיבוד סאטירי למחזה "פילוקטטס" של סופוקלס, מגדולי מחזאי התיאטרון של יוון העתיקה. כיאה לתיאטרון בימת קדם ההצגה נושאת בחובה מסר חברתי.

שמה המלא של ההצגה הוא "חזור אלינו פילוקטטס – לא מפקירים פצועים בשטח". עלילת המחזה מספרת את סיפורו של פילוקטטס במהלך השנה העשירית של מלחמת טרויה, כשהוא עדיין נותר לבדו על אי נידח. חבריו לנשק לא יכלו לשאת את הסירחון שעלה מפצעו שאינו מגליד ואת צעקותיו הנוראות, ו"שכחו" אותו על האי והפליגו אל המלחמה. עתה, עשר שנים אחרי, נבואה מזהירה שטרויה לא תיכבש על-ידי היוונים בלי שתובא אל המערכה קשתו המופלאה של הרקולס המנוח. ובידי מי מופקדת קשת זו, אם לא בידיו של אותו פילוקטטס שהופקר? למשימת החזרתו יוצאים אודיסאוס הערמומי, ניאופטלמוס התמים וקרסידה היפה ומכאן העלילה יכולה רק להסתבך.

על הבמה מופיעים ארבעה שחקנים צעירים ממוצא אתיופי, רוסי, מזרחי ואשכנזי. לדברי הבמאי אברהם שלום לוי: "הארבעה מציגים על הבמה את הגזענות שלנו עצמנו בפרצוף", הוא טוען, "הריאליטי האמיתי הוא בתיאטרון. בטלוויזיה יוצרים מציאות מדומה של התמודדות והרייטינג גבוה, אבל לאנשים קשה יותר לצפות במציאות הישראלית האמיתית, כפי שהיא מוצגת בתיאטרון". גורמזאנו גורן, המנהל האמנותי של תיאטרון בימת קדם, בחר בו לביים את המחזה, מאחר ולוי מוכר כבימאי חברתי ופרובוקטיבי.

הטרגדיה החברתית של סופוקלס (בה האסונות באים לגיבור מהחברה ולא בשל הפגם באישיותו) זכתה לעיבוד סאטירי, כשהטרגדיה הופכת לקומית, ההצגה מצחיקה וזורמת.

עצם הבחירה בשחקנים משקפת לצופים בהצגה את הגזענות של החברה בה הם חיים:

את תפקיד החייל שהופקר על ידי חבריו משחק שחקן אתיופי, ואת האישה שהטרויאנים העניקו מתנה ליוונים והפכה למעין שפחת מין מגלמת שחקנית רוסייה, כשהוראות הבימוי כוללות דווקא דגש על שרידי המבטא.

השחקנים פעילים בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה ("האלופה", "לאהוב את אנה") כצעירים החיים בתל-אביב של היום, הנקודות החברתיות העולות מהמחזה נוגעות לחייהם: תיאטרון של שוליים מול מרכז, גזענות בבחירת שחקנים לתיאטרון ולטלוויזיה, והגזענות בחברה הישראלית בכלל.

הבמאי אברהם שלום לוי

יליד ירושלים. כבר מילדות עסק בתיאטרון והתחבר לצד החברתי. הצגה נוספת אותה הוא מעלה בימים אלו היא "קפה עם תותים", העוסקת גם היא במציאות החברתית בארץ.

השחקן בני גטהון

נולד בכפר אברודה באתיופיה ב 1973, בשם ביינה, ועלה לישראל עם משפחתו דרך סודן. גטהון, בוגר תואר ראשון במשחק באוניברסיטת חיפה, שיחק בין השאר בהצגות "העלמה יוליה", "תרת – תרת" ובהצגת הבידור "הצ'אט ועונשו" בבימוי של שלום אסייג. כמו כן שיחק בעונה הראשונה של הטלנובלה "האלופה" בתפקיד שחקן כדורגל.

השחקנית אנה סטפן

ילידת בילו רוסיה. אביה הקים בארץ את הערוץ הרוסי הראשון. אנה עלתה לארץ לבדה בגיל 15, הוריה הגיעו אחריה ומאז חזרו למינסק. סטפן למדה משחק בבית צבי ואחר כך בלונדון, הופיעה בתפקיד הראשי בסרט "טניה 403" עם יוסי פולק בבימויו של עודד רסקין, ושיחקה בסרט של פליקס גרצ'יקוב"ילדיי USSR". בימים אלו היא מצטלמת לעונה השנייהשל הסדרה "לאהוב את אנה" בערוץ 10 בבימויו של ציון רובין. היא מנגנת על גיטרה וצ'לו, שרה והופיעה עם רונה קינן ועם להקת Balkan Bit Box.

השחקן גלעד אדלר

בוגר החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל-אביב. מופיע בתיאטרון היידיש שפיל בהצגה "ילדי הצל". שיחק בין היתר בהפקות "המלך ליר" של יוסי יזרעלי, "הצליבה" שעלתה בתיאטרון בת-ים, "הניה פקלמן" בפסטיבל עכו ובהצגות נוספות.

ההצגה תעלה בבכורה ביום שני ה- 12/1/09 בשעה 21:00 באולם ענבל, במרכז סוזן דלל בתל אביב.

 

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system