חיפוש
Close this search box.

התוכנית הכלכלית של האוצר לשנת 2003 היא בעלת השלכות חמורות על הקהילה האתיופית

הקיצוץ בתקציב המדינה גורם נזק בל ישוער למרקם החיים הרעוע של הקהילה האתיופית. הושגו הצלחות בביטול חלק מהגזרות כמו מנהל הסטודנטים

מחאת הסטודנטים נגד הקיצוצים

בקור מקפיא התאספו במהלך יום שני 25.3 כ- 500 סטודנטים עולים מכל הארץ מול משרד ראש הממשלה, על מנת להפגין כנגד הגזירות הכלכליות של שר האוצר בנימין נתניהו. בעיקר בלטה הנוכחות של הסטודנטים האתיופים שמספרם הגיע ליותר מ- 300 איש. נוכחותם המוגברת באה בזכות אירגון בזק של ערב קודם לכן. מזי מלסה יו"ר ארגון הסטודנטים יוצאי אתיופיה וסירק מ. סבהט דובר האירגון, בילו משעות הצהרים המוקדמות עד מאוחר בלילה במשרדי 'אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה', בארגון הנוכחות האתיופית בהפגנה. במהלך ההכנות זכו השנים לתמיכה כספית ומוראלית מצד מרבית האירגונים האתיופים. הם אף הצליחו להוציא שישה אוטובוסים שיסיעו את הסטודנטים להפגנה מאוניברסיטאות וממכללות ברחבי הארץ. הם התווכחו, שידלו, עידכנו את ציבור הסטודנטים בעשרות טלפונים ואף התראינו לקול ישראל באמהרית במטרה להשיג תהודה רבה ככל האפשר להפגנה.

במרכז מחאת הסטודנטים העולים עומדת כוונתו של שר האוצר לבטל את מנהל הסטודנטים שהוקם בסוף שנות ה- 80. כ- 2000 סטודנטים אתיופים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, מקבלים סיוע באמצעות המינהל. מדובר במימון שכר לימוד לשלוש השנים של התואר הראשון, בתוספת מילגת קיום של 600 ש"ח לחודש. "אם המדינה תפסיק לתת את המימון לסטודנטים האתיופים", מזהיר סירק, "היא שולחת אותם הישר לתהום. הם גם יפגעו בתקווה של חברה צעירים שהולכים לתיכון. גם ככה אין כסף למשפחה אז בשביל מה ללכת ללמוד?".

גזירות בלתי נסבלות על הקהילה

מחאת הסטודנטים באה גם מתוך דאגה לשאר ציבור עולי אתיופיה הנפגעים מגזרות כלכליות נוספות של משרד האוצר. חלק מהפגיעה היא מקיצוץ רוחבי של 10% בכל משרדי הממשלה, חלקם מטפלים בענייני האתיופים (משרד הרווחה, החינוך, הקליטה, הבריאות ועוד). חלק אחר של הקיצוץ, שהוא החלק הארי, יבוא מקיצוץ בתקציבים המיוחדים לבני הקהילה. בין התקציבים המיוחדים נמנים שירותי הקליטה, מנהל הסטודנטים ומענקי המשכנתאות המיוחדים הניתנים לעולים זכאים. האוצר ביטל בפועל את כל מענקי הדיור המיוחדים הניתנים למיעוטי הכנסה. מאחר ועולי אתיופיה זכאים למענקים המגיעים עד ל- 90% משווי המשכנתא, מדובר בפגיעה אנושה ביכולת שלהם לרכוש דירה.

שירותי הקליטה מתבטאים בין היתר בתקציב 'המוקדים השכונתיים' אשר המרכזים את הטיפול ביוצאי אתיופיה בעשרה ישובים בהם קיים ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה. נכון להיום, חסרים 5 מיליון לצורך פעילות המוקדים. קיצוץ זה עלול להביא לסגירתם.

פגיעות נוספות הן פגיעות הנוגעות לכלל האוכלוסייה ויפגעו גם בקהילה האתיופית: אי עידכון קיצבאות הביטוח הלאומי עד שנת 2006 (הקיצוץ של 4% משנת 2002 יישאר בעינו), מתן מענק לידה רק לילד הראשון והשוואת קצבת ילדים לכל הילדים, העלאת תעריפי התחבורה הציבורית, העלאת הארנונה ועוד. הקהילה האתיופית היא מהנפגעים העיקריים מקיצוצים אלה עקב מצב האבטלה הקשה של עולי אתיופיה וההישענות שלהם על אבטחת הכנסה, ועקב הגודל היחסי של המשפחה האתיופית. יוצא שהפגיעה היא כפולה – פעם אחת מהקיצוץ הכללי (הרוחבי) ופעם נוספת מקיצוץ התקציבים המיוחדים.

תוצאות המאבק של הארגונים

המאבק כנגד הפגיעה של התוכנית הכללית בעדה האתיופית הוא רק בתחילתו. בינתיים הושגו תוצאות מינוריות. למשרד הקליטה בראשות השרה ציפי לבני היה חלק בביטול חלק מהקיצוצים. אומר אריק פודר, דובר משרד הקליטה: "מנהל הסטודנטים לא יבוטל. הוא ישא קיצוץ מינורי. הממשלה תקצץ 20 מיליון ש"ח מתוך תקציב של 135 מיליון, אבל הסוכנות יוסיפו 15. התקבלה החלטה שמתוך הקיצוץ האחיד של 10% בכל משרד, לא יקוצץ יותר מ- 10% בסעיפים הקשורים לעולים. על אף הביטול של המענק למשכנתאות ינתנו 100 מיליון ש"ח שיהיו אך ורק לטובת עולי אתיופיה בשנה הזאת".

אבל ההישגים הללו הם הישגים בטלים לעומת מה שקוצץ עד עתה. לדוגמא – מענק המשכנתאות לעולי אתיופיה מונה בממוצע של השנים האחרונות כ- 250 מיליון ש"ח לשנה. הכסף המוקצה השנה לנושא מוגדר באופן ברור כמיועד לטיפול בבעיות נוספות בדיור של יוצאי אתיופיה וסביר להניח שחלק ממנו יופנה לתחומים אחרים. כיצד יוכל סכום זה להספיק לאלפי משפחות המחכות לעבור למגורי קבע? כמו כן, הכסף מוגדר רק לשנה הנוכחית ונשאלת השאלה – מה יהיה עם תקציב המענקים בשנה הבאה. וכך הדבר לגבי שאר ההבטחות לביטול הקיצוצים – כולן תלויות על בלימה. מסתבר כי 'ההישג' המרשים ביותר של שר האוצר נתניהו בתוכניתו הכלכלית הוא בכך שיצר אי וודאות גדולה ביחס לעתידם הכלכלי של רוב אזרחי המדינה ובינם בני הקהילה האתיופית. הקו של אופק עתידם של עולי אתיופיה מטושטש עכשיו יותר מתמיד וצבוע בצבעים פסימיים.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system