חיפוש
Close this search box.

היתרון הבולט של הקואליציות המקומיות

היתרון הבולט של הקואליציות המקומיות

תמיכה ועידוד הקמתן של קואליציות מקומיות היא אחת משיטות הפעולה שנוקטת היחידה להעצמה קהילתית של האגודה, הנושאת פרי בערים חדרה, קריית גת ובית שמש

מורן פלד

הרבה גופים – תוכנית עבודה אחת

בשלוש השנים האחרונות מרכזת היחידה הקהילתית של אגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה מאמץ בערים שבהן היא פועלת בבניית קואליציות של ארגונים מקומיים. בערים חדרה, קריית גת ובית שמש נושאים מאמצים אלה פרי ומביאים לשינוי בשיטת הפעולה של הגורמים השונים בטיפול בבעיות הקהילה. "החשיבות הגדולה של הקואליציה", מציין מרדכי מברט, מנהל מוקד הקליטה בחדרה ויו"ר הקואליציה לטיפול בנוער בסיכון, "שהיא קמה מתוך התושבים. התהליך היעיל של טיפול בבעיות הקהילה הוא שקודם כל אנשי הקהילה יעשו את החשיבה. אחר כך מאוד חשוב לערב גופים כמו אגף הרווחה, חינוך ונוער בעירייה ולשתף פעולה עם המערכות המקצועיות שקיימות בכל ישוב".

הקואליציה למען נוער בסיכון בחדרה היא גולת הכותרת של הקואליציות שהוקמו בסיוע אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה. לשם התמודדות עם בעיית הנוער בסיכון בעיר נפגשים תחת קורת גג אחת גופים רבים: המרכז להתנדבות של עולי אתיופיה, עמותת מקסם, עמותות ארציות כעמותת שתי"ל וידיד, היחידה לקידום נוער של עיריית חדרה, מוקד הקליטה בחדרה, יו"ר ועדי השכונות, אגף החינוך בעיריית חדרה, הקרן לפיתוח חדרה וארגון מצילה הפועל בתוך המשרד לביטחון פנים. במסגרת פעילותה ארגנה הקואליציה מפגשי הסברה להורים ולנוער בנושא אלכוהול ובעיות אחרות הנובעות מתופעת הנוער בסיכון ואף החלה לפעול תוכנית פילוט בנושא נוער בסיכון בשכונת פאר. קואליציה נוספת שהוקמה בסיוע האגודה היא קואליציה של יו"ר ועדי 7 שכונות (בית"ר, הפועל המזרחי, פאר, יוספטל, גני אלון, רמב"ם, אזורים), 5 מהם בני העדה האתיופית. מטרת הקואליציה, הנפגשת אחת לשבוע, היא ליצור הנהגה מקומית שתביא לאיגום משאבים, ולתיאום בין השכונות ובין ארגונים שמעניינים להיכנס לשכונות.

הקואליציה בקריית גת, בראשותו של אייל דסטה, היוותה התשתית להקמת ועדת ההיגוי היישובית במסגרת הפרויקט הלאומי בשנת 2004. בקואליציה היו חברות, בנוסף לגורמים מוסדיים גם 5 עמותות – איחוד יהודי אתיופיה, עתיד הקהילה האתיופית, מבצע משה, הצב"י, עמותת בית הכנסת ועמותת אדמס.

שיטת הפרד ומשול של הרשויות

בבית שמש פעילות רק שתי עמותות למען יהודי אתיופיה, אולם, מיעוט הגורמים המטפלים בעולים אינו מעיד בהכרח על נכונות לעבודה משותפת. "האגו, חוסר הפירגון, הרצון בקידום אינטרסים אישיים, חוסר היכולת לראות לטווח ארוך", מונה אורי זלקה, יו"ר עמותת יוצאי אתיופיה בבית שמש, את הסיבות לסכסוך בינו ובין העמותה השנייה, אוריטצ'ין. "עדיין לא הצלחנו במאה אחוז", הוא מוסיף, "אבל הצעד שבחרנו ללכת ביחד היה צעד נכון ויש בי הרבה צער על שלא עשינו זאת קודם לכן".

הצער עליו מדבר זלקה נובע מניסיון העבודה שלו עם גופים עירוניים לפני ואחרי הקמת הקואליציה: "אם הממסד היה רואה לפני שנה את הארגונים הוא היה משתמש בשיטת הפרד ומשול. העירייה הייתה נפגשת עם קבוצה אחת שמבקשת סיוע והייתה מציינת שהקבוצה השנייה ביקשה משהו אחר ועד שלא תסכימי ביניכם לא נפעל". מאז שהחלה העבודה בקואליציה זכו העמותות להתקדמות בעבודה שבינם ובין הרשות המקומית. הקואליציה ריכזה את כל הסוגיות העומדות על הפרק בנוגעות לעולי אתיופיה בעיר ודרשה מראש העיר לטפל בהן, בין יתר הדרישות שרוכזו היו הקמת בית כנסת ייחודי ליוצאי אתיופיה שהובטח על ידי ראש העיר בטרם הבחירות, מינוי קצין ביקור סדיר לבתי הספר, קבלת מידע על הכספים שנתרמו מחו"ל לעירייה לצורך טיפול בקהילה. "עכשיו כשאנחנו מרימים טלפון מתייחסים אלינו", מציין זלקה את השינוי בגישת העירייה, "גילינו שאנחנו יכולים לפנות למחלקות השונות בעירייה ולשתף איתן פעולה, וגם לתורמים חיצוניים".

"התהליך הוא מאוד קשה", תורם זלקה מניסיונו, "אך בכל זאת, כל בן אדם שתופס את עצמו כראש קבוצה מסוימת אתה חייב לשבת איתו לדבר, להוריד מהאגו ולהציע לו לעבוד יחד. אם אנחנו מסכימים על טובת הקהילה – על איך להגיע לזה אנחנו מסוגלים להתגבר ולהתפשר".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system