חיפוש
Close this search box.

הדרך לגן עדן רצופה כוונות…

לילך גביש

"מישהו שלח אותן. הן לא באו לפוצץ את עצמן סתם", מספרת השחקנית מסקי שבירו שמשחקת בהצגה ג'אנה (ובעברית – גן עדן), ומציגה את סיפורן של חמש נשים בחגורות נפץ, שעה לפני שהן יוצאות לבצע פיגוע בישראל. "אלו הן נשים שבכל מקרה היו הורגים אותן בחברה שלהן, וזו הדרך שלהן להציל את כבוד המשפחה".

אחת הדמויות היא אישה מוכה, אחרת לסבית שנחשפה, השלישית היא בת של משתף פעולה ושתי הנוספות חטאו גם הן על פי חוקי חברתן הנוקשה. אף אחת לא הכירה את השנייה וכולן נפגשות בחדר אחד. שם הן מספרות מה הוביל אותן למצב הנורא שבו הן שרויות ובסוף הן מחליטות לפוצץ את עצמן בתוך החדר.

מסקי שבירו, לא היססה כשהמחזאית והשחקנית עינת ברנובסקי, והבמאיתדורונה בן דור, פנו אליה בהצעה להשתתף בהצגה כבת דמותה של מחבלת מתאבדת פלסטינית, אחת מחמש, שבאה לבצע פיגוע בישראל.

"הטיימינג מפחיד מאוד ביחס למה שקורה היום", אומרת שבירו, "70-80% מההצגה מבוססים על סיפורים אמיתיים. אנחנו, השחקניות (עוד משחקות: אפרת ארנון, אנה דוברוביצקי ונוסי סימעאן) מאמינות שרובן לא באו מרקע אידיאולוגי, אלא בגלל שקל להשפיע על אנשים במצבי מצוקה.

"כל אחת מהדמויות היא בעלת אישיות, וחשוב לנו שקהל הצופים, גם מהקהילה, ייפתח לדברים אחרים. זה לא רק סיפור על פיגוע, אלא סיפור על חמש נשים חזקות, שמחליטות לקחת את חייהן בידיים והן אפילו לא מגיעות לזה. באותה מידה אישה מוכה יכולה להגיע למצב שמשתמשים בה. חשוב להבחין איך משתמשים בנשים שנקלעו לסיטואציות משפחתיות קשות".

"אחד המשפטים שאומרת אחת הדמויות בהצגה הוא 'איזה מן ג'אנה זה? להגיע עם ידיים שטופות דם, זה כבר לא גן עדן, זה גיהינום'. ההיגיון אומר משהו הפוך, אבל לנשים שחוו השפלה והתעללות קשה להגיע למסקנה כזו". ושבירו ממשיכה: "יש משפט שאני אומרת וממש אוהבת, ובסופו של דבר זה שאני אומרת אותו נותן לי כוח 'אני נופלת לתוך חור שחור עמוק אינסופי, מנסה לתפוס משהו, לעצור… בשבריר שנייה שום דבר לא משתנה, אני רואה אותן, אלפי נשים… ראשן מורכן, ידיהן קשורות, אני מצטרפת לשורה וצועדת איתן לעד'. אלו משפטים חזקים ומרגשים, משפטים על מציאות נשית אוניברסאלית".

"זו הצגה שאני גאה להשתתף בה", מסכמת שבירו, שבחרה להתפנות להצגת פרינג', למרות עיסוקיה הרבים (לאחרונה חזרה מאוסטרליה, השתתפה בחגיגות 60 שנה למדינה וכיום היא עובדת על הצגה חדשה), "אני אף פעם לא עושה סתם דברים ואם ההצגה תוכל להשפיע על אנשים, אני יכולה לעשות V".

ההצגה (שהשתתפה לראשונה בפסטיבל אישה בתיאטרון חולון במרץ 2008) תעלה ביום רביעי ה- 23.07.08 בשעה 20:30, באולם תיאטרון צוותא 3, בתל אביב.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system