חיפוש
Close this search box.

דע את זכויותיך בנושא ביטול מרשם פלילי

דע את זכויותיך בנושא ביטול מרשם פלילי

מאת: עו"ד משה סמו

שאלה: ניסיתי מספר פעמים להתקבל לעבודות ממשלתיות טובות, ותמיד אני נדחה. עד היום סירבו לתת לי נימוק מדוע נדחיתי. חבר יעץ לי לגשת למשטרה ולהוציא תעודת יושר. ניגשתי למשטרה ונדהמתי לגלות כי בעבר הוגשה נגדי תלונה על ידי שוטר בנימוק שהפרעתי לו בעת מילוי תפקידו. אני רוצה לציין, כי מעולם לא נחקרתי עקב התלונה, ולפי הרישום המדובר בתיק משטרתי סגור. מה עליי לעשות?

תשובה: המשטרה פותחת תיק, לאחר שהוגשה תלונה, ועליה לבדוק אם בוצעה עבירה כלשהי. לשם כך עליה לגבות עדויות. אם המשטרה מוצאת כי נעברה עבירה כלשהי, עליה להגיש כתב אישום. אם לא, היא סוגרת את התיק. אלא שיש לשים לב לעילת סגירת התיק, דהיינו, האם התיק נסגר בשל חוסר עניין לציבור, או מחוסר ראיות או בשל חוסר אשמה?

אם התיק נסגר בשל חוסר אשמה, הרי שתיק זה לא אמור להופיע במרשם המשטרתי. אם התיק נסגר בכל נימוק אחר, באפשרותך לפנות אל ראש אגף החקירות במשטרה ולבקש את מחיקת מרשם זה, או לחילופין לבקש לשנות את עילת סגירת התיק לחוסר אשמה.

הותרת המרשם הנוכחי על כנו, יכולה לגרום לך לבעיות בקבלה לעבודות, ובכלל עדיף ששמך לא יוכתם בכל מיני רישומים משטרתיים או פליליים.

שאלה: לאחרונה ביקשתי להתקבל לעבודה ביטחונית מסווגת, לאחר שעברתי את כל המיונים התבקשתי להציג תעודת יושר מהמשטרה. ניגשתי למשטרה וקיבלתי דף ובו נרשם כי לפני כ- 3 שנים הורשעתי בעבירת אלימות. ניגשתי עם האישור למקום עבודה. מיותר לציין, כי לא התקבלתי לעבודה זו. לאחר מכן ניסיתי להתקבל לעוד מספר מקומות עבודה, אך סיפור זה חזר על עצמו. מה אני יכול לעשות? האם בגלל מעשה שעשיתי לפני כמה שנים ונשפטתי עליו יסגרו כל הדלתות בפניי?

תשובה: חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים התשמ"א – 1981, קובע כי המשטרה תנהל מרשם פלילי, ובו פרטי רישום הנוגעים לכל אדם שניתנה לגביו הרשעה אוהחלטה אחרת כמפורט בחוק. כן מסמיך החוק את המשטרה לנהל רישומים אחרים הדרושיםלצרכיה.

החוק קובע כי כל הרשעה תמצא במרשם הפלילי עד להתיישנותה. תקופת ההתיישנות אורכת מספרשנים. מספר שנות ההתיישנות נקבע בחוק והוא תלוי בעיקר בעונש שהוטל. לדוגמא, אםהנאשם הוא בגיר ולא הוטל עליו מאסר – ההרשעה תתיישן לאחר שבע שנים.

לאחר התיישנות העבירה, מתחילה תקופת מחיקה בת 10 שנים. תקופת המחיקה קבועה ואחידהלגבי כל הרשעה. כלומר: העבירה תמחק מהמרשם הפלילי לאחר 17 שנה ממועד ביצוע העבירה.

לכן, אם ברצונך לקצר את תקופת המחיקה ולהביא למחיקת המרשם הפלילי הקיים על שמך, באפשרותך לפנות לנשיא המדינה ולבקש למחוק את הרישום הפלילי הקיים על שמך. במכתבך עליך לציין את נסיבותיך האישיות, המשפחתיות, הרקע ממנו אתה בא, שירותך הצבאי ועוד. מניסיוני המקצועי למדתי שגם אם בקשתך נדחתה פעם אחת, אל תתייאש ופנה פעם נוספת, לאחר שעברה תקופה מסוימת. בנוסף קובע החוק, כיהמרשם הפלילי יהיה חסוי, ואין למסור מידע ממנו אלא בהתאם לאמור בחוק. משמע, ניתןלמסור מידע מן המרשם הפלילי רק לגופים הזכאים לקבל מידע. מסירת מידע וקבלתו שלא עפ"י החוק מהווה עבירה פלילית.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system