שתף קטע נבחר

דו"ח: מובילות בהפלות בישראל - יוצאות אתיופיה

כ-20 אלף הפלות בוצעו ב-2008 בישראל, ירידה של 10% מתחילת העשור. שיעור ההפלות הגבוה ביותר - בקרב יוצאות אתיופיה. הסיבה המובילה להפלה - הריון מחוץ לנישואין, שכוללים יחסים אסורים לפי החוק הפלילי. השימוש ב"גלולת ההפלות" הוכפל בשנים האחרונות. ועדיין - שיעור ההפלות בישראל הוא הנמוך ביותר מבין מדינות אירופה. דו"ח הפסקות הריון בישראל

בישראל בוצעו 19,594 הפסקות הריון בשנת 2008. שיעור הפסקות ההריון בישראל ירד בעשרה אחוזים מתחילת העשור ושיעור ההפלות ב-2008 היה הנמוך ביותר מאז שנת 1990. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שמתפרסמים היום (ב').

 

בדו"ח "הפסקות הריון בישראל", שמפרסם היום (ב') משרד הבריאות מתקבלים נתוני הוועדות להפסקות הריון שפועלות בבתי החולים ומאשרות את הפסקות ההריון. מהנתונים עולה עוד כי שיעור הפסקות ההריון נמוך בקרב נשים בעלות השכלה גבוהה (13 שנות לימוד ומעלה), בהשוואה לנשים בעלות השכלה נמוכה. שיעור האישורים להפסקות הריון גבוה במיוחד באזור הדרום ונמוך באזור ירושלים.

 

המובילות בהפלות - יוצאות אתיופיה

שיעור הפסקות ההריון באמצעות הוועדות בקרב עולות מאתיופיה הוא הגבוה ביותר (41 הפסקות הריון לאלף נשים), בהשוואה לעולות מרוסיה (15 לאלף נשים) וליהודיות ילידות ישראל (11 הפסקות הריון לאלף נשים). שיעור הפסקות ההריון נמוך עוד יותר בקרב הנשים הערביות. בדו"ח צויין כי שיעור ההפלות בקרב ילידות רוסיה נמצא במגמת ירידה ובקרב ילידות אתיופיה הוא "יציב וגבוה".

 

כ-40 אחוזים מאישורי הוועדות להפסקת הריון ניתנו לנשים נשואות. באופן לא מפתיע - רוב הנשים שפנו לוועדה לא השתמשו באמצעי מניעה: שני שלישים מהנשים עד גיל 24 שפנו לוועדות ו-75 אחוז מהנשים בנות 25 ומעלה ציינו זאת.

 

לפי דיווחי הוועדות להפסקת הריון, בשנת 2008 היו 1,660 בקשות להפסקת הריון של נערות בגיל 19 או צעירות יותר, שיעור הפסקות ההריון בגילאים אלו יציב לאורך השנים האחרונות.

 

הסיבה המובילה להפלה - הריון מחוץ לנישואים

כמחצית (54 אחוז) מהפסקות ההריון בשנת 2008 נעשו מסיבה של הריון מחוץ לנישואין, הריון שהושג ביחסים אסורים לפי החוק הפלילי או שהוא תוצאה של גילוי עריות. סעיפים אחרים שמאפשרים לבצע הפסקת הריון הם: הריון שעלול

לסכן את שלומה הפיזי או הנפשי של האישה (18 אחוז מהפסקות ההריון), מום גופני של העובר (17 אחוזים). בעשירית מהפסקות ההריון הסיבה היתה גיל האישה (מעל 40 או מתחת לגיל 17).

 

אחוז הפסקות הריון עד השבוע השביעי עלה מאז תחילת האלף בעשרה אחוזים והוא עומד על 58 אחוז מכלל הפסקות ההריון. שיעור הפסקות ההריון עד לשבוע 12 ירד מ- 43 אחוז ל-32 אחוז. הפסקות ההריון מהשליש השני ואילך מהוות עשירית מכלל ההפלות.

 

אחוז אחד מהפסקות ההריון בשנת 2008 בוצעו לאחר השבוע ה-24 שבו העובר מוגדר כבר חיות. 87 אחוז מהפסקות ההריון המאוחרות הן בשל מום גופני של העובר.

 

תוך 8 שנים - השימוש ב"גלולת ההפלות" הוכפל

כרבע מהפסקות ההריון ב-2008 בוצעו בעזרת "גלולת ההפלות" מיפיג'ן. שיעור הפסקות ההריון בעזרת הגלולה הוכפל מאז שנת 2000.

 

שיעור הפסקות ההריון בישראל הוא הנמוך ביותר בהשוואה למדינות האיחוד האירופי לאלף לידות חי. בישראל נרשמו 129 הפסקות הריון לאלף לידות, כאשר ממוצע האיחוד האירופי הוא 247.

 

עו"ד אירית רוזנבלום, מנכ"ל ארגון משפחה חדשה, טוענת כי הנתונים אינם משקפים את המציאות: "מספר דומה של הפסקות היריון מתרחשות מחוץ לעיני החוק ללא אישור הועדות, מה שמכונה 'הפלות שחורות'", טוענת רוזנלבום. "פניתי בעבר לשר הבריאות בבקשה לבטל את הצורך בועדות לאישור הפסקות היריון, ועדות שאבד עליהן הכלח, המעמידות את האישה הפונה אליהן במצב משפיל ומביך. נתוני משרד הבריאות העולים מן הדו"ח הם אחיזת עיניים שאינה מספרת את הסיפור האמיתי אודות הסיבות לביצוע הפסקות היריון".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
הפלות. ירידה של 10% תוך פחות מעשור
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים