חיפוש
Close this search box.

בקליטת יוצאי אתיופיה – החלטות הממשלה ריקות מתוכן ותקציב

יום שלישי 20 מאי 2008

דוח מבקר המדינה מאשש את טענתם של יוצאי אתיופיה: רוב החלטותיהן של הממשלות לדורותיהן בעניין יוצאי אתיופיה נגנזו למגירה וכלל לא יושמו.

בקרב קהילת יוצאי אתיופיה קיים מרמור רב על הבטחות שונות למימוש פעילות משמעותית עבור שילובם בחברה הישראלית, הבטחות שרבות מהן כלל לא הובאו לכלל מימוש. עתה, מה שידוע לנו מכבר זוכה לתוקף מצד מבקר המדינה. למרות שמצוקותיה של קהילת יוצאי אתיופיה ידועות זה מכבר, לפי שעה פתרונות של ממש אין.

בדוח מבקר המדינה נכתב: " לא נעשתה התארגנות מערכתית כוללת לטיפול באוכלוסייה זו, וכפועל יוצא מכך לא נעשה די בתחום הרווחה למען סיוע בקליטתם הראויה והטובה של יוצאי אתיופיה בישראל" (מתוך מסקנות הדוח – עמ' 1451). לעת הזאת, כל שיש בידי רשויות המדינה הוא להציע פתרונות זמניים ונקודתיים.

עוד נכתב בדוח המבקר: "במשך כשמונה שנים לא יישמה הממשלה החלטה שקיבלה כבר ב-1999 בדבר הקמת ועדה בין-משרדית שתתאם בין המשרדים השונים העוסקים בטיפול בעולים מאתיופיה". המבקר מאשש את שדרשנו להקים גוף ממשלתי שיכול לתכנן ולייעל את הפעולות ואת השימוש במשאבים למען קהילת יוצאי אתיופיה.

לפני חודשיים זכינו, קהילת יוצאי אתיופיה, להחלטת ממשלה נוספת על הקמת תכנית מערכתית – "תוכנית חומש לשיפור קליטת יוצאי אתיופיה". יוזמה זו נועדה לסייע ליוצאי אתיופיה בתחומי התעסוקה, החינוך, הרווחה והדיור למשך 5 שנים. כאן, בשונה מהעבר, מונה משרד ממשלתי – המשרד לקליטת העלייה – כגוף שאחראי לתיאום בין משרדי הממשלה השותפים בתכנית וליישומה. ובטרם החלה תכנית זו את דרכה כבר יש מתעוררים קשיים הממערערים על יישום התכנית, ועיקרם:

1. במקור עמד התקציב לתכנית על מעל למיליארד ש"ח. בפועל, אושר תקציב הנמוך בכ-20%.

2. לתכנית אין תקציב רב-שנתי עבור כל 5 השנים, דבר שלא מאפשר יישום פעילות ארוכת טווח. בפועל, אושר רק התקציב לשנה הנוכחית העומד על סך של 82 מיליון ש"ח.

דני אדמסו: "בקצב ההתנהלות הנוכחי, אני מלא חשש שאנו עשויים למצוא באחד מדוחות מבקר המדינה שיפורסמו בשנים הקרובות את התירוצים לכישלון של תוכנית החומש – תוכנית שנועדה במקורה לספק מענים לכל אותם כשלים חמורים שמונה מבקר המדינה בדוח הנוכחי".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system