חיפוש
Close this search box.

באופן אישי – שיחה עם ד"ר שושנה היילה

מרים קסה

"כשעזבתי את אמא ללימודים בחו"ל, הבטחתי לה שאחזור הביתה כרופאה", מספרת ד"ר שושנה היילה, רופאת שיניים מחיפה. את תואר הדוקטור רכשה ד"ר היילה, ילידת מחוז גונדר שבאתיופיה, בקובה. באותה עת, הונהגה מדיניות ממשלתית, לפיה תלמידים בעלי הישגים גבוהים יישלחו להמשך לימודים בחו"ל. היא הייתה בין התלמידים הבודדים שנשלחו. יחד עם ד"ר היילה, נשלחו גם בעלה לעתיד, היום משפטן במקצועו, ואחותה, ד"ר בוזואיהו, וטרינרית המתגוררת כעת בקריית ביאליק.

"אחרי כל כך הרבה שנים של לימודים והשקעה, ובתמיכת בעלי סיימתי את לימודי בהצלחה", מספרת ד"ר היילה. זאת למרות הגעגועים והדאגה לאימא שנותרה באתיופיה, בלא שהיה לה כל קשר עימה או מידע מה עלה בגורלה. "כאשר סיימתי את לימודי כל מה שרציתי היה שאימי תהיה לידי, כדי שאוכל לומר לה שעשיתי את אשר הבטחתי לה", היא משתפת.

במשך שנתיים וחצי עבדה בבית חולים ממשלתי בקובה בתחום שיקום הפה. הגעגועים למשפחתה הלכו וגדלו והיא החלה לחפש אחריהם. אחרי תקופה ארוכה של חיפושים ובעזרתה של אישה ממוצא קובני-אמריקאי נודע לד"ר היילה שמשפחתה עלתה לישראל. בשנת 1993 היא ובעלה עלו אף הם ארצה מקובה.

החל משנת 2002, ד"ר היילה עובדת עם עמותת טנא בריאות, אשר מעניקה שירותי רפואה לבני הקהילה. חלומה הוא לעבוד כרופאת שיניים עצמאית ולהיות מומחית בניתוחי פה ולסת, תחום בו היא מתמחה כעת. "כעת אני עובדת בקליניקות שונות לרפואת שינים ואף עובדת בהתנדבות", מספרת ד"ר היילה.

בין תפקידיה בטנא בריאות – מתן הרצאות בנושאי שמירה על בריאות השן, שכוללות הדרכה מעשית על היגיינת הפה ותזונה בריאה. "יחד עם החברים בעמותה אנו מסייעים לקהילה, שמתמודדת עם מכלול אתגרים הקשורים להסתגלות תרבותית ולסגנון החיים השונה באופן דרמתי מזה שהכירו באתיופיה", היא אומרת. ד"ר היילה כותבת חומרי הסברה באמהרית ובעברית, בכל תחומי הבריאות ונותנת מענה לרבים מבני העדה, שאינם דוברים את השפה העברית. אחת לחודש היא מתראיינת לתוכנית הרדיו באמהרית ועונה לשאלות המאזינים.

למרות הכל, היא חשה כי אינה ממצה את יכולותיה. "יש לי הרבה מה לתרום לחברה, אך אינני עובדת עם כלל האוכלוסייה בארץ", היא אומרת ומספרת שבעת עבודתה במרפאת שיניים בחדרה אחת המטופלות סירבה שתטפל בה בטענה ש'אף פעם לא טיפלו בה שחורים'. "אבל אני לא נשברת, וזו נקודת החוזק שלי", היא אומרת.

"כדי להצליח ולהתקדם בחברה צריך להתמודד עם הקשיים. חלק קטן מהחברה הישראלית מנסים לפגוע בנו כדי שנהיה חלשים", היא אומרת, "אך עלינו להתמודד מבלי להתלונן, להאמין בעצמנו ולהיות גאים במי שאנחנו, בערכים שגדלנו עליהם ובתרבות העשירה שלנו. רק כשנדע להעריך זאת, ידעו אחרים להוקיר את הצד היפה שבעדה. תמיד צריך להגיד 'אני אנצח', ובסופו של דבר אתה תנצח. כדי שחלום יתגשם צריך לעבוד קשה".

"היו לי שלוש משאלות, שתיים מהן הגשמתי" מוסיפה לסיום ד"ר היילה, "עכשיו נשארה רק משאלה אחת, שיהיה שלום. יש לי בן ואני לא רוצה לעמוד במצב שבו האמהות של היום מתמודדות עמו, לשלוח אותו להילחם".

קבצים מצורפים

עמוד 12

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system