חיפוש
Close this search box.

"אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר"

‏יום חמישי 04 אוקטובר 2007

דני אדמסו

בשנים האחרונות הולכות וגוברות התבטאויות בלתי אחריות, בעלות השלכות חברתיות מסוכנות של אנשי ציבור ו"פיגורות" בעלות השפעה, הפועלות ללא משוא פנים. לפני שנתיים זה היה עו"ד יצחק וקובזה, ראש עיריית אור יהודה דאז, שאמר שהוא לא רוצה אתיופים בעירו, ולא חסרות דוגמאות מהזמן האחרון. לפני מספר חודשים התבטא יצחק אוחיון, ראש עיריית פתח תקווה באופן דומה. לאחרונה היה זה עו"ד רם כספי שהסביר לצבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים, את תורת הגזע שלו ולמה "אתיופים זה סוג ב". את הפירות להתבטאויות חסרות אחריות אלו מדינת ישראל תקטוף בעוד מספר שנים, ולא נראה לי שהם הולכים להיות מתוקים במיוחד.

הסלקטור של המדינה

ככל שעובר הזמן ניכר כי המושג "נפל בלשונו" אצל אנשי ציבור ואצל עורכי דין במיוחד הולך ונהיה קביל, במיוחד ככל שאלו קרובים לצלחת השלטונית. לפני כשנה, זו הייתה פרופ' רות גביזון, אז מעומדת וכיום חברת בית המשפט העליון, שפרסמה במסגרת "מוסד שמואל נאמן" נייר עמדה בשם "באין חזון יפרע עם: מטרת על לישראל ונגזרותיה". בו היא פרסה שורה של בעיות שלדעתה מעסיקות את בית המשפט העליון, אבל למעשה פרסמה את משנתה ומשנת חבריה לאוליגרכיה השלטונית הקפיטליסטית, דוגמת רם כספי.

פרופ' גביזון טענה כי ישראל היא מדינה צפופה, לכן לדעתה צריך לבחון האם יש להביא עולים שמתקשים להשתלב מבחינה מודרנית וכלכלית, תוך שהיא מציינת ש"הדבר הודגם בצורה דרמטית בקשיים שנלוו לקליטתם של עולי אתיופיה בישראל". כאילו הזכות לעלות לישראל מוענקת לחוג הרעיוני שלה ולחבריה בלבד.

תרגיל ביחסי ציבור בלבד?

ביום שישי האחרון זה היה פרקליט צמרת נוסף, רם כספי, אשר לקח על עצמו את תפקיד הסלקטור של מדינת ישראל והבורר של חוק השבות, וחשף את משנתו הגזענית, שעד כה הייתה טמונה עמוק במסתרי ליבו. בכנס פורום מנהלי הכספים, עו"ד כספי, מייצג מובהק של הקשר ההדוק בין הון לשלטון, שטח בפני צבי זיו את משנת ששת הגזעים שלו: עם ישראל, הרוסים, האתיופים, הערבים, הפלשמורה והשבטים האבודים. בסדר יורד כמובן.

כספי הוסיף ואמר "לעומת זאת, אם היית מביא לי רוסים יהודים לא יהודים, לא היית בודק אותם, הילדים שלהם יהיו יהודים", צבי זיו עמד וצחק. אני רוצה להאמין שזה צחוק כתוצאה ממבוכה. אחרת, האמנה שחתם יחד עם הסוכנות וחברים נוספים במשק הישראלי להעסיק אקדמיים יוצאי אתיופיה במגזר הפרטי, היו הצהרות שווא ותרגיל ביחסי ציבור בלבד.

'יורה' לכל הכיוונים

אופן האמירה של דברי כספי, תנועות הידיים והנחרצות, כפי שהופיעו בחדשות ערוץ 2, מסבירות את הדעה המגובשת והסלקטיבית שהוא מחזיק. כספי, יליד הארץ שלא הוא ולא הוריו ידעו מהי חווית הגירה, 'יורה' במטרה להרוג בערבים, ביהודים ובכל אחד שאינו דומה לו, פרט לרוסים. נראה שבכל זאת אחרי שבע דורות בארץ לקח על עצמו לא רק את התפקיד בורר חוק השבות, אלא אדון הארץ. אחרת איזה מנדט יש לו לקטלג אנשים לסוגים שונים כאלו היו עגבניות בשוק שכונתי כשהוא בתפקיד הירקן?

כספי, בעל הפנטזיה הפוליטית, שלא מומשה אף פעם, לקחת חלק במשא ומתן עם הפלשתינאים, נשאל לפני מספר שנים על ידי עיתונאית הארץ שרה ליבוביץ-דר: "מה לך ולאנשים כמו מוחמד דחלאן וג'יבריל רג'וב? איך תמצא איתם שפה משותפת?" השיב ברוגז: "אני שונא את ההבחנה הזאת בין אשכנזים לספרדים. אני דור שביעי בארץ ואני לא יודע מאין המשפחה שלי הגיעה. אולי אני אשכנזי ואולי אני ספרדי. אני מגדיר את עצמי כפלשתינאי אמיתי במובן החיובי". ניכר שמאז עשה הערכה מחדש על מיקומה של כל קבוצה בתורת הגזע שלו.

סכנה אמיתית

כשאני שומע אנשים כמו רם כספי מקטלגים אנשים כסוג א', ב' וג', אני מוצא את עצמי יותר מנעלב, אלא חרד להשלכות החברתיות. בייחוד שכספי וחבריו הם בעלי המקצוע בתחום השכנוע, שפועלי בקרב מעצבי המדיניות החברתית, הכלכלית ומערכת המשפט, במישרין ובעקיפין. התבטאויות גזעניות כמו אלו, יוצרים ניכור וצלקות חברתיות שיהיה קשה להסירן. על העובדה שאמירות אלו נאמרות על ידי אנשים במעמד ציבורי בכיר בחברה הישראלית, אני תוהה, "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר". וזו סכנה אמיתית בפני עצמה לחברה הישראלית.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system