שתף קטע נבחר

אזכרה למתים בעליית אתיופיה: "מכירים בנו"

בהר הרצל יתקיים טקס אזכרה ממלכתי לזכר 4,000 יהודי אתיופיה שנספו במסע לישראל. גיל טרקין, שידליק משואה בטקס, סיפר ל-ynet על קשיי המסע, על מות אמו והטרגדיה של אחיו: "חשוב שהקימו אנדרטה. זה נותן הרגשה שמכירים אותנו"

"זה לא משהו שאפשר לשכוח. הכי כואב לי שאחי לא הצליח להתגבר על מות אמנו. כל יום זיכרון הוא זמן מאוד קשה בשבילי. אני מספר לחברים שלי מה עברתי והם לא מאמינים שילד בגיל 11 מסוגל לעבור במדבר ולספוג את כל המכות, הרעב והדמעות". גיל טרקין, בן 38, עלה לישראל מאתיופיה במבצע משה. מחר (יום ה') הוא ידליק משואה בטקס האזכרה הממלכתי לזכר 4,000 יהודי אתיופיה שנספו במסע ארצה במהלך שנות השמונים.

 

טרקין, המתגורר כיום עם אשתו ושני ילדיו באשדוד, הוא סמל ראשון המשרת בקבע במשמר הגבול. בשיחה עם ynet סיפר טרקין את סיפור חייו הקשה, שבמרכזו המסע לארץ ישראל דרך סודן. הוא החל את המסע בגיל 11 יחד עם אמו ואחיו הקטן. השלושה עזבו את כפרם וצעדו במדבר האתיופי עד שהגיעו לסודן - שם נתפסו, הוכו והוכנסו למחנה פליטים. במשך כשבוע שהו שם השלושה, עד שטרקין הופרד מאמו ומאחיו והועבר למחנה אחר, ממנו עלה לישראל. אמו ודודתו שהו במחנה הפליטים במשך כשלוש שנים ולבסוף מתו ממחלה.  


טרקין אוחז בתמונת אחיו. לא התגבר על הטראומה (צילום: ג'ורג' גינסברג)

 

אחיו הקטן של טרקין, שנותר עם האם במחנה, נאלץ לראות במשך

 כל אותה תקופה כיצד אמו גוססת. כמה חודשים לאחר מותה הצליח גם האח לעלות לישראל בעקבות אחיו הגדול, אך במשך כל השנים שחלפו, לא הצליח להתגבר על התקופה הקשה במחנה ועל הטראומה של מות אמו - ולפני חמש שנים שם קץ לחייו. "הכי כואב לי שאחי לא הצליח להתגבר על מות אמנו", מספר טרקין בעצב.

 

יהודי אתיופיה שעשו את המסע לישראל סבלו בדרכם ובמחנות בסודן מרעב, מחלות, אונס ורצח. כמעט כל אדם שעלה לישראל איבדה בדרך בן משפחה. שרת הקליטה, סופה לנדוור, אמרה כי "יציאת אתיופיה גבתה מחיר יקר ביותר. במדבריות סודן קבורים סיפורי גבורה והקרבה. לצערנו, מסכת זו לא מצאה עד היום ביטוי הולם בספרי הלימוד ובמערכת החינוך. מבצע משה ומבצע שלמה ומבצעים נוספים הביאו בסופו של דבר לעלייה מבורכת של עשרות אלפי בני העדה האתיופית לישראל".

 

זו השנה השלישית בה מתקיים הטקס באנדרטה המיוחדת שהוקמה להנצחת זכרם של הנופלים בהר הרצל בירושלים. את האנדרטה הקים משרד הקליטה, והשרה לנדוור מבטיחה לפתוח את לבה "כדי לסייע לקהילה ולהצעיד אותם קדימה". מדליק המשואה טרקין סבור כי "זה מאוד חשוב שהקימו אנדרטה וששומעים את הסיפור. יש לי מקום להראות לחברים שלי הוכחה למה שעברנו. מידי פעם אני לוקח אותם לכאן ומראה. זה נותן הרגשה שמכירים אותנו בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טרקין עם תמונת אמו. מתה במחנה
צילום: ג'ורג' גינסברג
עולים במבצע משה. מסע מפרך ארצה
צילום: נתי הרניק, לע"מ
מומלצים