חיפוש
Close this search box.

הפסיפס האנושי של ורדי כהנא

אליה מהרט

המפגש שלי עם ורדי כהנא ויצירותיה נוצר בביקורי בתערוכותיה פורטרט ישראלי שהוצגה בבית האמנים בתחילת 2007 ומשפחה אחת שהוצגה במוזיאון תל אביב בחודשים האחרונים. בשתי התערוכות מצאתי צילומים שמשכו את עיני ביופיים ובפשטותם.

בפורטרט ישראלי צילומים צבעוניים המתעדים דמויות פופולאריות בחברה הישראלית, ואילו במשפחה אחת צילומי שחור לבן המתעדים את משפחתה של כהנא בארץ ובעולם. שתי התערוכות הוצגו בחללים גדולים יחסית, שמאפשרים למתבונן לעבור בין התמונות בניחוחות ולחוות את החוויה. הצילומים הם תיעוד של דמויות, פיסה קטנה מעולמם של דמויותיה, פיסה שמאפשרת לצופה להזדהות עימן, להעריך ולבחון את מצבן או אפילו לגנות אותן.

כהנא נולדה בשנת 1959 בתל אביב, למדה במדרשה לאמנות ברמת השרון, לא סיימה את לימודיה והחלה את עבודתה כצלמת בירחון מוניטין. ב-1983 החלה לעבוד בעיתון חדשות ועבדה בו עד לסגירתו ב1993. החל משנת 1994 עבדה במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות.

פורטרט ישראלי: תערוכה בעקבות ספר

פורטרט ישראלי יצא לאור כספר בתחילת 2007, הוא מכיל 150 תצלומים נבחרים של זמרים, שחקנים, פוליטיקאים, סופרים וספורטאים שצילמה כהנא במשך 25 שנות פועלה כצלמת במגזינים ועיתונים שונים. כהנא עושה בחירה מעניינות ובצילומיה היא מציגה את הדמות במרחב הפרטי שלה ולא במרחב הציבורי שבגינו היא מוכרת לכולנו. הצילום האינטימי מאפשר לצופה הצצה קטנה לעולמה האישי והפרטי של כל דמות.

למשל, בפרוטרט של חבר הכנסת והשר לשעבר יוסי שריד בוחרת כהנא להציג דווקא את הצלקת בראשו, לאחר שעבר ניתוח להסרת גידול. צילום שכזה מאפשר הזדהות עם יוסי שריד האדם הפרטי, עם חווייתו והקושי שלו בזמן המחלה, ולא לפגוש שוב את הדמות הציבורית. בצילום זה מתבטלת דמותו של שריד הפוליטיקאי ונחשף בפנינו אדם ככל האדם המתמודד עם קשיי החיים.

בתמונה: השחקן והיוצר יוסי בנאי ז"ל.

סיפורה של מדינה אחת: משפחה אחת

התערוכה משפחה אחת הוצגה החל מחודש יוני 2007 ועד לאחרונה במוזיאון תל אביב. בתערוכה זו תיעדה כהנא במשך 15 שנים את בני משפחתה בארץ ובעולם. התצלומים הללו הם הסיפור הישראלי היהודי, ממנו ניתן לשרטט את החברה הישראלית על היבטיה השונים: הפוליטיים, חברתיים, גיאוגרפיים ואידיאולוגיים. הצילומים מאפשרים לצופה להתבונן בקשת רחבה של אנשים, פרטים מקבוצות וזרמים בתוך החברה הישראלית, במגוון מצבים שונים ואישיים, דרכם כהנא יוצרת פסיפס אנושי מרהיב. התיעוד האישי של משפחה אחת, משפחתה של כהנא, הוא בעצם סיפורה של מדינה אחת, משפחה אחת, מדינת ישראל.

נקודת המוצא לתיעוד האינטנסיבי: תצלום של שלוש אחיות שעל זרוען מקועקעים מספרים עוקבים של אושוויץ.

דרך הפשטות, הכנות והאמתיות כהנא מאפשרת לצופה הצצה לדמויותיה. יותר מזה, בעיניי היא מערבת את הצופה רגשית ומאפשרת לו הזדמנות לחוויה אישית, כל זה תוך כדי חוויה אמנותית אמיתית.

אתר האינטרנט של ורדי כהנא http://vardikahana.com

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system