חיפוש
Close this search box.

פינוי-בינוי – כדאי להשתדרג, אבל בזהירות!, מאמר מאת: עו"ד דוד דרסלי אבטה

תוכניות פינוי-בינוי לרוב מוכרזות באזורים בהם קיימת אוכלוסייה רבה של יוצאי אתיופיה. הממשלה, במסגרת מדיניות התחדשות עירונית מכריזה על אזור מגורים ישן כעל מתחם פינוי-בינוי שנועד להריסה ולבניית מבנים חדשים.

איך זה עובד?
יזם או קבלן פונה לדיירי בניין ומחתים על הסכמה לפרויקט פינוי-בינוי. היזם מבטיח לדיירים דירה חדשה, גדולה יותר. לכל דייר עומדת הזכות לסרב מסיבות סבירות בהתאם לחוק. נדרשת הסכמה של 80% מבעלי הדירות כדי שהיזם יוכל להרוס את המבנה ולבנות במקומו מבנה חדש. חלק מהדירות ניתנות לדיירים הקודמים, וחלקן נמכרות לדיירים חדשים.

מה רע בלהיות מיליונר ביום אחד?
זה לא רע בכלל. פשוט זה לא תמיד ורוד כפי שנראה לפני החתימה וחשוב לקחת בחשבון את מכלול השיקולים לפני שחותמים על הסכם, כגון: ריבוי דיירים במבנה החדש, מעבר למגורים חלופיים לפחות לשלוש שנים, ארנונה וועד בית גבוהה, בירוקרטיה ועוד.

ומה יכול להיות בעייתי?
בעיה מרכזית שיכולה להיות היא הפסקת הבנייה בשלבים שונים, מסיבות כמו- פשיטת רגל של היזם או הקבלן, אי-מציאת קונים לדירות החדשות, קשיי מזומנים ועוד. כל אלו יכולים להותיר דיירים עם אתר בניה ביד במקום דירה בבעלותם.
בעיה נוספת, היא פינוי אוכלוסייה קיימת ובינוי לטובת אוכלוסיות "חזקות יותר". לפני מספר חודשים התראיין בעיתונות יזם המוביל פינוי-בינוי בשכונת רמת אליהו וצוטט אומר: "זה יוביל לאינטגרציה, יוציא מרמת אליהו אוכלוסייה ויפזר אותה, ויכניס אליה אוכלוסייה חדשה וחזקה יותר". המשמעות ברורה, ללא יכולת לשלם ועד בית וארנונה גבוהה והסכם נכון יהיה קשה להישאר בבית החדש.
למרות המורכבות ניתן להבטיח דירה חדשה ומשופרת אם תעמדו על זכויותיכם בטרם חתימה על הסכם, על ידי התארגנות נכונה וקבלת סיוע מעו"ד מקצועי ואמין שמבין אתכם.

הדברים החשובים שצריך לדעת:
* מעורבותכם בתהליך פינוי-בינוי הקשור בבניין מגוריכם חשובה ביותר. תהיו שותפים! קחו חלק באספות הדיירים!
* לוח זמנים ברור לביצוע עבודות הבנייה וקבלת הביטחונות (ערבות בנקאית) להליך הבנייה עד סיומה קריטי.
* לשים לב שהקבלן הוא בעל סיווג קבלני מתאים, ניסיון מוכח בתחום ומראה הוכחות ליכולתו הכלכלית.
* הגדרה מפורשת בהסכם כי כל התשלומים לפרויקט יחולו על היזם, כולל עלות שכירות הדירה החלופית וההובלה.
* התחייבויות הקבלן חייבות להיות מעוגנות בהסכם, כלל גודל הדירה, כיווני אוויר, קומה.
* מדובר בתחום מורכב המצריך מומחיות משפטית לכן התאגדו וקחו ייצוג משפטי.

כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף ויש לבחון כל נסיבות מקרה לגופו. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

ניתן לפנות בשאלות למייל davidavta77@gmail.com

הכותב הוא עו"ד דוד דרסלי אבטה, עובד במשרד עורכי הדין איתי גזית המתמחה במשפט אזרחי – מסחרי.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system