שתף קטע נבחר

עצורים ופצועים במחאת דיור של עולי אתיופיה

תשעה נעצרו בהפגנה שקיימו עולים מול הכנסת במחאה על הקושי לרכוש דירות ולעזוב את מרכזי הקליטה: "אנחנו נשארים שם דחוסים כמו סרדינים". רחוב קפלן נחסם לתנועה, כוח מג"ב הפעיל כוח. 2 שוטרים נפצעו קל

אלימות במהלך הפגנה של עולים אתיופים בירושלים: כמה מאות מוחים הפגינו היום (ג') מול הכנסת וליד משרדי הממשלה השונים בטענה שהלוואות ומענקים שניתנים להם לצורך רכישת דירה הם נמוכים מדי, ולא מאפשרים להם לעזוב את מרכזי הקליטה. במהלך ההפגנה התפתח עימות, ושוטרי מג"ב ופרשים הפעילו כוח נגד המפגינים. שני שוטרים נפצעו קל מאוד ולפחות תשעה בני אדם נעצרו. רחוב קפלן נחסם לתנועה. גם רחוב יצחק רבין נחסם בשלב מסוים אבל נפתח בהמשך.

 

כתבות נוספות בנושא בערוץ החדשות של ynet:

 

מחאת הדיור של עולי אתיופיה, היום בירושלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מחאת הדיור של עולי אתיופיה, היום בירושלים(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 

למקום הגיע סגן שר האוצר, מיקי לוי, ששימש בעבר כמפקד משטרת מחוז ירושלים. לוי הבטיח למפגינים כי כל העצורים שוחררו, פרט לאחד. הוא גם הבטיח להם שבמשרד האוצר יבחנו את הנושא מחדש. לדבריו, "זה לא נושא שבטיפול האוצר, אך התחייבתי לבדוק מה אפשר לעשות כמדינה למען הנושא. לא יכול להיות שבמשך עשור יתגוררו במרכזי קליטה".

 

חברתו של לוי למפלגת יש עתיד, ח"כ פנינה תמנו-שטה, באה אף היא לתמוך במפגינים ואמרה כי "אי אפשר לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח. מרכזי קליטה הם פתרון 'אד הוק' וכך יש להתייחס אליהם. הימצאותם של העולם החדשים במרכזי קליטה פרק זמן רב שמגיע אפילו לכדי 10 שנים מעכבת את שילובם בחברה הישראלית וגורמת לעוול קשה עבורם. המצב כיום הוא שנוצר סיר לחץ שבו חיים אנשים בתנאים לא תנאים ומשוועים ליציאה לחיים עצמאיים מחוץ לכותלי המרכז".

 

אין זו הפעם הראשונה שעולי אתיופיה מפגינים בנושא, והפגנות דומות התקיימו כבר לפני יותר משנה. כיום מעניקה המדינה לעולים חדשים הלוואות ומענקים בסכום שנע סביב 300 אלף שקל. בשל הזינוק במחירי הדירות העולים טוענים שגם הטבה זאת לא מאפשרת להם לקבל משכנתה וחלקם נאלצים להישאר במרכזי הקליטה הצפופים, לעיתים במשך שנים רבות.

 

ההפגנה התקיימה באישור המשטרה. המפגינים התיישבו על הכביש וחסמו לזמן ניכר את רחוב יצחק רבין המוביל לכנסת, מה שיצר פקקי תנועה באזור. בנוסף לטענות בנושא הדיור הזכירו המפגינים גם את קשיי השתלבותם בחברה ובחינוך. "אפילו לפליטים מתייחסים יותר טוב", אמר אחד מהם.

 

יצחק אנדאקצאו, שהגיע ממרכז הקליטה באשקלון, אמר ל-ynet: "באנו להשמיע את קולנו. המשכורות שלנו בפריפריה נמוכות וקשה לנו לרכוש השכלה. השכירות במרכז קליטה עולה כל פעם מחדש. ההפגנה הייתה אלימה והשוטרים עשו שימוש בכוח מופרז. היו כאן יותר שוטרים ממפגינים". 

 

רטה ספינאוי, ממובילי המאבק, הסביר ל-ynet שדיירי מרכזי הקליטה מתמודדים עם הבעיה לאורך כל העשור האחרון, והכוונה היא בעיקר לצעירים לא נשואים: "הם לא מקבלים משכנתה ולא יכולים לעזוב. שכר הדירה גבוה, המשכורת נמוכה ואין מי שיתמוך בהם. גם זוגות צעירים מקבלים סכום נמוך מדי. המצב קטסטרופלי. אנחנו חיים דחוסים כמו סרדינים במרכז קליטה".

 

תוכנית ממשלתית בנושא נועדה לתת לעולי אתיופיה מענקים ולאפשר פיזור שלהם כדי למנוע יצירת שכונות הומוגניות של בני העדה בלבד. לפיכך, כל משפחה עם ילדים שעוזבת את מרכז הקליטה זכאית למענקים והלוואות לצורך רכישת דירה ביישובים הכלולים ברשימה שהכינו משרדי השיכון והקליטה.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ההפגנה בירושלים, היום
צילום: גיל יוחנן
מומלצים