חיפוש
Close this search box.

אקטיביזם רב שכבתי

אבי מספין

חג הסיגד, אשר נחגג השנה במתכונת ממלכתית כלל ישראלית, מסמל עבור רבים מבני הקהילה השתלבות מיטבית. עכשיו יש לפעול בדרך זו גם בתחומים אחרים. בריאות למשל

חודש חשוון תש"ע היווה עבורי ועבור רבים מיוצאי אתיופיה, נקודת אל חזור. נקודה המסמלת מקפצה לעתיד ברור יותר בחברה הישראלית, בכל שנוגע למורשת יהודי אתיופיה. חג הסיגד, המציין את חידוש הברית בימי שיבת ציון הראשונה ואת הכיסופים של ביתא ישראל (יהודי אתיופיה) לסיים את גלותם ולהגיע לירושלים, אותו שמרו יהודי אתיופיה באדיקות בגולה וממשיכים לחגוג אותו גם בארץ, זכה השנה לאווירה וניחוחות ממלכתיים. לפני כשנה וחצי העלתה האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, את חג הסיגד על סדר היום הפרלמנטארי, תהליך שבסופו נחקק חוק "חג הסיגד", וכבר באמצע חודש חשוון השנה, כבוד נשיא המדינה, שמעון פרס, הכריז במשכנו, באירוע ממלכתי, אותו הפיקו האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה והמשרד לקליטת העלייה, על פתיחת אירועי חג הסיגד. כשבוע לאחר מכן, מכון יצחק בן-צבי קיים ערב מלמד על החג ותפילותיו, בעזרתם האדיבה של הקייסים (מנהיגיה הרוחניים של העדה) וארגון נאקוג'. באותו שבוע בית אביחי, יחד עם הלל תל אביב והלל ירושלים, קיימו ערב תרבות לציון החג.

בכ"ט בחשוון, יום חג הסיגד, בהובלתם של הקייסים, המשרד לקליטת העלייה ועיריית ירושלים, חגגנו את החג המסורתי בטיילת ארמון הנציב. במהלך היום תפילות הקייסים הוקדשו לשובו בשלום של החייל השבוי, גלעד שליט. ובאותו הערב, בבנייני האומה בירושלים, התקיים אירוע רב רושם אותו הובילו נציגות הארגונים של יוצאי אתיופיה יחד עם עיריית ירושלים, המשרד לקליטת העלייה, הסוכנות היהודית ואחרים. האירוע הבליט את המוצלח וההישגי בקרב יוצאי אתיופיה.

חג הסיגד ובאמצעותו קהילת יוצאי אתיופיה לא יכלו להגיע למעמד רצוי ונכון זה, לולא נקטו, יוצאי אתיופיה עצמם, צעד אקטיבי ובלתי מתפשר. באותה מידה, מעמד זה לא היה מתאפשר, לולא נקטו המוסדות והרשויות צעדים אקטיביים לקידום חג הסיגד. לולא שמירת החג בידי יוצאי אתיופיה במשך דורות רבים בגולה, לולא המשך שמירתו גם בארץ ולולא קידום היוזמה בידי בני הקהילה להפוך את חג הסיגד לחגם של כלל ישראל, לא היינו מגיעים למעמד זה. וכמובן, לולא ההבנה של הממסד והרשויות ולולא יכולת תרגום ההבנה לכדי מעשה, גם כן לא היינו מצליחים להגיע למעמד זה.

דין הצעדים שננקטו בנושא חג הסיגד, כדין הצעדים שראוי לנקוט בנושאי בריאות. ראוי שינקטו פעולות לצמצום הפערים הבריאותיים והסברתיים, תוך התחשבות באדם הנמצא מול נציגי המערכת, ובערכים התרבותיים עליהם חונך

דין הצעדים שננקטו בנושא חג הסיגד, כדין הצעדים שראוי לנקוט בנושא בריאות. במגזין זה תוכלו לקרוא כתבות מגוונות שנוגעות בבריאות הציבור ובכללם בבריאותם של יוצאי אתיופיה. המגזין נועד להקנות ידע עבור הציבור ועל הדרכים שניתן לפעול בהם, תוך התמודדות עם החסמים השונים, בבואנו לקבל מזור. בד בבד, הכתבות המובאות בו נועדו לעורר את רשויות הבריאות ואת אנשי הממסד מרבצם, ולפקוח את עיניהם על מנת שינקטו פעולות אקטיביות בצמצום הפערים הבריאותיים והסברתיים, תוך התחשבות באדם הנמצא מולם ובערכים התרבותיים עליהם הושתת חינוכו.

מחלות הגוף והנפש, מקורותיהן, תוצאותיהן, דרכי המרפא, ומנגד, מעקבי המרפא, הם עניינים שאסור להחביאם אל הכלים. אלו נושאים שראוי שנדון בהם בריש גלי וראוי ללבנם עד תום. בסופו של עניין, ראוי שהצעדים אשר יינקטו מצד בני הקהילה, מצידם של מקבלי ההחלטות בממסד, מצידם של הרופאים המטפלים וכן מצד הארגונים הפועלים לקידום בריאות הציבור, יהיו צעדים פרו-אקטביים שיובילו להסרת החסמים המעקבים את המרפא. את ההבנה, יש לתרגם לכדי מעשה. לעיתים אלו הזקוקים למרפא אינם רק החולים עצמם, כי עם המערכת הציבורית והרפואית גופא. קריאה מהנה ומועילה.

אבי מספין

סמנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה

קבצים מצורפים

עמוד 3

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system