חיפוש
Close this search box.

ביום לומדים בלילה רוקדים

ביום – לומדים ועובדים. בערב – כוכבי במה

הנוער האתיופי מגלה כישרון ויכולת גבוהה בכל מקצועות הבמה. משירה, דרך ריקודים, ועד משחק בתיאטרון. עוד נשמע עליהם

מאת: שלי אינגדאו

זה לא סוד שבני הנוער מהקהילה האתיופית ניחנו בכישרון טבעי בתחום השירה, הכתיבה, הריקוד והמשחק. רבים מגלים כישרון בהופעה על במה. הם מוצאים ביטוי ל"חיידק הבמה" דרך להקות שונות, חלקם ללא מטרות רווח, חלקם יוזמה פרטית של בני הנוער עצמם, וכך הם מביאים לידי מימוש את היכולות והכישרונות הגבוהים.

נא להכיר. הכישרונות העולים:

צופים בשב"א נע

להקת "צופים בשב"א נע" שייכת למחלקת צופי שב"א (שילוב בני אתיופיה) של תנועת הצופים העבריים. תנועת הצופים העבריים בישראל משלבת בני נוער רבים בני הקהילה האתיופית, בפעילות התנועה, תוך פיתוח מנהיגות מקומית.

הלהקה הוקמה לפני שלוש שנים במטרה לאפשר לבני הנוער, חניכי תנועת הצופים בני הקהילה, לחשוף את החברה, לתרבות האתיופית העשירה, לתחושותיהם ולחוויות הקליטה שלהם ושל הוריהם בארץ. המופע שהם מעלים: 'תוצרת הארץ', מבוסס על סיפורים אמיתיים שסופרו על ידי חברי הלהקה. המופע מלווה במוסיקה, בשירה ובטקסים מקוריים.

ההצגה תוצרת הארץ (מאת זהר שטראוס, בבימוי זאב קלאתי, מנהל מוזיקלי: דני פילוני קרק), מתמקדת בקליטה של הנערים בארץ התמודדות עם אפליה, גזענות ושילוב. היא מגוללת את סיפורה של טובה, מוסיקאית צעירה יתומה מאב, המתגוררת עם אמה בדירה קטנה באשדוד. טובה וחבריה לקבוצה, נבחרים לייצג את בית הספר במופע יום העצמאות, בטקס המרכזי בירושלים. טובה, מעלה טענות קשות על אופי המופע ומחליטה לא להשתתף. ביטול המופע גורר אחריו ביקורת חריפה, אך גם מציף שאלות רבות על מצב הקהילה כיום, ועל המעורבות בחברה בעתיד.

לקראת סוף ההצגה מציגים את האור בקצה המנהרה. רואים את טובה, בעתיד, בדמותה של שולה מולא על מסך הטלוויזיה, בחדשות ערוץ 2, מכהנת כראש ממשלה.

עבור יפית טמייט (18), מנצרת עילית שמשחקת את טובה בהצגה, תחום המשחק הוא חלום ילדות. הלהקה, מבחינתה, היא תחילת קריירה, צבירה של ניסיון על הבמה. גם היא הצטרפה לצופים בגיל 14. "מההצגה הזאת אני יותר נהנית", מספרת יפית, "בהצגה הראשונה עסקנו בנושאים קשים יותר, סודן, אנשים מתים, העלייה. ההצגה הייתה יותר הצגת מחאה שעסקה יותר בגזענות. ההצגה 'תוצרת הארץ' היא יותר עכשווית, קלילה, נוגעת בנושאים רבים של בני נוער לאו דווקא אתיופים. אני גם צועקת הרבה וזה כיף".

דסה קסה (18.5) מיבנה, מספר על תהליך שעבר עם הלהקה: "הייתי אז בן 14, בהתחלה הצטרפתי בשביל הכיף, כי ראיתי שיש הרבה חבר'ה אתיופים. עם הזמן זה הפך למשהו רציני. שמעתי שיש אודישנים, אמרתי לעצמי 'ננסה בשביל הכיף'. עברתי שלב עוד שלב, גיליתי שיש לי כשרון לשחק, לשיר, לרקוד. התחלתי לעלות על הבמה והתאהבתי בזה".

"אני חושבת שהלהקה מקנה להם כלים ומיומנויות שיעזרו להם להשתלב לא רק בחברה אלא גם בחיים האמיתיים", אומרת אורית גברי (28), מנהלת הלהקה. "הילדים האלה מתנסים בעמידה על במה מול קהל, בעמידה בלחצים, ארגון וניהול. תוצאות לכך אפשר לראות בשני בבוגרי הלהקה, מזל טקלו וסימון יצחק, שהתקבלו ללהקה צבאית של חיל הים".

2. 'צוות הבונקר'

להקת צוות הבונקר, מורכבת מחמישה זמרים, בני נוער מרמלה ומלוד. את הלהקה הקים איתן טגה (27) מלוד, בבוקר עובד איתן כנהג משאית ובערב כמנהל המוזיקלי של הלהקה. לפני שנתיים הוא ארגן הופעה של ראפרים מכל רחבי הארץ, שם הוא התחבר עם הרכב המוסיקלי -'משולש מחוץ לחוק'. הם החליטו להקים להקה חדשה בשם 'צוות הבונקר', שתעבוד באופן עצמאי. מאז הם כותבים, מלחינים ומבצעים את כל השירים בכוחות עצמם. סגנון השירה שלהם הוא היפ –הופ והם כותבים בעיקר שירי מחאה.

לפני כשנה הם הוציאו סינגל, "תנו לי הזדמנות", שהושמע בעיקר ברדיו קהילתי 'קול רמלה' ובאתרי אינטרנט שונים. "בהתחלה אכלנו קש אבל לא נשברנו", מתאר טגה את תחילת דרכם, "האמנו שנצליח. בבוקר עבדנו ולמדנו ואחר הצהריים עשינו חזרות אצלי בדירה. כיום אנחנו די מפורסמים וזה נותן עידוד ומרץ".

" שמעתי אותם שרים שירים ברמה מאוד גבוהה, ובכל זאת הם לא הצליחו לפרוץ" מספר אשר בן נעים, צלם קליפים בערוץ המוסיקה, ערוץ 24, שפגש אותם לפני שמונה חודשים, "הבנתי שהדלתות נסגרו בפניהם והחלטתי לשדך להם חברה כלכלית בלוד".

בן נעים הפך לאמרגן של הלהקה. והם השיגו מקום לחזרות במתנ"ס בלוד. הם התחילו להתפרסם.

3. 'Black magic'- קסם שחור

הלהקה Black magic ,הוקמה לפני שלוש שנים על ידי שני נערים מרמת השרון, אז בני 14. חיים מהרי( קנדי–מן) 17.5ירון גודה (18). גם הם, כמו 'צוות הבונקר', הקימו להקה בכוחות עצמם. הם כותבים ומלחינים מוזיקה שחורה.סול ,היפ-הופ וראפ. הם שרים על נושאים מגוונים: אהבה, גזענות, מחאה, על אתיופיה וחיי היומיום. חברי הלהקה כתבו והלחינו כבר 30 שירים מופיעים באירועים מיוחדים של הקהילה, במועדונים שונים ברמת השרון ובכפר סבא. "הקהל אוהב אותנו והשם שלנו רץ מפה לאוזן" ,מספר מהרי, "בעתיד הקרוב אנחנו מתכוונים להוציא תקליט ואנחנו מחפשים גוף שיתמוך בנו כלכלית".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system