חיפוש
Close this search box.

נוער אומר לא לאלימות

העתיד נמצא בידיים של הנוער

כנס ראשון של בני נוער אתיופי שהתארגנו לפעול נגד תופעות של אלימות בתוך הקהילה ומצבי תסכול הגורמים לאלימות

"הכל החל כאשר נחשפנו למקרה של אפליה בבית ספר שבו הופרדו הילדים האתיופים – שובצו בכיתות נפרדות והוצאו להפסקות נפרדות, זאת נוסף לביטויים אחרים של הדרה. הבנו שאם אנחנו לא נעשה למען עצמנו, אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו. אנחנו, כקבוצת נוער, פנינו לעירייה ומשרד החינוך. לא היססנו גם לפנות לעיתונות".

כך סיפרה אביבית סבהט, מ'אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה', לנוכחים בכנס הראשון שארגנה 'אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה' ב- 20 בספטמבר במתנ"ס קריית שרת ברחובות.

אביבית, כמו רבים כמוה, החליטה לקום ולפעול. לקחת לידיים את האחריות למצבה של הקהילה. אביבית, שגדלה באשדוד, חברה יחד עם מרים דסה לקבוצת 'נוער טספה', קבוצת נוער שפעלה לשיפור מצב קהילת יוצאי אתיופיה בעירם. סיפורה שלה נועד לשמש כנגד ההבנה לפיה לנוער, אין יכולת לחולל שינוי, להשפיע על המצב הקיים, וזאת משום גילו הצעיר. לכך היא הוסיפה את הקריאה כנגד האלימות ולמציאת אפיקים אחרים להתמודדות עם התסכול.

לכנס הגיעו כמאה וחמישים בני נוער יוצאי אתיופיה וקראו לשינוי המצב בשכונותיהם, בעיקר יצאו נגד תופעות אלימות. את האירוע, שהתקיים במתנ"ס קרית-משה ברחובות, ארגנה 'אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה', בעזרתן של בנות השירות הלאומי, אביבית סבהט ומרים דסה, המהוות חלק מצוות האגודה.

ארבע התאבדויות ורצח כפול אחד

האירוע התקיים בצילם הכבד של ריבוי אירועי האלימות וההתאבדויות בקהילת יוצאי אתיופיה, בהם ארבע התאבדויות ורצח כפול אחד שהתרחש בשבוע וחצי בלבד. אירועים המשקפים את הקשיים והמשבר שרבים מתוכה חווים. בהתכנסות השתתפו בני נוער – מקרית-מלאכי, רחובות, נתניה, לוד ואשקלון – שברצונם לתרום את חלקם למען קיומו של שינוי, ליטול את האחריות לגורלם בידיהם.

בדברי הפתיחה לכנס ביטאו הנערות, ריקי וונדם ואביב יאסו, מקרית-מלאכי, את רצונם של בני הנוער שהתכנסו – לשנות את המצב הקשה הקיים בקהילה, כהגדרתן, ובכלל זה את הסטיגמות שבהן החברה נגועה ביחסה לקבוצה שלהן בחברה הישראלית. ריקי סיכמה את דבריה ואמרה: "העתיד נמצא בידיים של הנוער, בידיהם של בני הנוער. ביחד אנחנו יכולים לשנות את המצב".

בהמשך הערב התחלקו הנערים והנערות לחמש קבוצות, וקיימו דיון פורה בנושאים המטרידים אותם יותר מכל: התאבדויות, אלימות, סמים ואלכוהול. את הדיון סיכמו בהבנות לגבי האמצעים שיש לנקוט לשם מיגור תופעות אלו מקרבם. הנערים והנערות החליטו להקים, בכל עיר, קבוצות פעילים שיביאו אותן הבנות לדי מעשה, זאת בשיתוף עם מקבלי ההחלטות ברמה היישובית והארצית.

מדוע הופסקה העזרה בבגרויות?

לאחר הדיון בקבוצות, התקיים פאנל שבו לקחו חלק נציגי ארגונים ומוסדות העובדים עם בני נוער. אדיסו צהיי – רכז תכניות ב'פרויקט הלאומי', דוד מהרט – מנהל 'מרכז ההיגוי', פקד שמשון קבדה – קצין נקודת משטרה בשכונת קרית-משה ברחובות, אברהם ארקה – רכז ספורט במרכז על"ם בקרית-מלאכי, וזיו לילאי – נערה מתנדבת במרכז נוער מלצ'ין ברחובות.

אביב יאסו מקרית-מלאכי, פנתה אל חברי הפאנל ודרשה לדעת – מדוע הופסקה פעילות תכנית 'אופק לבגרות' בעירם, תכנית שנועדה לסייע בהכנה לקראת בחינות הבגרות. היא הוסיפה והסבירה את החשיבות הנודעת לתכנית: "אנחנו כרגע בכיתה י"ב, בשלב שבו העזרה הניתנת במסגרת זאת חשובה מאוד עבור הצלחתנו בבחינות הבגרות. אופק לבגרות עזר לנו רבות בעבר, והמשך פעילותה של תכנית זאת חשוב עבור עתידנו". אל בקשתה של אביב נענה אדיסו צהיי מהפרויקט הלאומי, שהצהיר על כוונות ארגונו להמשיך את פעילות התכנית, באמצעות תכנית SPACE, הכוללת גם תגבור לימודי והכנה לבגרויות.

רוב בני הנוער בכנס שללו את הטענות לפיהן מצב קהילת יוצאי אתיופיה תלוי כל כולו ביחסה של החברה הישראלית הרחבה. להבנתם, מצבם תלוי בעיקר בהם. על כך אמר אחד המשתתפים: "לתלות הכל על היחס של 'הלבנים' זה רק תירוץ. אתה צריך להחליט איזה דרך אתה בוחר לעצמך וללכת לפיה".

את הערב פתחה וחתמה להקת 'צוות הבונקר',ראפרים צעירים ומבטיחים מלוד. הלהקה, שהתקבלה בתשואות רמות, קראה בשיריה נגד האלימות, לצד גילויים של מחאה נגד מצבם של בני הנוער והקשיים שעמם הם נאלצים להתמודד.

'אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה' שמה לה למטרה להמשיך ולטפח קבוצות נוער מקרב קהילת יוצאי אתיופיה. בימים אלה מתגבש פורום ארצי של בני הנוער, שמטרתו לאגם ולתאם את הפעילות המתקיימת בערים השונות. יוזמה זאת היא חלק מפעילות קהילתית ענפה שנועדה לקדם את הקהילה – ככוח הפועל למען שינוי מצבו ולמען השתלבות מלאה בחברה הישראלית.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system