חיפוש
Close this search box.

יש "מברט" (אור) לאשדוד

סיפורה של קבוצת "מברט" בעיר אשדוד, הוא דוגמא למה שנוער יכול לעשות אם מעניקים לו סיוע מועט של מבוגרים

עומרי ישעיהו

למה אני פועל באיזור ד' דווקא

גופים ופרויקטים המטפלים או נותנים מענה לצרכים של בני נוער נוטים לרוץ הישר לשכונות המצוקה בכדי לשקם את המצב שם. אין ספק ששכונות אלה צריכות סיוע, אולם בשכונות שאינן מוגדרות כשכונות מצוקה אין לעתים שום עשייה המונעת התדרדרות הילדים והנוער. זוהי לדעתי אחת הטעויות החמורות בכל מה שקשור לעשייה למען הנוער – הפיתרון אינו לבוא בדהירה לאחר שהמערכת קורסת, אלא חייבים לתמוך ולסייע מראש לבני הנוער על מנת להקטין את ההתדרדרות שלהם ובו זמנית להגדיל את השאיפה שלהם לכיוונים החיוביים.

על פי מנחם סנבטו, רכז העירוני לילדים ולנוער באשדוד, עולה כי בחמישה רבעים שנבדקו ישנם 3252 ילדים ובני נוער. בנוסף לומדים כ- 270 בני נוער בפנימיות, 32 מטופלים ע"י שירות לנוער, ו- 21 ללא מסגרת פורמאלית. בעיר ישנן מגוון פעילויות לנוער כגון: תנועות נוער, סדנת מוסיקה שחורה (בדגש היסטוריה ותרבות), סחב"ק (סיוע חברתי בקהילה), כושר קרבי (הכנה לצה"ל), פעילות תרבות הפנאי.

על אף מגוון הפעילויות לבני הנוער עדיין ישנם מספר מקומות שבהם אין לבני הנוער כמעט מה לעשות. ברובע ד' למשל. משיחות שערכתי עם נוער וילדים בשכונה, שהייתה שכונת מגוריי משנת 1993, עד שעברתי ללימודי חשמל ואלקטרוניקה בבאר שבע, עולה כי לא נעשים מספיק מאמצים כדי לידע אותם על פעילויות, ערבי תרבות וטיולים שמארגנים לנוער של הקהילה.

מצב זה הביא אותי באמצע חודש אוגוסט להתכנס עם שישה בני נוער ולהחליט על הקמת קבוצת "מברט" (אור באמהרית) שם שהולם בעיניהם את מטרותיהם.

לקחת את עצמנו בידיים

הקבוצה הראשונה של "מברט" כללה את בני אליעזר (שכבר התגייס), מימי סנדקה (כיתה יא'), אלירן טרונך (כיתה יא'), מעיין אמברבר (כיתה יא'), גיא מקונן (כיתה י'), סמואל דסטה (כיתה יב') וכותב שורות אלה כמדריך. לצורך הכתבה שוחחתי עם חברי מברט על הפעילות שלהם מאז ועד עתה.

מהן הפעילויות של מברט?

גיא: תחילה פתחנו חוג לקט–רגל. אני מאמן אותם פעמיים בשבוע ובשבת יש לנו משחקים את החוג התחלנו עם שלושים ילדים, מכיתות א' – ח'. כיתות א' – ד' מאומנים ע"י עוזר מאמן שלי, יאיר סנבטה ואני מאמן מכיתות ה' – ח'.

מה מצב החוג היום?

גיא: עם הזמן חלה ירידה בכמות השחקנים המתמידים ונשארנו עם 20 ילדים, עקב חוסר אמצעים כגון כדורים, תלבושות, מגרש קבוע, רשת, קונוסים, נעליים, גרביים, ביטוח, תיק עזרה ראשונה. כמו כן יש לנו בעיה של מקום מפגש שניתן לשבת ולשוחח עם השחקנים. חשוב גם שנוכל להתפתח ובנוסף כמקום חברתי שאפשר להעביר זמן פנוי עם פינת שתייה חמה, שעורי עזר למי שצריך. ברגע שיש כתובת כל מי שירצה להגיע אלינו יידע היכן למצוא אותנו.

איך החוג משפיע על הילדים?

גיא: "את ההשפעה על הילדים ניתן לראות בכך שהם מגיעים בזמן, ממושמעים להוראותיי, ולאחר האימון פשוט לא תמצא אותם בחוץ. הם עסוקים בהכנת שעורי בית או נחים בגלל העייפות. הדרישה שלנו מהם היא שההצלחה בלימודים שלהם קודמת לכל".

יניב, כיתה ח', שחקן: "גיא הוא אדם ששואף כל הזמן לקדם אותנו. זה דבר מאוד טוב, כי כך יש לנו במה להעביר את הזמן, נהנים וגם זהו התחביב שלנו. אם לא היה לנו חוג-קט רגל אולי הינו מתדרדרים מרוב שעמום".

בחנוכה, 1.1.06 התקיים טורניר מיוחד עבור הילדים שהתקיים בקרית גת. במקום אורגן כיבוד קל ע"י אורי המאמן של קריית-גת ומארח הטורניר, והשחקנים המצטיינים מכל קבוצה קיבלו פרס סמלי. בנוסף לפעילות הקט-רגל נפגשו חברי מברט עם מנהל מתנ"ס ד', דני, וארגנו אסיפת הורים במתנ"ס על מנת לעשות שיעורי עזר. אבל תוכנית זו עדיין לא הגיעה לידי מימוש.

מה הייתם רוצים לומר למי שקורא את הכתבה?

חברי מברט: "אנחנו מאמינים שהנוער כן יכול להוביל ולשנות דברים ובעיקר כשמדובר בנו. אם בכל שכונה יהיה נוער שאיכפת לו מעצמו וייקח את עצמו בידיים, אז בטווח זמנים מאוד קצר הם יראו שינויים שאותם אף גוף אחר לא היה מצליח לשנות. וזה בעקבות ההיכרות שלנו עם כל אחד ואחד מהילדים בשכונה שמאפשר לנו להגיע לכל אחד מהם. בדרך נהפוך מהנקלטים לקולטים כי ישנם ילדים שאינם מהקהילה ובכל זאת משתתפים בפעילויות שלנו שזהו הישג אדיר. כך נוכל להראות שאנחנו גם מועילים לסביבה".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system