חיפוש
Close this search box.

המשטרה צריכה את המפגש ממש כמו בני הנוער

מאת: אביבית פסיקה סבהט

בתחילת שנת 2004 קיימה קבוצת נוער 'טספה' (תקווה) באשדוד, קבוצת נוער שהייתי חברה בשורותיה, מספר מפגשים עם משטרת אשדוד. מטרת המפגשים הייתה ליצור היכרות בין שני הצדדים לאור תקריות בין המשטרה ובין בני הנוער שקרו באותה שנה בעיר. מיותר לציין שלכל אירוע יש שתי גרסאות, אחת של המשטרה והשנייה של בני הנוער. המטרה של המפגשים הייתה להראות שאנחנו רוצים לא רק להיות צודקים אלא גם חכמים במגעינו עם המשטרה. אני מוכרחה להגיד שעל אף החשיבות של המפגשים שהתקיימו אני מרגישה החמצה גדולה.

תקרית אלימה בין הנוער האתיופי לבין המשטרה קרתה ברובע הסיטי באשדוד. בעקבות תלונות של השכנים על רעש בערב שישי הגיעו למקום מספר ניידות וביקשו מבני נוער אתיופי להתפנות. לטענת בני הנוער עקב הסירוב שלהם החלו השוטרים מכים כל נער אתיופי שהיה בקרבת מקום בין אם היה מעורב ברעש ובין אם לא. המשטרה טענה שאחרי שסירבו בני הנוער להתפנות הם החלו להתגרות בשוטרים שנאלצו להפעיל כוח סביר על מנת לעצור את חלקם. תקרית נוספת קרתה כאשר נקטו שוטרים באלימות, בין אם מוצדקת ובין אם לא, כלפי נער אתיופי. אותו נער אושפז ונזקק לקביים במשך חודשים רבים והוא צולע עד עצם היום הזה. תקרית זו פגעה בתדמית של המשטרה בעיר מאחר והמקרה פורסם בעלון שפרסמנו והפצנו בקהילה.

המפגשים שהקבוצה שלנו ערכה עם המשטרה היו לכאורה דו צדדיים. אני אומרת לכאורה כיוון שהיום אני מבינה שהתייחסו אלינו בפטרונות בכך שהביאו שוטר אתיופי שיפגוש אותנו. הנוער עשה מאמץ להתגבר על הביקורת וההתנגדות שלו כלפי המשטרה, בניסיון להיכרות ושבירת סטיגמות. מבחינת בני הנוער המפגש היה מאוד מוצלח, למרות שבהתחלה האווירה הייתה טעונה והייתה הסתייגות וחשדנות מצידם. הקרח נשבר לאט לאט והמפגש שהיה אמור להימשך שעה נמשך קרוב לשעתיים ואחריו קיימנו עוד שני מפגשים נוספים. שמחנו על השוטר האתיופי כי ידענו שהוא יבין את בני הנוער טוב יותר והם יהיו מוכנים יותר להקשיב למישהו בצבע שלהם. במבט לאחור יכול להיות שזו הייתה טעות. אחת המטרות של המפגש הייתה לחשוף את המשטרה למצוקות שיש לבני נוער ממוצא אתיופי ולנפץ סטיגמות שיש לשוטרים על בני נוער מהעדה. המטרה הזו לא הושגה.

לכל מי שצפה במפגש היה ברור שיש צימאון אדיר מצד הנערים לידע, הם שאלו המון שאלות ומתוכן אפשר היה לראות שבהרבה מן המקרים הם לא מודעים לחומרת מעשיהם או להשלכות החמורות על עתידם, חלקם אפילו הופתעו מההשפעה שיש לתיק פלילי על מהלך חייהם, הקושי להתקבל למקומות עבודה או ליחידות מובחרות בצבא. זאת אחת הסיבות למה לדעתי צריך לקיים מפגשים כאלה בכל הארץ. אני בטוחה שקיום סדרת מפגשים עם בני נוער עוד מגיל צעיר יכולה לגרום לירידה משמעותית בפשיעה. על המשטרה להבין שהרבה מהילדים שמגיעים לחיי פשע, מרגישים שזהו המוצא היחיד עבורם. עלינו כחברה, כולל המשטרה, מוטלת האחריות להראות להם שזו לא הדרך, שיש עוד אפשרויות! על המשטרה גם לערוך היכרות מקיפה יותר עם בני הנוער האתיופים שהיא מכירה רק דרך החיכוך עימה.

כמות המשאבים שצריך להשקיע במניעה אינם עולים על אלו שתצטרך המשטרה להשקיע בעתיד בכדי למגר את הפשיעה. האם לא עדיף לעסוק היום בהסברה ומניעה ולחסוך כסף? שלא לדבר על גורלם של הילדים שהיה אפשר להציל מהתדרדרות לפשע. עכשיו זה הזמן להתעורר ולשבור את מעגל הקסמים שממשיך להזין את עצמו ולגזול מאיתנו הרבה בני נוער, שבנסיבות אחרות השמיים יכלו להיות הגבול בשבילם, ולא סורגי הכלא!

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system