חיפוש
Close this search box.

רכזי תעסוקה או מגשרים תעסוקתיים?

על אף העובדה שמרבים רכזי התעסוקה במוקדי הקליטה לא הוכשרו כמגשרים תעסוקתיים, מורים הנתונים על הצלחה שלהם בהשמה בעבודה

קורס למגשרים תעסוקתיים, שאורגן לפני שנתיים כיוזמה חד פעמית של עמותת פידל (עמותה לחינוך ושילוב חברתי של יוצאי אתיופיה בישראל) ובמימון הקרן לידידות זכה להערכה רבה מידי משתתפיו. "במסגרת של שלושה חדשים", מתאר ברוך שמעון, מנהל מוקד הקליטה בבית-שמש, את הכשרתו בקורס, "הביאו מנחים בעלי ניסיון גם מהעדה וגם לא מהעדה, שדיברו על איך מגייסים עובדים מהעדה ואיך רותמים את מקומות התעסוקה לבני העדה. פרסו בפנינו את הקשיים שיש לעדה ומעסיקים שיש להם בעיות עם יוצאי אתיופיה, הסטריאוטיפים של בני העדה, היו מרצים שדיברו על השוני התרבותי ונקודות ראות שונות של מעסיק ושל עובד, עשינו משחקי תפקידים לגבי עובד שאחר לעבודה, שהמעסיק לא רוצה לקבל אותו. בנוסף היו מספר הרצאות מארגון 'קו לעובד' על זכויות עובדים".

מתוך 14 אקדמאיים יוצאי אתיופיה שהשתתפו בקורס 8 היו עובדים של משרד הקליטה ו- 6 של פידל. לאחר הקורס זכו מגשרי משרד הקליטה לעבוד כרכזים תעסוקתיים במוקדי הקליטה ומגשרי פידל להשלים את החסר בערים שבהן לא היו מוקדים. אולם הפסקת המימון אחרי שנה וחצי של פעילות הביאו למצב שהיום מתוך כ- 18 רכזי תעסוקה במוקדי הקליטה רק לשלושה רכזים (באור-יהודה, פתח-תקווה ויבנה) יש הכשרה של מגשרי תעסוקה.

עבור זמנה אחיהון, רכז פרויקט המגשרים מטעם פידל, יש פספוס גדול בכך למרבית הרכזים אין הכשרה. לעומתו מנהל מוקדי הקליטה מטעם משרד הקליטה, דב אוחיון, סבור שההכשרה כמגשרים אינה הכרח המציאות, ולראיה הוא מציג נתונים של הצלחת רכזי התעסוקה. רק בין החודשים ינואר לספטמבר 2004 הושמו על ידי הרכזים 980 איש בעבודה, 608 איש בהכשרות מקצועיות, ו- 445 איש בלימוד עברית (כולל השלמת השכלה). לפי אוחיון, ממלאים רכזי התעסוקה בהצלחה פונקציות רבות כמו: קבלת קהל וחיפוש אחר מקומות עבודה, ליווי במקום העבודה, פתיחה של קורסים מקצועיים שיש בהם סיכוי גבוה לתעסוקה ועוד. תוך התמודדות עם אתגרים כגון: טיפול באקדמאים יוצאי אתיופיה, פיטורים שרירותיים והלנת שכר, השמות רק בעבודות פשוטותונשירה של עובדים עקב היעדרויות ארוכות.

אין דרך לדעת מה היה קורה אילו לכל הרכזים הייתה הכשרה כמגשרים תעסוקתיים, מה שבטוח הוא שלנוכח הקשיים והאתגרים שעומדים בפני הרכזים, מודה אוחיון בצורך בהכשרה כלשהי, המתוכננת לשנה הנוכחית, שתצייד את הרכזים בכלים טובים יותר ומעודכנים יותר לעומת אלה שנמצאים בידיהם כיום.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system