חיפוש
Close this search box.

פריים-טיים נטול אתיופים

פריים-טיים נטול אתיופים

נציגה בודדה בטלנובלה "מיכאלה" אינה מבשרת כנראה טלוויזיה סובלנית יותר ומייצגת באופן הוגן יותר את יוצאי אתיופיה

זהבית ברוך ומורן פלד

הצבע כן הקובע

"הצבע קובע". מתייחסת השחקנית מהרטה ברוך לתפקידה בטלנובלה "מיכאלה" ששודרה בערוץ 3 בכבלים. "עולה מרוסיה שהיא פחות שנים ממני בארץ גילמה את אחותו של יובל החבר שלי ב'מיכאלה'. והיא כאילו ישראלית, חלק מהמשפחה והכל בגלל שהיא לבנה. בשבילם אני שחקנית אתיופית ורק אם יש דמות מובהקת של אתיופית פונים אלי לאודישן". מצבה של ברוך (29) המשחקת גם בתיאטרון לילדים של אורנה פורת "בהצגה החתונה של אדיס", הוא מצב עדין. כשחקנית ממוצא אתיופי היא היחידה שהצליחה להשתחל לתוך עולם הטלנובלות. גם דמותה בסדרה אינה לדבריה "דמות של הסטיגמות – אתיופית מהקרוונים, מסכנה וכו', אלא דמות של אינטיליגנטית ומשכילה השווה לרמה של יובל, שהיה החבר שלה בסדרה". אולם מצד שני היא משחקת כדמות משנה שהקשר הרומנטי שלה נבנה סביב האתיופיות שלה ונרקם תחילה דרך האינטרנט, אחרת לא היה מתממש.

התסכול שלה מכך שהיא נכנסת למשבצת מאוד מסוימת אם בכלל בטלוויזיה הפופולארית הוא גם תסכולם של שחקנים נוספים מבני העדה כמסקי שיברו ושמואל ברו. "נכון לעכשיו", מסבירה ברוך, "אנחנו מוגדרים כאתיופים, ולא כישראלים ממוצא אתיופי. חלק מאיתנו נולדו בארץ או חיו בה 90% מהחיים שלהם אבל עדיין מתייחסים אלינו כאל משהו שהוא זר ושונה. עד שהחשיבה הזאת לא תשתנה אצל הבמאים ואנשי הטלוויזיה לא נעשה תפקידים כלליים".

הנצחת הסדר החברתי הקיים

אפשר להבין את הטענות של ברוך כלפי התפקיד שלה ולהזדהות איתן, אבל קצת קשה לראות איך הדברים יכולים להשתנות בהתחשב בטבען של הטלנובלות. "הטלנובלות אמנם ניזונות מעלילות ממשיות", אומר ד"ר מוטי רגב, מרצה על אמנות ותרבות פופולארית באוניברסיטה הפתוחה, "אולם בשעה שבמציאות הדברים הם מורכבים, לטלוויזיה יש נטייה לחזק סטריאוטיפים. התפקידים שיהיו לשחקנים בטלנובלות יהיו בד"כ סטריאוטיפיים לדוגמא: אשכנזי יגלם תפקיד של מצליחן וכו". לפי ד"ר רגב, כחלק מהתרבות הפופולארית לא אמורות הטלנובלות לייצג את האוכלוסייה אלא ליצור עימות בין כוחות מנוגדים סטריאוטיפיים מטבעם.

הבעיה מתחילה כאשר הטלנובלות הן למעשה אחד מעמודי התווך של תפיסה כללית שמרנית ולא סובלנית של הטלוויזיה המסחרית. כך עולה ממחקר חדש מטעם הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו – "הנעדרים והנוכחים בזמן צפיית שיא" יולי 2004, שבדק ייצוג של קבוצות מיעוט בערוצים המסחריים (ערוצים 2, 9, ו- 10) בזמן צפיית השיא (19:30 – 23:00). מתברר כי יוצאי אתיופיה לא רק שאינם נוכחים בטלנובלות, אלא גם בתוכניות האירוח, בשעשועונים ובשאר התוכניות שבזמן צפיית שיא. משחקה של ברוך בטלנובלה אינו יוצא דופן מאחר והיא מופיעה בערוץ 3 בכבלים המבוסס על דמי מנוי ולא על כסף מפרסומות.

לצופה מן המניין בטלוויזיה המסחרית עלולה להתקבל אינפורמציה על יוצאי אתיופיה אך ורק דרך החדשות בלבד, שם מיוצגים כלל העולים החדשים ב- 70% מהמקרים בייצוג שלילי (חסרי השכלה, פסיביים, רגשנים, פרובוקטיביים). ייצוג מסוג זה בהחלט עשוי להביא לרושם שיוצאי אתיופיה אינם אנשים רגילים מאחר והדרך היחידה להכיר אותם היא דרך מקרים קשים של פשע, מצוקה ועוני.

המחקר של הרשות השנייה מתווכח עם הטיעון הרווח ש- 'לצורך מסחריות חייבים אנשי הערוצים המסחריים לייצג באופן מעוות את החברה הישראלית. במחקר מצטיירות הטלנובלות כמעוז השמרנות של הטלוויזיה המסחרית שמטרתן הסמויה היא להנציח את הריבוד החברתי הקיים ואת הדימוי הרווח של כל קבוצה בחברה. "נדמה", אומר המחקר תוך התייחסות לסדרה 'אסתי המכוערת', "כי המסר ההגמוני (השולט) של הסדרה בעניין היחסים התוך משפחתיים הוא ש'העשירים האשכנזים אומללים'. מסר כזה משרת את אינטרס הממסד ובעלי הכוח, שהם בחברה הישראלית אשכנזים בעיקרם" (הנעדרים והנוכחים, עמ' 17).

טלנובלה ליוצאי אתיופיה בלבד

נשאלת השאלה מה כבר יכולים שחקנים מבני העדה לעשות כדי לשנות את המצב ולהתקבל לטלוויזיה המסחרית? "להשתתף בטלנובלה זה לא חלום חיי", אומרת השחקנית הוותיקה מסקי שיברו, שזכתה לא מזמן בהופעה בטלוויזיה בזכות פרסומת לחומוס אחלה, "לא נלחמתי כדי להגיע לטלנובלות אבל עדיין חשוב לי העיקרון. החברה לא מספיק פתוחה כדי להבין שיש שחקנים מהעדה שהם מוכשרים. לפי התשובות שאני מקבלת מהסוכנות שלי אין תפקידים לשחקנים שחורים, לדמויות של שחורים".

לדעתה של שיברו צריכים כל השחקנים יוצאי אתיופיה להתאגד יחד ולהלחם על המקום שלהם על אף שבינתיים נעשו רק גישושים ראשונים בנושא. קול אחר משמיע השחקן והסטנדאפיסט שמואל ברו שזכה להצלחה גדולה בקרב בני העדה במופע הסטנדאפ המשותף לו וליוסי ואסה, "באמהרית זה נשמע יותר טוב". "אני רוצה להביא לקהילה משהו שקיים אצלנו, תרבות משלנו", מסביר בירו את הרעיון שלו לכתוב טלנובלה באמהרית, "לעדה שלנו יש את הסיפורים שלנו שמאפיינים רק אותנו, ולדעתי הסיפורים שלנו שווים יותר מהטלנובלות הרגילות. וזה משהו שהקהל מהעדה יכול להתחבר אליו, וזה יהיה יותר מציאותי מאשר בועה של עשירים ועניים".

כאשר מעלים בפני בירו את הטענה שסוג כזה של סדרה לא תביא להשתלבות הקהילה ושחקניה בערוצים המסחריים, הוא נוקט גישה תוקפנית: "לא מעניינת אותי ההשתלבות. אם החברה הוותיקה רוצה להשתלב אז שהם ינסו להשתלב איתנו. הטלנובלה באמהרית באה לעזור לחברה הוותיקה להשתלב בקהילה האתיופית". דומה שהוא נכנס כאן למלכוד שהוא נחלתם של כל קבוצות מיעוט בחברה הישראלית הרוצות שקולם ישמע בזירות הבידור המרכזיות – אם יכנס לתוך המיינסטרים לא יצליח להתקבל כמו שהוא וכנפיו יקוצצו ודאי ואם ינסה לומר אמירה אותנטית יצטרך לעשות את זה בשוליים ועבור הציבור שלו בלבד. האם קיימת אפשרות שלישית שבה כמו בארה"ב יגלמו אפרו-אמריקאים דמויות מגוונות בטלוויזיה? זה דורש הרבה מודעות בקרב הציבור הרחב שמאוד קשה לראות אותה מתרחשת מעצמה ללא הסברה והכוונה מאסיבית.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system