חיפוש
Close this search box.

הנעדרים והנוכחים בטלוויזיה המסחרית

מאת: נחמה לאור, סמנכ"ל אסטרטגיה ומחקר

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו

הנעדרים והנוכחים בטלוויזיה המסחרית

נחמה לאור, סמנכ"לית אסטרטגיה ברשות השנייה, מסבירה את המוטיבציה למחקר החדש העוסק בייצוג קבוצות מיעוט בטלוויזיה המסחרית

תפקידה של הטלוויזיה כבמה ציבורית מרכזית של חיי החברה והתרבות, איננו מוטל עוד בספק. המציאות הטלוויזיונית נתפסת לעיתים קרובות כשיקוף של מציאות חיינו ובכוחה אף להשפיע על מציאות זו. לכן, יש לטלוויזיה תפקיד חברתי בהצגת מרכיביה השונים של החברה, ובעיקר בהצגת הקבוצות החברתיות השונות שמהן היא מורכבת.

היכרות אמיתית של קבוצות חברתיות זו עם זו יכולה להתבצע על הבמה המרכזית משותפת לרוב החברה. ערוץ 2 וערוץ 10, שלא כמו ערוצי נישה המיועדים לקהלים ייחודיים, הם הזירה המשותפת בעלת ההשפעה הנרחבת ביותר כיום על החברה בישראל. אין ספק לכן, כי לערוצים אלה תפקיד חברתי ממעלה ראשונה בשיקוף גווניה השונים של החברה.

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו שמה לה למטרה לדאוג שהשידורים המסחריים במדינת ישראל יתנו ביטוי ראוי למגוון התרבותי של החברה הישראלית. כדי להביא תפקיד זה למימוש מלא, יזמה הרשות ביצוע של מחקר מעמיק שבחן את אופני הייצוג של קבוצות חברתיות שונות בשידור המסחרי. מחקר זה הוא ראשון מסוגו בארץ מבחינת היקפו ומבחינת הבדיקה של קבוצות חברתיות רבות בז'אנרים שונים ובאמצעות שיטות מחקר מגוונות.

תוצאות המחקר מראות באופן עקבי, הצגה בלתי הולמת של קבוצות מיעוט בשידורים. ההצגה הלקויה מאפיינת את כל קבוצות המיעוט בכל הז'אנרים. הקבוצות הזוכות להצגה בעייתית במיוחד הן הערבים, העולים החדשים והחרדים. קבוצות אלה נעדרות לחלוטין מתכניות דרמה, מתכניות אירוח ומשעשועונים. במהדורות החדשות ובתכניות האקטואליה נוכחותן מצומצמת, ביחס לחלקן באוכלוסייה. קבוצות אלה זוכות גם לאיכות "נמוכה" של הצגה : הופעה בהקשר סטריאוטיפי, דרכי התנהגות המאופיינות כשליליות.

נוכחותם של יוצאי אתיופיה בשידורים מינימאלית ביותר ואיננה מייצגת כלל ועיקר את חלקם באוכלוסיה. מתוך 4354 דמויות שנבחנו במחקר רק 16 נמנות עם יוצאי אתיופיה. מדובר על כ – 0.4% מהדמויות שנבחנו, כאשר חלקה של אוכלוסיית יוצאי אתיופיה באוכלוסיה עומד על 1.5%.

אם כן, ברור כי הבעיה המרכזית בייצוג עולים מאתיופיה היא כמותית. הם פשוט אינם מופיעים על המרקע. שאלת אופן ייצוגה של קבוצה זו בטלוויזיה גם כן לוקה. 30% מהדמויות ממוצא אתיופי בחדשות, מופיעות בהקשר של פשע ואלימות. ממצא זה מחזק את האבחנה, כי קבוצות מיעוט דומיננטיות בהקשר לסטריאוטיפ המיוחס להן.

ממצאים אלה מחזקים את הצורך לעשות יותר לקידום הגיוון התרבותי בשידור. הרשות השנייה קבעה נושא זה כאחד הדגלים המרכזיים שבהם היא מטפלת במכרז לבחירת זכייני השידור בערוץ 2 בעשר השנים הבאות. נושא הגיוון התרבותי ישמש אחד הקריטריונים שבאמצעותם ייבחרו הקבוצות שיקבלו את הערוץ לידיהן. חלון הזדמנויות זה מאפשר לחברי הקבוצות הללו לקחת חלק בעשייה התקשורתית ולנסות להשפיע על דמותו של המרקע. הרשות מממשת את אחריותה בכך שהיא קובעת את המדיניות בתחום זה. אלא שכדי ליצור שינוי ממשי דרושה גם התגייסות של חברי הקבוצות לעשייה בנושא ולהשפעה על דמותו.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system