חיפוש
Close this search box.

מאת: עו"ד משה סמו

מאת: עו"ד משה סמו

שאלה: התחתנו לפני כשנתיים בחתונה מפוארת, אבל בגלל הוצאות חתונה שמעבר ליכולתנו הכלכלית, נשארנו חייבים כסף לגורמים שונים. נפתחו נגדנו מספר תיקי הוצאה לפועל ומעקלים הגיעו אלינו כדי להוציא דברים מהבית. חובותינו עומדים היום על סכום של 40,000 ₪. לא הצלחנו להגיע להסדר עם הנושים, בעיקר כי הם סרבו לבוא לקראתנו ולהפחית את החובות או לפרוס את החוב לתשלומים. שאלתנו היא: איך נוכל להתמודד עם החובות ומה הזכויות שלנו על פי החוק?

תשובה: תחילה, יש לנסות ולנהל משא ומתן מול הנושים השונים ולהגיע להסכמה על פריסת החוב ועל אופן התשלומים. אם ניסיון המו"מ לא הצליח, ניתן להגיש בקשה לתשלום החוב בתשלומים, בלשכת ההוצאה לפועל שבה מתנהל התיק. בקשה זו נקראת "צו תשלומים" ויש לצרף אליה כל מסמך הנוגע למצבכם הכלכלי, בתוספת של תלושי שכר, ארנונה וחובות אחרים.

אם בקשתכם לצו תשלומים תדחה, ייקבע מועד לחקירת יכולת בלשכת ההוצאה לפועל. בסיומה של חקירת היכולת ייקבע לכם סכום לתשלום חודשי. בחקירת היכולת יבחן ראש ההוצאה לפועל את יכולתכם הכלכלית לפרוע את החוב. אם לא תשלמו את הסכום שנקבע לכם, אתם עלולים להישלח למאסר והנושים עלולים לנקוט נגדכם בכל הסנקציות הקבועות בחוק. הואיל ומתנהלים נגדכם מספר תיקי הוצל"פ, אפשר לבקש איחוד תיקים, כלומר: שכל התיקים המתנהלים נגדכם יאוחדו ותידרשו לשלם רק סכום חודשי אחד עבור כל החובות.

אם אינכם יכולים לפרוע חוב שעד 20,000 ₪ בתוך שנתיים, או סכום של עד 100,000 ₪ בתוך 3 שנים, או סכום שגבוה מ-100,00 ₪ בתוך 4 שנים, ניתן להגיש בקשה להכריז עליכם כחייבים מוגבלים באמצעים. ואז הסכום שיהיה עליכם לשלם מידי חודש ייקבע לאחר חקירת יכולת שתקבע לכם.

חשוב לדעת שעל חייב מוגבל באמצעים יש מספר מגבלות: שמו יופיע ברשימת החייבים המוגבלים באמצעים, מוצא נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ, הוא לא יכול להחזיק כרטיס אשראי ולא יכול לנהל חשבון שיקים. כל עוד תעמדו בצו התשלומים שייקבע לכם, לא יוטלו עיקולים על חפצים מדירתכם על משכורתכם או על חשבונות הבנק, ולא יוצאו נגדכם פקודות מאסר.

שאלה: אני בן 26, ופתחתי במרכז לפני כשנה פאב – מועדון, שמיועד לבני הקהילה. השקעתי במקום את כל חסכונותיי, לוויתי כספים מבני משפחתי, ואף לקחתי הלוואה מהבנק. בעקבות מספר תקריות אלימות שהיו בסביבת המועדון, המשטרה סגרה את המקום. אחר כך פתחתי את המקום מחדש אבל הגיעו פחות אנשים והרווחתי פחות. אחרי חודשיים סגרתי סופית. היום אני שקוע בחובות של 200,000 שקל ופתוחים נגדי מספר תיקי הוצאה לפועל. אני לא יודע אם אצליח לשלם את החובות ואודה לך מאוד אם תנחה אותי איך להתמודד איתם.

תשובה: ראשית, יש לנסות ולהגיע להסדר עם כל נושה ונושה בנפרד. אפשרות השנייה, של איחוד תיקים, ראה הסבר לשאלה הקודמת. שלישית, קיימת האפשרות של פשיטת רגל. אם עסקך לא התנהל כחברה בע"מ, הרי שהינך נושא באחריות אישית לחובות העסק שנוהל על ידך. אם טרם הוצאה נגדך התראה לפני פשיטת רגל על ידי הנושים, הרי שאתה יכול להגיש בקשה להכריז עליך כפושט רגל וכן בקשה לעיכוב כל ההליכים הננקטים כנגדך. יתרונה הגדול של פשיטת רגל הוא בכך שהיא כוללת בתוכה הפטר (פטור מתשלום חובות) מחובות למס הכנסה וחובות שטרם התגבשו. בפשיטת רגל יש אפשרות להפטר מלא שאינו קיים בהליכים בהוצאה לפועל. החיסרון הגדול של פשיטת רגל הינו שקיימת סכנה שרכוש בעל ערך גבוה יימכר (כמו דירה למשל) כי בהליכי פשיטת רגל בוחנים את מכלול הנכסים ולא רק מכלול ההכנסות, כפי שמקובל לעשות בהוצאה לפועל. חשוב להגיש את הבקשה לפשיטת רגל באמצעות עו"ד הבקיא בתחום, ובכך לשפר את סיכוייך לקבל את הפטר מחובותיך. בכל מקרה לא יינתן הפטר מחובות שעניינם קנס, חובות שנוצרו במרמה וחוב לפי פסק דין בתביעת מזונות.

המידע המופיע במדור זה הינו חלקי וראשוני. לשם קבלת ייעוץ משפטי ספציפי יש לפנות לעורך דין, או ללשכות לסיוע משפטי של המדינה, או לקליניקות לסיוע משפטי.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system