חיפוש
Close this search box.

שינוי תפיסה יבוא על ידי היכרות

מאת: אלון כרובי תל אביב

אלון כרובי, תלמיד בית הספר לפרסום "הבצפר" בת"א, מספר על התהליך שעבר בעבודה על קמפיין לשינוי התדמית של הקהילה האתיופית

כשהתחלתי ללמוד ב"הבצפר" לא חשבתי לרגע שפרויקט הגמר שלי יעסוק בנושאים חברתיים. לאורך הקורס למדנו תיאוריות ופרקטיקות בפרסום ובמיתוג, כאשר הדגש היה על מוצרים שכולנו מכירים. כאשר קיבלנו כפרויקט גמר להציע קמפיין לשיפור תדמית העדה האתיופית, לא ידענו תחילה איך ליישם את כל הכלים שרכשנו על בני אדם. יחד עם זאת הרגשנו שיש כאן הזדמנות לתרום משהו אמיתי, ועם תחושת שליחות זו יצאנו לדרך.

העבודה על הקמפיין הייתה עבורי מסע אמיתי שכלל בחינה של החברה הישראלית לצד בדיקה פנימית של דעותיי האישיות. כשיצאנו לבדוק את עמדות החברה, מצאנו כי הרבה מהנשאלים התקשו להודות ברחשי ליבם. הסתבר כי עצם ההתעסקות בנושא העדה האתיופית הבהיר לנשאלים כי אנו עוסקים בסוגיה הנוגעת בגזענות ומכאן בא הרצון לא להצטייר כגזענים. זה בא לידי ביטוי בתשובות כלליות והימנעות מהצהרות שליליות. יחד עם זאת, בראיונות עמוקים יותר, חשו הנשאלים נוח יותר להעלות דימויים שליליים אודות העדה. הממצא עיקרי שמצאנו היה כי למרביתם של הנשאלים שהתייחסו באופן שלילי לקהילה כלל לא הייתה היכרות אמיתית עם אתיופים, חלקם לא פגש אף אתיופי מעולם.

במקביל לבדיקת עמדות החברה, החל גם המסע הפנימי שלי, במהלכו גיליתי שגם אני, עד כמה שאני משתדל להיות פתוח וליבראל, לא נקי מסטריאוטיפים. בשלבים הראשוניים של הפרויקט החלטנו ללכת לראיין נוער אתיופי. חמושים במצלמה הגענו באישון לילה למועדון ה'סווטו' הידוע כמקום מפגש לנוער אתיופי בת"א במטרה לראיין את הצעירים ולשמוע את דעתם. אז הרגשתי איך פחד מוזר מחלחל בי. "מה יהיה אם ירביצו לנו, ישדדו אותנו, ייקחו את המצלמה…" מחשבות שכאלה עלו בי בלי שום יכולת להסביר מדוע אני מרגיש כך. מעולם לא נתקלתי באתיופי אלים. למעשה, מעולם לא יצא לי לדבר עם אתיופי.

אבל אז, למרות החשש, נעשה הצעד הגדול והמשמעותי עבורי כאשר פניתי אל נערים אתיופים והתחלתי לדבר איתם ליד המועדון. גיליתי מולי אנשים בדיוק כמוני, אנשים שאין להם כל קשר לאלימות, שרוצים לבלות, ללמוד, ויש להן שאיפות בדיוק כמו לכל אחד אחר. בשיחות הבאות הרגשתי פתוח יותר וכך יצא לי לפגוש נערים אדיבים להפליא, שהיו מוכנים לשתף אותי במה שהם מרגישים.

יש לציין שעל הפרויקט עבדתי יחד עם מספר חברים שעברו תהליכים דומים. כולנו באנו עם מטענים שונים ואצל כולנו יצרה ההיכרות עם אתיופים דימוי חדש וחיובי יותר. מתוך המחקרים והראיונות שערכנו, לצד התנסותנו האישית, הגענו למסקנה שהיכרות אמיתית עם אתיופים היא היא המפתח להתחיל לבנות דימוי חיובי יותר. מכאן בנינו את הקמפיין הפרסומי, קמפיין שאנו מאמינים שבאמת יכול לשנות משהו בחברה הישראלית.

כיום, בסיום הפרויקט אני מרגיש שונה. הפרויקט יצר אצלי היכרות ואני בטוח שאם הקמפיין ייצא לפועל הוא באמת ישנה ויקרב את כולנו אחד לשני. בחברה הישראלית כולם רגילים לחשוב שהם מכירים את כולם ויודעים הכל על כולם. וזו אחת החולשות שלנו, כי העובדות בשטח מראות שלהרבה ישראלים אין בעצם שום מושג. כדי ליצור היכרות וקירבה יצרנו את הקמפיין הפרסומי הזה, שייקח את כולנו כמה צעדים קדימה. ובאמת הגיע הזמן.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system