חיפוש
Close this search box.

ועדת דברת – ומה עם צרכי הקהילה?

ועדת דברת – ומה עם צרכי הקהילה?

בכמה מהמלצות דו"ח דוברת קיימת סכנה של פגיעה חמורה בשכבות החלשות בכלל ובעולי אתיופיה בפרט. בהמלצות האגודה הישראלית הוצע בין היתר לשתף נציג מטעמה בדיוני הועדה

"דו"ח דוברת מושך את מערכת החינוך לכיוון קפיטליסטי", אמר שמוליק דוד, האחראי על הלובי מטעם הארגון שתי"ל (שירותי תמיכה ויעוץ לארגונים) בישיבה שהתקיימה במשרדי האגודה הישראלית בירושלים. בפגישה, שעסקה בהשלכות של דו"ח דברת על קהילת יוצאי אתיופיה, השתתפו נציגי המרכז לסיוע משפטי, ארגון צפון אמריקה למען יהודי אתיופיה, מרכז ההיגוי של יוצאי אתיופיה, המועצה לשלום הילד ואגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה.

הצהרה כה מרחיקת לכת, כמו זו של דוד, מסתמכת על מספר המלצות ביניים שפורסמו על ידי כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל (ועדת דוברת) במאי 2004. תחת היומרה לחזק את החינוך הציבורי, סבור דוד, הולכת המערכת להרחיב את הפערים ולפגוע באוכלוסיות החלשות, למשל, בהמלצה של הדו"ח לפתוח את אזורי הרישום של בתי הספר. אם עד עכשיו היה מוגבל כל הורה בשליחת ילדיו לבתי ספר מסוימים באזור מגוריו (אזור הרישום שלו) הרי על פי ועדת דברת יוכל כל הורה לבחור מכלל בתי הספר את בית הספר המתאים ביותר לילדו. "הדו"ח מציין את זכות הבחירה של ההורים כמקודשת", אומר דוד, "כך ישנה התעלמות מכך שלא תהיה תחרות אמיתית בין בתי הספר. בתי הספר החלשים יפסידו תלמידים חזקים ומורים חזקים לטובת בתי הספר החזקים. כך תתפתח תרבות של רייטינג, ובתי הספר החלשים, שבהם רוב אוכלוסיית יוצאי אתיופיה, יקרסו".

תחומים נוספים שבהם צופה דוד הרחבת פערים בין אוכלוסיות חזקות לאוכלוסיות חלשות הם: הפיכת המערכת לתלוית הישגים, תקצוב דיפרנציאלי (ע"פ דו"ח שושני) שלא יביא בחשבון צרכים של עולים שעלו לא מזמן לארץ, ניהול עצמי של בתי הספר שיביא להעדפה של המנהלים את התלמידים המצטיינים, יום לימודים ארוך שלא מתחשב בצורך של ילדים במפעל הזנה.

הצורך בהתייחסות ספציפית ליוצאי אתיופיה

עמדתו של דוד העלתה חילוקי דעות בקרב משתתפי המפגש. "פתיחת אזורי הרישום", סברה טרוורק מולט, יו"ר מרכז ההיגוי של יוצאי אתיופיה במערכת החינוך, "דווקא משרתת את הצורך של הרבה הורים יוצאי אתיופיה להגיע לבתי ספר טובים יותר עבור ילדיהם". במקום לבקר את דו"ח דוברת, טענה טרוורק, צריך לדאוג שההמלצות שלו ייושמו במלואן – שיום לימודים ארוך יהיה מלווה במפעל הזנה, שפתיחת אזורי רישום תהיה מלווה בהסעות ובסיוע להורים שלא יכולים לעמוד בתשלומים לבתי ספר יוקרתיים ועוד.

המסקנה העיקרית שעולה מתוך הפגישה היא שנדרשת תשומת לב רבה לסכנות העולות מיישום הדו"ח, אחרת הוא עלול להביא להרחבת הפערים ולפגיעה בתלמידים יוצאי אתיופיה. מסקנה זו באה לידי ביטוי בהמלצות שהגישה יומיים לאחר מכן אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה למרכזת הועדה, רות אוטולנגי. בפגישה שנערכה עימה בשיתוף עם נורית הרמן, יו"ר תת הועדה לענייני עולים, עלה כי יש לועדת דוברת חסך אינפורמטיבי גדול בכל הקשור לתלמידים יוצאי אתיופיה ולצרכיהם. לכן ביקשה האגודה הישראלית בהמלצותיה לשתף נציג מטעמה בדיונים שיתקיימו בוועדת המשנה העוסקת בתלמידים עולים. בנוסף עלה הצורך בבנייה של רשת ביטחון שתתייחס לצרכיהם הספציפיים של התלמידים העולים, בתחומים של קבלה לבתי ספר חזקים, הסעות לבתי הספר, הזנה, תמיכה ותגבור לימודיים, מניעת נשירה ועוד. לשם מילוי צרכיהם של התלמידים העולים הדגישה האגודה הישראלית את ההכרח בחיזוק הפיקוח והבקרה על בתי הספר במטרה לבדוק אם הם ממלאים את מחויבותם כלפי יוצאי אתיופיה.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system