חיפוש
Close this search box.

מכתב למערכת -בתגובה למגזין 19

מאת: שושנה בן-דור

מנהלת ארגון צפון אפריקה למען יהודי אתיופיה בישראל

תגובה על דבריו של משה סמו במדור דעות , קו האופק 19

ברצוני להגיב למאמרו של עו"ד משה סמו על הצורך במורים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך. אני מזדהה לגמרי עם הנקודות שהוא ציין לגבי הצורך במורים בני הקהילה, הנימוקים לכך, והתהיות בנושא תפקיד המגשרים. יחד עם זאת, ולאחר שנים לא מעטות בשטח, אני מבקשת להעיר את ההערות הבאות:

· תואר בחינוך איננו שווה לתעודת הוראה המקנה את ההכשרה ואת ההסמכה בעיני משרד החינוך ללמד בכיתה. נכון, יש מספר ניכר של בעלי תואר ראשון של חינוך בקהילה, אבל המערכת תקלוט כמורים, לפחות באופן רשמי, רק בעלי תעודת הוראה.

· אנשים מבוגרים שהיו מורים באתיופיה וביקשו להמשיך ללמד בישראל לא הצליחו על פי רוב, על אף ההסבה המקצועית שעשו בישראל, עקב ההבדלים בתיאום ציפיות מהתלמידים ומן המערכת והרגלים פדגוגיים מאתיופיה שלא התאימו למציאות בישראל ושהיה קשה מאוד להתנתק מהם. יש לזכור כי במציאות הישראלית, נדרש ממורים להיות, לרוב, סמכותיים ואסרטיביים מאוד בתוך הכיתה. שיטות ההוראה גם שונות מאוד.

· רוב הצעירים שהשלימו לימודי תעודת הוראה בשנים האחרונות סיימו בשנים שבהם משרד החינוך אינו רשאי, לפחות רשמית, לקלוט מורים חדשים למערכת. נוצר אבסורד, שמשפיע על כל מסיימי הסמינרים למורים ותעודת הוראה באוניברסיטאות, לפיו ידוע מראש שלא יהיה להם מקום עבודה במקצוע שלמדו. צעירים שבכל זאת הצליחו למצוא עבודה קבועה בהוראה, או שהכירו מישהו במערכת, או שבמקרה הגיעו למקום הנכון בזמן הנכון כאשר בדיוק התפנתה משרה, או שידעו לעשות את הרושם הנכון על מנהל או מפקח.

לדעתי, טוב יעשו בעלי תעודת הוראה אם יסכימו למלא מקום, יעבדו במסגרות משלימות וירכשו ניסיון, וימשיכו להרחיב את ההשכלה שלהם דרך השתלמויות למיניהן. כל אלה יוסיפו לקורות החיים שלהם כאשר יחפשו עבודה בהוראה בתוך המערכת הפורמאלית. ארגוננו השנה מעסיק מנחה למורים חדשים העובדים כסייעים בלימודיות שלנו, כולם פרט לאחת, יוצאי אתיופיה. התרשמותם היא שההנחיה מסייעת מאוד ומוסיפה להם ידע ושיטות עבודה. אנחנו מקווים כי בעתיד, הנחיה זו תסייע להם למצוא עבודה קבועה במערכת.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system