חיפוש
Close this search box.

הצטמקות מדאיגה של הפרוייקט הלאומי למען יהודי אתיופיה

מהבטחה גדולה לשיקום הקהילה האתיופית בסכומים של 660 מיליון דולר הצטמק הפרוייקט הלאומי למען יהודי אתיופיה לממדים קטנים. שולה מולא, מנכ"לית "האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה", אופטימית בכל זאת

הפרוייקט הלאומי למען יהודי אתיופיה נחשב בזמן התחלתו בשנת 2001 להבטחה גדולה. כיום לאחר כארבע שנים התפוגג הערפל והיומרה ונותרו בקופה מעט מאוד כספים בשבילו. הפרוייקט התחיל כיוזמה של הסוכנות היהודית על מנת למקד את המאמץ בעולי אתיופיה ולהשקיע משאבים כדי לקדם את העולים ולהביא אותם לשוויון עם האוכלוסיה בתחומי החינוך, הקהילה ושוק העבודה. למשימה שאמורה להתפרס על תשע שנים התגייסו הקהילות היהודיות בצפון אמריקה שהבטיחו לתרום חצי מהמימון (330 מיליון דולר). המממן השני, הממשלה, הייתה אמורה לתת סכום זהה.

לפרוייקט שותפים הסוכנות היהודית, הג'וינט, ממשלת ישראל, הקהילות היהודיות בעולם וארגוני הקהילה האתיופית. בכוונתו לטפל בעיקר בקהילה הצעירה של יוצאי אתיופיה, עד גיל 35 תוך היעזרות בתשתית המקומית הקיימת בכל עיר. כעת סיים הפרוייקט את שלב התכנון והוא מוכן לעבור לשלב הביצוע. שולה מולא, מנכ"לית 'אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה' שותפה לפרוייקט כבר מתחילתו כאחת מנציגות הקהילה האתיופית.

מה נשאר מהסכום ההתחלתי הגבוה שהובטח?

"לגבי ה- 660 מיליון דולר, זה בסימן שאלה גדול. בינתיים לא הושקע בפרוייקט כלום חוץ מהשקעה של הסוכנות בתכנון. בגלל המצב הבטחוני היהודים האמריקאים גייסו בקמפיין חירום הרבה למען תמיכה בישראל וזה הפחית את הכסף שמיועד לפרוייקט. בשנת 2003 מדובר ב- 10 מיליון דולר בלבד. 5 מיליון דולר יתנו יהודי התפוצות ו- 5 מיליון דולר ישראל".

מהי יכולת ההשפעה של ארגוני הקהילה בפרוייקט?

"יש לנו נציגים בכל הועדות המתקיימות בפרוייקט וכעת אנו פועלים כדי שתתקבל נציגה מטעמנו (נגיסט מנגשה) לתפקיד המנכ"לית של הפרוייקט. הניסיון שלי מלמד שכל פעם שנקטנו יוזמה בדברים נקודתיים זה הצליח. הבעיה היא שעכשיו אנחנו יותר מגיבים ופחות יוזמים. לא כל אירגון יכול לקחת את המעורבות בפרוייקט כחלק מסדר היום. בכל מקרה, כיום, ללא הנציגות של האירגונים הפרוייקט היה נעלם מהמפה. כי לאף אחד חוץ מאיתנו אין אינטרס אמיתי להמשיך אותו".

לסיום, איך את רואה את עתידו של הפרוייקט הלאומי?

"אני מאוד אופטימית. זה יצליח לעשות שינוי כי אנשי הארגונים למדו שיעור חשוב – כאשר אנחנו יוזמים ועושים שיעורי בית היטב העניינים מתקדמים. חוץ מזה הפרוייקט תרם רבות להעלאת המודעות של האירגונים השונים לחשיבות של 'הביחד' כהגברת הקול של הקהילה וכדי לשמור על האינטרסים של כולנו".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system