חיפוש
Close this search box.

מה מביא אדם לחשוב שהוא מורם מעם?

מאת: אברהם אדגה, מהנדס בטכניון. הוגה דעות. כתב את הספר המסע אל החלום, שיצא בשנת 2000.

בליל שישי ה-28/9/07 במהלך שידור החדשות בערוץ 2, אירע מקרה חמור שאין כמותו. מקרה שבמחוזות של עמים מתוקנים עם מערכת משפט שוויונית, האחראי למעשה היה מושב מאחורי סורג ובריח.

בהעדר הסבר הגיוני לשתיקה של התקשורת על כל גווניה, אני פונה לחפש תשובות בנפשו של האדם, בתקווה שאולי היא תסביר לי, למה הוא חושב שהוא מורם מעם וכך, בהינף יד, מוחק את קיומם של אחרים? הרי טבע האדם דומה לשל כל אדם. הוא נולד עירום ולצערו גם נקבר עירום.

השמדה מנטלית של קבוצה שלמה

רם כספי הוא אדם ככל אדם, שבמקרה החל את דרכו בתקופת ההתהוות של המדינה ובנה לעצמו שם של כל יכול: גורו של בעלי ההון והשלטון, שמצהיר על כך בחוצות העיר, אחד ששומעים בעצתו וידו בכל, ומכאן הדרך לרפובליקת בננות שבה חמישית מהאוכלוסייה מחזיקה במרבית האמצעים ושולטת על השאר. זה בלבד היה צריך לקומם את כל המדינה ולהוציא אותנו אל הכיכרות, כדי להחזיר אותו ואת הדומים לו לגודלם הטבעי ובכדי לשנות את מאזן האימה שמעטים קובעים את גורל הרוב.

בין יתר השתלחויותיו רם כספי טען ש"אתיופים זה סוג ב' וחבל שבאו". נניח שהוא הפנים את גודל עושרו, עוצמת השפעתו על מקבלי החלטות ואפילו שכח שהוא בן תמותה, אך חמור עוד יותר הוא שאלו שהיו סביבו קיבלו זאת בהבנה. בעיניי זו אמירה שמשתווה לכינויים שהגרמנים המציאו על היהודים כדי להכשיר את הקרקע להשמדת מיליונים. אז הם עסקו בהשמדה פיזית של חפים מפשע וכעת הצורר החדש עוסק בהשמדה מנטלית של קבוצה שלמה, מבלי שכלל הצטלבה דרכנו הענווה בדרכו הרומסת.

עשה זאת במקום מוצנע בינך לבין עצמך

אין דרך להעביר את התחושה של מה זה להיות "סוג ב", ואין מילים להסביר זאת לילדים שנולדו כאן, באותה מדינה שילדיו ונכדיו של מר כספי נולדו. מילים אלו מהדהדות באוזניו של כל חייל בן הקהילה ששוכב במארב לילי בכדי להגן עליך, מר כספי, כדי שתוכל להגיע למשרדך המהודר ושתחוש כמה האתיופים לא מועילים למטרותייך המובהקות של קשר בין הון לשלטון. דברים אלו מהדהדים באוזניו של זה העומד מאחורי מכונות ייצור המזון שלך ושל זה המנקה את הרחובות שלך. השמש זורחת עבור כולם והלילה יורד עבור כולם ועולם כמנהגו נוהג, אך רק לכאורה.

אם כספך או קשריך המסועפים הם שגורמים לך לחוש שאתה עשוי מחומר עמיד לנצח והשכיחו ממך את האמת המרה שהנך בן תמותה, אנא עשה זאת במקום מוצנע בינך לבין עצמך.

לקרוא אותך לסדר מעל דוכן הנאשמים

בארץ מוצאי אנשים בגילך היו מושא להערצה. הם שימשו לנו כעוגן והשתוקקנו לשמוע את מוצא פיהם. למדנו מניסיונם, ועשינו זאת בהרכנת ראש לאות כבוד. לא כך במקרה שלך, הערכים שאתה מנחיל לדורות הבאים מבוססים על עלבון, על תחושת עליונות ריקה מתוכן, על תחושה שגנבו לך את המדינה. הרי אם אספר לך על המעשה הציוני של בני קהילתי, על הקרבת נפשות וכמיהה ללא סייג לירושלים, זה לא ידגדג לך כי זה לא מלווה בהון. זה לא סיפור של בולדוזרים שהופכים כל חלקה טובה למפלצת בטון וזה גם לא סיפור של מכרה פחמים שקובר תחתיו את הכורים. אם הבנתי נכון, אלו התחומים שרותמים אותך כסוס השועט לפני העגלה.

הרשה לי להביע את מורת רוחי על שבחרת שיטה זולה לפרסם את משרדך. אני מניח שיכלת לעשות זאת בדרך ישרה ואין לי ספק שתוכל להרשות לעצמך לממן זאת מהעודפים הנוטפים מבין אצבעות ידך. השימוש בנו היה זול, עד כדי מבוכה גדולה לאדם במעמדך.

אין מנוס אדוני, אלא להשתמש בדיוק באותם כלים שהביאו אותך עד הלום, להעמיד את חוקי המדינה למבחן ולקרוא אותך לסדר מעל דוכן הנאשמים בבית משפט.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system