משקאות משכרים בקרב בני נוער

7 בנובמבר 2005
עלוני מידע

משקאות משכרים בקרב בני נוער

שתיית משקאות משכרים בקרב בני נוער-
והתמודדות ההורים עם התופעה
 
                                            
אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה
נובמבר 2005
 
 
החוברת בעברית נכתבה ע"י ד"ר שושנה וייס
עבור האגודה למניעת אלכוהוליזם בישראל (1993).
 
שתיית משקאות משכרים בקרב בני נוער-
והתמודדות ההורים עם התופעה
 
תרגום לאמהרית
אללין אבבה
 
הקלדה ועריכה באמהרית
ישיעהו דגו
 
עריכה
לאה בטבבו
 
 
אנו מודים לפרג' ראמז על היוזמה והבקשה לתרגם את החוברת לטובת הקהילה
 
האחריות על החוברת הינה על:
אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה
Israel Association for Ethiopian Jews (IAEJ)
רח' פייר קינג 28,קומה 5 ירושלים 93469
טלפון: 02-6789673   פקס: 02-6790412
info@iaej.co.il http://www.iaej.co.il
נובמבר 2005
  © כל הזכויות שמורות
שתיית משקאות משכרים בקרב בני נוער –
איך ההורה יכול להתמודד עם התופעה
מבוא
הורים יקרים חוברת זו באה לעזור לכם למנוע ככל שניתן את בעיית השתייה של משקאות אלכוהוליים (בירה, יינות, משקאות חריפים) בקרב ילדכם המתבגרים בגילאים 18-12.
לאחר סקירה של מניעים לשתיית אלכוהול בקרב צעירים, מוצעות 8 דרכים, שבאמצעותן תוכלו לעזור לילדכם להימנע משתיית אלכוהול ומבעיות שנובעות ממנה. תוכלו להשתמש בחלק מדרכים אלה גם כדי להתמודד עם קשיים נוספים הקשורים להתפתחות ילדכם – עישון סיגריות, שימוש בסמים אחרים. אין לאיש זכות לומר לכם כיצד לחנך את ילדכם. אולם ההצעות הבאות עשויות לסייע לכם בתקשורת בינכם לבין ילדכם, ולעזור לכם בפיתוח כישורים, השקפת עולם ומערכת ערכים שיפחיתו את הסיכוי לשתייה מופרזת. יתכן שאתם חשים, שההתייחסות שלכם לילדכם עלולה להוביל לתגובה של "אתה לא מבין", ושאין אתם וילדכם "בראש אחד". תקשורת בין הורים לילדים זו משימה קשה. עם זאת, יש לנסות ולהשפיע וראוי להעלות על סדר היום המשפחתי בעיות של מתבגרים.
מניעים לשתייה מופרזת בקרב צעירים
 
התנהגות ההורים
הורים מהווים מקור השפעה ודגם לחיקוי עבור הדור הצעיר ביחס לצריכת אלכוהול. בישראל נמצא קשר בין שתיית ילדים לשתייה על ידי ההורים. מחקר שנערך בארץ מצא, ששתיית האב משפיעה על דפוסי השתייה של בניו ובנותיו, בעוד ששתיית האם משפיעה בעיקר על דפוסי השתייה של בנותיה.
 
השפעה מצד חברים
לחץ קבוצתי הוא מניע חשוב לשתייה. צעיר עלול להתחיל בשתייה כדי להשביע את רצון הקבוצה שאליה הוא רוצה להשתייך. זאת, כדי לא להיות שונה. הרצון להיות אהוד (פופולארי) והרצון להשתייך לקבוצה הם מטרות חשובות אצל צעירים. מחקר גילה, שהקשר בין הרגלי השתייה של צעירים לבין אלו של חבריהם חזק יותר בקרב בנים מאשר בקרב בנות.
 
בעיות במשפחה
יחסים מעורערים במשפחה עלולים להוביל את הצעיר אל שתיית משקה אלכוהולי. המשקה האלכוהולי עלול לשמש עבורו כגורם להנאה, כאמצעי להפגת מתחים ולהשכחת היגון הנובעים מן המצב המשפחתי, וגם כדרך לנקמה הן במשפחה (גרימת בושה באמצעות השכרות) והן בחברה (פגיעה ברכוש ציבורי ובאנשים אחרים בעת שכרות).
 
סיבות נפשיות
צעיר עלול לשתות כדי למלא צרכים שונים כמו הצורך שלו להשתעשע, לצאת מהשגרה, להרגיש "אחרת", לקחת סיכונים, להפיג דאגה, לפתור מבוכה רגשית, לשאת רגשות ייאוש ואכזבה, לספק סקרנות לגבי הטעם של המשקה האלכוהולי והשפעתיו. בנוסף, משמש המשקה על מנת להסיר מעצורים כלומר: כדי להתגבר על חוסר בטחון עצמי, הערכה עצמית נמוכה, ביישנות וחוסר יכולת ליצור קשר עם אחרים. כמו כן עלולים הצעיר או הצעירה לפנות אל המשקה כדי לברוח ולהשתחרר ממועקה שנובעת ממציאות אישית עגומה כמו כשלון בלימודים, בדידות או שעמום.
הרצון להרגיש מבוגרים
יש צעירים שפונים לשתייה בפאבים כדי להשיג מעמד של מבוגרים ולהוכיח בגרות ועצמאות. ראוי להדגיש, שהחוק אוסר הספקת אלכוהול לצעירים מתחת לגיל 18.
 
מעבר מערכים לאומיים לערכים אינדיבידואליים
בשנים האחרונות חל מעבר בחברה הישראלית הבוגרת ממתן חשיבות לאתגרים לאומיים למתן עדיפות לערכים אישיים (הנאה, הצלחה אישית, חומרנות). השינויים הערכיים והנורמטיביים השפיעו גם על הדור הצעיר והתרחש מעבר מביקורת כלפי השתייה להערכה חיובית שלה. המושג "לעשות חיים" הפך להיות גורם בעל חשיבות בקרב בני הנוער, והמשקה אלכוהולי החל להוות כלי זמין ונוח להשגת הנאה רגעית, לתענוג אישי ולבילוי.
 
 
 
השפעת כלי התקשורת
בסרטי קולנוע וטלוויזיה זרים מהווה השתייה מעשה כמעט טבעי של הגיבורים. צעירים מחקים את "הכוכבים" מתוך רצון להידמות אליהם ולאמץ משהו מאורח חייהם. באמצעות כלי התקשורת מועברות אל הנוער בארץ נורמות של התרבות המערבית, בה נפוצה שתיית אלכוהול ובה משמשים הבאר הפרטי בבית (דלפק המשקאות) סימן למעמד חברתי גבוה. פרסומות למשקאות אלכוהוליים מעוררות אף הן צעירים לשתות. הפרסומות משפיעות בכמה מישורים: על ידי הדגשת תכונות שחשובות לצעירים (אהדת חברים, גבריות, רעננות, מעמד חברתי גבוה, הרפתקנות), על ידי הצגת משקאות אלכוהוליים חדשים שאין להם דפוסי שתייה מסורתיים (כמו בירה), על ידי הצגת המשקאות האלכוהוליים כמשקאות יוקרה אופנתיים, ובאמצעות פנייה לשני המינים.
 
מגע עם תושבי מדינות זרות
השיפור ברמת החיים בארץ הביא לביקורים המוניים של צעירים במדינות אחרות ולפגישה עם השתייה שמהווה שם מנהג נפוץ. זאת, בנוסף למגע של בני נוער עם תיירים, מתנדבים וחיילי או"ם, שמבקרים בארץ ומביאים עימהם את הרגלי השתייה שלהם.
דרכים באמצעותן אתה יכול לסייע לילדיך להימנע מבעיית השתייה
שוחח עם ילדיך על אלכוהול כדי לתקן טעויות נפוצות ולבטל תפיסות שגויות
בקרב בני נוער רווחים תפיסות שגויות ומיתוסים המועברים אליהם בעיקר על ידי אמצעי התקשורת כמו: "כולם שותים בירה בפאבים/ במועדונים", "מי ששותה בירה הוא גבר לעניין", "לא ניתן להיהפך לאלכוהוליסט משתיית בירה", "מי ששותה אלכוהול הוא אדם מצליח", בירה מרווה צימאון", או "קפה סותר את השפעות האלכוהול".
כדאי מאוד לעורר שיחה בנושא עם ילדיך כאשר אתה צופה עימם בסדרה כלשהי בטלוויזיה, שיש בה מצבים בהם הגיבורים שותים, או כאשר אתה רואה פרסומת למשקה אלכוהולי בעיתון יומי, או כאשר אתה מגיש אלכוהול בארוחה בשבת או בחג, או כאשר מדווחים בכלי התקשורת על התרחשות של מאורעות שקשורים בשתייה מופרזת (תאונת דרכים, מקרי אלימות), או כאשר מכר נפגע עקב השתייה.
במהלך השיחה רצוי שתבהיר לילדיך:
  • שבשעה שבתוכניות הטלוויזיה הזרות או בפרסומות למשקאות אלכוהוליים מופיעים האנשים ששותים כ- יפים ומצליחים, הרי שבמציאות רוב האנשים שמצליחים אינם שותים, ואלה ששותים, האלכוהול לא משפר את חייהם. להיפך, לאחר שתייה, ובייחוד לאחר שתייה מופרזת, נודף מן השותה ריח אלכוהול. בנוסף עלול השותה ליפול ולהיפגע, להיות מעורב בתאונה, להתפרץ באלימות, להתנהג בצורה מבישה ומגוחכת ולקבל החלטות גרועות.
  • ששתיית אלכוהול איננה הופכת צעירים למבוגרים. תהליך ההתבגרות הוא תהליך ממושך ומורכב, והאלכוהול איננו מזרזו. להפך, האלכוהול מתערב בתהליך ההתפתחות בזמן ההתבגרות ופוגע בו.
  • ש- בירה היא משקה אלכוהולי. כמות האלכוהול בפחית בירה שווה לכמות האלכוהול בחצי כוס יין, או לכמות האלכוהול בכוסית משקה חריף (ברנדי, וודקה, ויסקי, עראק).
  • שאלכוהול הוא סם כמו הרואין, ניקוטין או קוקאין, ומכנים אותו "הסם הרטוב", למרות היותו חוקי.
  • שאלכוהול הוא סם שמדכא את המוח ואת פעולת האיברים הנשלטים על ידו, שהוא סם "קשה" שעלול להוביל את השותה לאחר שימוש חוזר ונשנה לאורך זמן להתמכרות (אלכוהוליזם). בנוסף האלכוהול הוא חומר רעיל לגוף שגורם נזקי בריאות למערכותיו כמו למערכת העיכול או לכבד, ועלול לגרום מומים בעוברים.
  • שאלכוהול פוגע ומחבל במיומנויות נהיגה בעת רכיבה על אופניים או נהיגה ברכב (גורם לשיבושים בכושר השיפוט, בקבלת החלטות, בראייה, בקואורדינציה, בתגובה לגירויים ומשרה נמנום).
"איסור מכירת משקאות משכרים לקטין" (ספר חוקים 1305 מתוך חוק העונשין, 1990)
          א.         המעודד או משדל אדם שלא מלאו לו שמונה-עשרה שנים לשתות משקה משכר, דינו מאסר שלושה חודשים.
          ב.         בעל עסק או מי שעובד בעסק בו נמכרים משקאות משכרים לשם שתייה במקום, לא ימכור ולא יגיש משקה משכר לאדם שלא מלאו לו שמונה-עשרה שנים ולא יעודד אדם כאמור לשתות משקה משכר; העובר על הוראה זו, דינו – מאסר ששה חודשים.
          ג.          בעל עסק או מי שעובד בעסק כאמור בסעיף ב', רשאי לדרוש מאדם המבקש שיספקו לו משקה משכר, שיציג תעודה בה ניתן לוודא את גילו; לא הציג האדם תעודה לא יסופק המשקה למבקש.
          ד.         בעל העסק כאמור בסעיף ב', יציג במקום בולט בעסקו, בצורה שיקבע שר המשטרה בתקנות, הודעה המפרטת את הוראת סעיפים אלה.
היה אתה מודל לחיקוי עבור ילדיך – הימנע משתייה מופרזת
עמדותיך והתנהגותך ביחס למשקה האלכוהולי משפיעים על עמדות ילדיך והתנהגותם. חשוב להדגיש שילדיך אינם שמים לב רק לכמויות האלכוהול שאתה שותה אלא גם לסיבות המובילות לשתייה, לצורת השתייה (איטית או מהירה), לעיתוי של השתייה ולפעולות שאתה עושה תחת השפעת אלכוהול. פרט לשתיית אלכוהול במסגרת דתית, אתה יכול להקנות לילדיך דפוסי שתייה חברתית נכונים.
הילד יאמץ דפוסים כאלה כאשר יראה שבאירועים שאתה עורך אתה:
  • מכין מגוון רחב של משקאות קלים.
  • מגיש מזון לפני שתיית האלכוהול ובמהלך השתייה (כדי להאט את ספיגת האלכוהול למחזור הדם).
  • מגיש משקאות אלכוהוליים בעלי תכולת אלכוהול נמוכה שאינם מכילים גז (הגז מאיץ את ספיגת האלכוהול ואת הופעתה של השכרות).
  • ממקד את תשומת הלב על פעילויות שונות כמוקד האירוע ולא על שתיית אלכוהול.
  • לא מגיש אלכוהול מיד עם כניסת אורחים לבית.
  • לא "דוחף" משקאות אלכוהוליים לאורחים (יש אנשים רבים שאינם מעוניינים לשתות אלכוהול).
  • לא מאיץ באורחים לסיים מנת משקה כדי לשתות מנות נוספות, אלא דואג שהם יפרשו את פעולת השתייה של מנה אחת על פני זמן ממושך.
  • לא מגיש אלכוהול לאישה הרה או לאדם שנראה שיכור.
  • לא מסתכל על אדם שהשתכר בצורה "משעשעת".
  • מפסיק להציע אלכוהול לאורחים לפחות שעה לפני תום האירוע.
  • מוודא שאורח שהשתכר לא ינהג לביתו, אלא יובל לביתו על ידי נהג פיכח, או יחזור במונית, או יישאר ללון בביתכם.
אתה יכול לדון עם הילדים במניעים שלך לשתייה כמו מרגוע או הנאה, אך לספר להם על דרכים אחרות בהן אתה משיג מרגוע או הנאה כמו על ידי קריאה, משחק כדורגל או ריקודים, שיחה עם חברים, צפייה בטלוויזיה.
כאשר אתה רוצה לשתות, מומלץ מאוד שלא תבקש מילדיך להכין לך משקה – להביא לך בירה מן המקרר. עיצוב מודל התנהגותי לילדים קשה הרבה יותר כאשר האב/האם אלכוהוליסט/ית. ראוי שתעשה פנייה של בת/בן הזוג של האלכוהוליסט/ית לקבלת יעוץ.
 
עודד בקרב ילדיך חלופות בריאות ויצירתיות לשתיית אלכוהול
ספק לילדיך אלטרנטיבות לשתייה. במשך היום – בצורת חוגים ותחביבים, בזמן מסיבות חברתיות – בצורת פעילויות שונות ושפע של שתייה קלה ומזון מגוון. כל זאת, כדי להפחית את מימדי שתיית האלכוהול ואף למנוע את צריכתו. סוג התחביב, החוג או הפעילות איננו חשוב. כל עוד הצעיר מתעניין ועסוק בחוגים ובפעילויות שונות הוא יתמקד פחות בשתיית אלכוהול.
החלופות לשתייה שאתה יכול להציע לילדיך במשך היום: פעילות למען הקהילה, חברות בתנועה פוליטית או רעיונית, השתתפות בתנועות נוער, משחקים, קריאת ספרים ועיתונים, השתתפות בחוגים, החל מחוגים "שגרתיים" כמו חוגי ספורט (התעמלות, משחקי כדור), מחול, מוסיקה, ציור ודרמה צפייה בסרטים ובהצגות.
אתה יכול להציע חלופות לשתייה גם במסיבות של ילדיך ורצוי שהם יציעו חלופות בעצמם. החלופות שהם יציעו הן חלופות שאותן הם רואים כראויות וככדאיות עבורם: ריקודים, סרטי וידאו, האזנה לתקליטים, משחקי חברה ועוד.
הקשב לילדיך ועודד אותם באמצעות תקשורת מילולית ולא מילולית
לאופי הקשר בינך לבין ילדיך יש השפעה מכרעת על התפתחות דימויים העצמי. הורים המגלים חיבה לילדיהם, מתעניינים במעשיהם ותומכים בהם באווירה משפחתית יציבה של עזרה הדדית ויחסים טובים, מהווים גורם חשוב בטיפוח הערכה עצמית גבוהה אצל הילדים. הערכה עצמית גבוהה היא מה שתורם ליכולת הילדים להתמודד עם משימות שדורשות מאמץ ויוזמה, להתגבר על מכשולים ולעמוד איתן מול לחצים, ביניהם הלחץ לשתות אלכוהול בצורה מופרזת. ואכן מחקרים הראו, שלאנשים עם בעיות שתייה יש דימוי עצמי נמוך.
אתה יכול לעזור בפיתוח-הערכה עצמית גבוהה אצל ילדיך על ידי:
  • מתן מחמאות הן על מאמצים והן על הישגים.
  • סיוע בהצבת מטרות מציאותיות המתאימות לכישורים שלהם.
  • מתיחת ביקורת על הפעולות ולא על הילדים עצמם כלומר: להפריד בין המעשה עצמו שיכול להיות לא טוב ומזיק לבין העושה של המעשה (עדיף לומר: "המעשה של שתיית 4 פחיות בירה הוא מסוכן, וראוי לא לעשותו בשנית", ולא לומר: "אתה לא היית צריך לשתות 4 פחיות בירה, איפה השכל שלך? בפעם הבאה תקבל מנה הגונה").
  • פניה אל הילד כאל אדם בוגר אשר נושא באחריות, והטלת מטלות לתרגול ה"אחריות".
  • גילויי אהבה באמצעות מסרים מילוליים ולא מילוליים.
ילדים משוחחים עם הורים שיודעים להקשיב. הורה שמשנה את נושא השיחה שמעלים הילדים, כועס על העלאת הנושא, אינו מקבל את זכות הילד להביע דעתו, או מאבד את שלוותו, גורם לנתק בינו לבין ילדיו.
 
על ההקשבה להיות מלווה:
  • בניסוח מחדש של דברי הילדים כדי לבטא האזנה והבנה.
  • במבט על הילדים כדי להבין משפת הגוף שלהם את האמת מאחורי דבריהם וכמו כן כדי להוכיח שאכן ניתנת להם מלוא תשומת הלב.
  • מומלצת תגובה לא מילולית כמו חיוך, תפיחה על השכם, מבט עיניים חודר.
  • ברמת-קול מתאימה לתגובה.
  • בגילוי עניין שימשיך את השיחה (מה אתה אומר! ספר לי על כך!) או בשאלה פתוחה (מה קרה לאחר מכן?).
עזור לילדיך להתמודד עם לחץ קבוצתי
מערכת של כללים משפחתיים יכולה להיות בסיס לקבלת החלטות נבונות ביחס לשתייה ולמנוע היגררות אחרי חברים מתוך לחץ. צעירים פועלים בצורה אחראית יותר כאשר ההורים מציבים מגבלות. אין מדובר בהטפת הכללים לילדים, אלא בהבהרתם ובהפנמתם במשך תהליך ממושך. אין ספק, שבתהליך גידולו סופג הילד לפחות חלק מ"כללי המשפחה"- עמדות, אמונות, ערכים ונורמות של ההורים בכל התחומים, החל מכללים לגבי דמי כיס וזמני ארוחות וכלה בכללים לגבי חלוקת תפקידים במשפחה, או מידת מילוי של מצוות דתיות.
 
לכמה מ"כללי המשפחה" יכולה להיות השפעה במניעת שתייה מופרזת:
  • התנגדות דתית-מסורתית-תרבותית לשתייה מופרזת. (התנ"ך משבח את היין אך מגנה את הלהיטות אחר המשקה, את השיכורים ואת השתייה המופרזת).
  • עמידה על שלך ואמונה בצדקת הדרך שלך למרות תגובה בלתי אוהדת של אחרים או ביקורת של החברה.
  • דגש על אורח חיים בריא – ספורט, תזונה נכונה, ניקיון והיגיינה.
לימוד הילדים אפשרויות סירוב שונות להצעות שתייה:
  • "לא תודה, יש לי מחר משחק כדורגל".
  • "חברה שלי שונאת את ריח האלכוהול שנודף מהפה שלי".
  • "מצטער, אני עומד לנהוג הביתה".
  • "לא עכשיו, אני בודק את כוח הרצון שלי".
לימוד הילדים צורות התנהגות שונות שמביעות סירוב:
  • התעלמות מן ההצעות כאילו לא הוצעו.
  • הליכה לפינה אחרת במקום.
  • שינוי נושא השיחה.
  • לחץ על המציע ("חשבתי שאתה חבר שלי").
  • הצעת חלופה לשתייה.
ראוי שתדון עם ילדיך במקרים בהם הליכה אחר הקבוצה עשויה להביא תועלת ובמקרים בהם היא עלולה לגרום נזק, תוך שילוב דוגמאות בהן הקבוצה מעודדת את חבריה לקחת סיכונים שעלולים לפגוע בהם, כמו שתייה מופרזת של משקאות אלכוהוליים, שימוש בסמים, הפרת חוקים.
על מנת להכשיר את ילדיך להתמודד עם לחץ חברתי רצוי להביא למודעות שלהם שכל אחד מהם הוא אדם ייחודי, בעל תכונות, כישורים, עמדות וערכים משלו, ויש זמנים בהם עליהם לדבוק בעמדותיהם ובערכיהם ולעמוד על דברים ועל נורמות שהם מאמינים בצדקתם. אם אכן הם פועלים כך, הרי הם "אמיצים". "אומץ" היא התכונה המאפשרת לאדם לעמוד איתן מול התנגדות, מכשולים ולחצים. בעמידתם בלחץ כלשהו (כמו לחץ של חברים לבלות את הערב בשתיית בירה בפאב/במועדון) הם רוכשים את ה"אומץ" שלהם.
אתה גם יכול ליצור לחץ קבוצתי בכיוון "חיובי" באמצעות שיחות עם הורים אחרים וילדיהם.
במסגרת ההתמודדות עם הלחץ הקבוצתי ראוי שתצייד את ילדיך בשיטה יעילה לקבלת החלטות.
אפשר לתרגל עם הילדים שיטה יעילה לקבלת החלטות תוך דיון בבעיית השתייה:
  • הגדרת הנושא/הבעיה.
  • העלאת כל הפתרונות האפשריים והתוצאות האפשריות ורשימת כל החלופות.
  • שקילת כל חלופה תוך התייחסות לכל חסרונותיה ויתרונותיה, לתגובה החברתית הצפויה ולהרגשה האישית.
  • בחירה בחלופה הטובה ביותר.
  • מימוש ההחלטה. אם התוצאות משביעות רצון ראוי להתמיד בה, אם לא, יש להתחיל את התהליך מראשיתו.
פעל עם הורים אחרים לצמצום שתיית האלכוהול בקהילה
איחוד של הורים למען המטרה מחזק את פעולותיו של כל הורה בביתו ועשוי להשפיע על הקהילה כולה. איחוד של הורים יכול ליזום שורה של פעולות כמו:
  • עידוד תחנת המשטרה המקומית לאכוף את חוק העונשין ואת חוק רישוי העסקים האוסרים הספקת אלכוהול לקטינים, ואת תקנות התעבורה בדבר רמה מרבית של אלכוהול בדם אצל נהגים (5%).
  • הבאת בית הספר המקומי להפעיל תוכנית הקשורה בנושא אלכוהול ושכרות – תכנית מנע במסגרת שיעורי החינוך, בנוסף לעודד יוזמות נוספות באישור משרד החינוך.
  • עידוד מרכז תרבות נוער וספורט המקומי לספק מגוון רחב יותר של חוגים ופעילויות לשעות הפנאי.
  • פניה לתנועות הנוער להיאבק בבעיית השתייה.
  • פניה לעירייה או למועצה המקומית לצמצם מתן רישיונות לפתיחת פאבים/מועדונים ובארים.
עזור לילדיך להימנע מנהיגה תחת השפעת אלכוהול
אחת הבעיות החמורות ביותר שקשורה בשתיית אלכוהול בקרב צעירים היא בעיית נהיגתם תחת השפעת המשקה האלכוהולי ומעורבותם בתאונות דרכים בשל כך. כמובן, שאין הבעיה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול נחלתם של צעירים בלבד, אולם היא תופסת מקום חשוב  בקרב התופעות הקשורות לשתיית אלכוהול בקרב בני נוער. זאת בשעה שלגבי האוכלוסייה הבוגרת ישנן תופעות אחרות ארוכות טווח, כמו סיבוכים רפואיים שנובעים משתייה ממושכת.
לפי החוק, אסורה נהיגה ברמת ריכוז אלכוהול בדם הגבוהה מ 5%. למעשה עד 70 ק"ג משקל גוף, ניתן לשתות מנה אחת בלבד של משקה אלכוהולי (פחית בירה, או חצי כוס יין, או כוסית משקה חריף) בשעה שלפני הנהיגה. מנה נוספת תוביל לריכוז אלכוהול בדם גבוה מ 5%. אדם שמשקלו מעל 70 ק"ג יכול לשתות שני מנות משקה.
צעירים, שמשקלם נמוך בדרך כלל מזה של מבוגרים, עלולים להגיע לרמת ריכוז אלכוהול בדם גבוהה יותר מאשר מבוגרים לאחר שתיית כמות מסוימת של משקה אלכוהולי. בנוסף, אין הם מנוסים בנהיגה כמו המבוגרים ואף עלולים לנטות למעשיי קונדס שעלולים להסתיים באסונות. לכן, ראוי שתביא לפני ילדיך גורמים אלה, כדי שיביאו אותם בחשבון לפני שהם מאמצים לעצמם התנהגויות בוגרות של שתיית אלכוהול ונהיגה.
לאור חשיבות הנושא, רצוי שתנקוט בפעולות הבאות:
  • שנן לילדיך את הסיסמאות: "שתית שתי כוסות – אל תנהג". "תאונה עלולה להתחיל בלגימה".
  • בעת לימודי הנהיגה של ילדיך הסבר להם, שלאלכוהול השפעה שלילית על כושרו של הנהג. ככל שהאדם שותה יותר, כך גדלים יותר השיבושים ביכולת הנהיגה שלו. הם מתבטאים בפגיעה בראייה, בלקיחת סיכונים, בפגיעה בכושר השיפוט (אנשים חושבים שהם יכולים לנהוג היטב לאחר השתייה, אך האלכוהול פוגע במודעות שלהם למצבם האמיתי), בחוסר ריכוז ביחס לנעשה בדרך, בשיבוש בקואורדינציה וברצון לישון.
  • תן לילדיך את מכוניתך רק לאחר שיבטיחו שלא ישתו אלכוהול בצורה מופרזת.
  • אם לילדיך רכב משלהם (אופנוע, מכונית), דאג להזכיר להם להימנע משתייה מופרזת. אם אין להם רכב, דאג להזהירם להימנע מנסיעה ברכב בו נוהג נהג ששותה משקאות אלכוהוליים.
  • תן לילדיך להבין, שעדיף שיחזרו הביתה במונית, שישנו אצל חברים, שחבר פיכח ינהג ברכב, או שיזעיקו אותך, מאשר ינהגו תחת השפעת אלכוהול.
למד לזהות מאפיינים של בעיית שתייה אצל ילדך
עד כה נדונה מניעת בעיית השתייה לפני שהיא מתרחשת (מניעה ראשונית). אולם, לפעמים מגלים הורים שתייה מופרזת אצל ילדיהם. סיכויי ההתערבות המוקדמת, כשהבעיה בחיתוליה, הם הגבוהים ביותר. לכן, ראוי שתדע להבחין במאפיינים שיכולים להצביע על בעיית שתייה. במקרים בהם המאפיינים אינם גלויים לעין, קשה לגלות את הבעיה. עם זאת, פחיות בירה או בקבוקי יין ומשקאות חריפים שחסרים במקרר או בארון, או ש"חוסלו" מהר מדי, יכולים להדליק נורה אדומה.
כאשר התסמינים גלויים לעין וסימני השכרות בולטים אזי דרושים התערבותך וטיפולך בבעיה בכוחותיך העצמיים או באמצעות אנשי המקצוע.
 
בעיה של שתייה מופרזת קיימת כאשר הצעיר מגלה כמה מן התופעות הבאות:
  • מתלונן בבוקר שלאחר בילוי לילי מחוץ לבית, על כאבי ראש, סחרחורת, בחילה, הקאה, כאב בטן, הרגשת חולשה.
  • מנמנם בשעות רגילות.
  • מקיא בצורה תדירה.
  • מכין שעורי בית בצורה שונה מהרגיל (ירידה בהישגים ובהתמדה) ומגלה אדישות למטלות של בית הספר ולסובב אותו.
  • מגלה סימני שכרות:
o        איננו יכול להתרכז וביצוע משימה פשוטה הופך לבלתי אפשרי.
o        נעשה אלים
o        לוקח לו זמן רב להחליט מה ברצונו לעשות.
o        איננו יכול לחשוב בבהירות ומגלה קשיי חשיבה.
o        מפגין ליקויי זיכרון.
o        מגלה כושר שיפוט לקוי – עושה לפתע מעשים מסוכנים כמו (רכיבה על אופניים במרכזה של תנועה סואנת ללא תשומת לב לנעשה מסביב).
o        נעשה מבולבל.
o        מגלה קשיי ראייה.
o        מגלה חוסר קואורדינציה, הפרעות בתיאום תנועות – מקושי לבצע פעולות הדורשות מיומנות ידנית פשוטה ומשימות בהן מעורב תיאום עין-יד כמו כתיבה, פתיחת דלת, לבישת בגד, רכיסת שרוכי נעליים, עד התנודדות ומעידה ודיבור בלתי ברור.
o        מסריח מאלכוהול.
יתכן שבעיה כלשהי גרמה לפנייתו של הצעיר אל השתייה, והוא משתמש באלכוהול "כתרופה עצמית" לבעיה זו, שיש לזהותה ולסייע בפתרונה. שתיית האלכוהול היא הוספת פגע על פגע, והיא איננה פותרת את הבעיה הראשונית. התערבות אנשי המקצוע מומלצת כאשר אתה חש שהבעיה רצינית ואינך יכול לטפל בה. יש לספק עזרה לילד כי האלכוהול הוא סם ושימוש בו כשלעצמו או לשם פתרון בעיות אחרות עלול לדרדר את מצבו. הנך יכול לפנות לייעוץ במסגרת בית ספרית, קהילתית.
להיות הורה זה תפקיד חשוב וקשה. אתה מעצב את ילדיך ומכין אותם לקראת בגרותם, תוך התמודדות עם בעיות גיל ההתבגרות. מניעת בעיית השתייה היא רעיון פשוט, אך היא איננה משימה קלה. מקווים שחוברת זו תסייע לך בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים