חיפוש
Close this search box.

סוגיית בני הפלשמורה

הודעה לעיתונות

09.01.2008

ח"כ אופיר פינס: "במידה וטענת הארגון "מכנף דרום לציון" נכונה, יש בה להעיד על מעשה פלילי"

האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה הציגה היום בוועדת הפנים דו"ח החושף "קרב תרנגולות" בין המדינה לבין הארגונים: "נאקוג' ו"וכנף דרום לציון", עניין שגורם סבל רב לבני הפלשמורה ושוחק את הציבור

בדיון שהתקיים היום בוועדת הפנים העלו הארגונים הפועלים להעלאת בני הפלשמורה: "מכנף דרום לציון" ו "נאקוג'", את הטענה כי משרד הפנים "העלים" חלק מרשומות האנשים שעניין זכאותם לעלייה לישראל היה אמור להיבדק. בתגובה אמר יו"ר הוועדה, אופיר פינס, כי אם העניין יתברר כנכון, יש כאן בבחינת מעשה פלילי, מעשה שהיה בו להוליך שולל את ממשלת ישראל.

לאור ההתנצחות שנמשכה שנים רבות ושבאה לידי ביטוי היום בוועדת הפנים, הציגה האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה לראשונה דוח הבודק את ההתנהלות שני הצדדים. הדוח הינו מסמך מעקב בסוגיית זכאותם לעלייה של בני הפלשמורה, עדות למדיניות רבת סתירות ולאינטרסים שאינם קשורים תמיד עם טובתם של הממתינים מזה שנים במתחמים באתיופיה.

הדוח מציג: אי-בהירות, מחלוקות והיעדר מדיניות סדורה בכל הקשור להעלאת בני הפלשמורה לישראל. מחד-גיסא המדינה לא בצעה בדיקה כוללת שבכוחה לקבוע את זכאי העלייה שלפי אותם קריטריונים שהיא קבעה. ובמקום לנהוג כך, המדינה התבססה על סקר שנעשה ביוזמת ארגונים וולונטריים.

מאידך–גיסא, הארגונים הוולונטריים הפועלים להעלאת בני הפלשמורה, לא דרשו מהמדינה את קיומה של בדיקה מקיפה, זו שבכוחה להבטיח את עלייתם של כל אותם שלהם קשר עם העם היהודי. נראה כי עיקר עניינם היה להעלות כמה שיותר מבין אותם הטוענים לגבי זכאות עלייתם.

במצב דברים זה, קהילת יוצאי אתיופיה נותרת ללא יכולת הכרעה בנושא. מצד אחד חוזה קהילת יוצאי אתיופיה בישראל באותם הנקרעים בגעגועים לבני משפחותיהם באתיופיה, ומצד שני הם גם היו עדים לבואם של רבים שהסתננו לישראל, זאת ללא שיהיה להם קשר כלשהו ליהדות.

דני אדמסו, מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה: "לאור הטענות של "מכנף דרום לציון" שמשרד הפנים לא כלל את רשימת הכפרים באתיופיה, נראה כי חששותיו של ח"כ פינס איננה מנותקת מין המציאות והעידות לכך היא התנהגותה של המדינה כלפי אוכלוסיית הפלשמורה בשנים האחרונות".

"החלטת שר הפנים לסגור את שערי העלייה באתיופיה באופן גורף היא החלטה שיש לגנותה בכול תוקף. זו החלטה שאינה חלה על שום מדינה אחרת בעולם. יחד עם זאת ההחלטה העלתה דיון אמיתי בדבר מדיניות העמימות שנקטו הארגונים הפועלים להעלאת בני הפלשמורה עד כה. מדיניות ששירתה אינטרסים שאינם ברורים כלל לציבור", דברי אדמסו.

הדוח מציג בנוסף סתירות, בין עמדת המדינה לבין עמדת הארגונים הפועלים להעלאת בני הפלשמורה. עיקר המחלוקת נתונה לגבי כמות האוכלוסייה שעדיין נותרה באתיופיה והיא נקשרת בהחלטת משרד הפנים לסיים לאלתר את העלייה מאתיופיה.

נכון לעת זו משרד הפנים טוען כי באתיופיה נותרו רק כ-1,500נפשות. נותרו לבדיקה כ-800, וכ-4,000 נדחו. הארגונים: "מכנף דרום לציון" ו "נאקוג', הפועלים להעלאת בני הפלשמורה טוענים שמשרד הפנים מתעלם מכ-8,500 שיש לברר את זכאותם לפי הקריטריונים שקבעה מדינת ישראל.

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system