חיפוש
Close this search box.

נוער עולה בסיכון

הודעה לעיתונות19.04.07

נוער עולה בסיכון מקרב קהילת יוצאי אתיופיה

תמצית דו"ח הביניים של האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה.

דו"ח הביניים יוצא לקראת יום עיון שמתקיים היום, יום חמישי 19.04.07 בסמינר שיין, בפתח-תקווה ושיעסוק בנוער עולה בסיכון. יום העיון מיועד למערכת עובדי קידום נוער ברשויות המקומיות העוסקים במגזר העולים. האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה לוקחת חלק פעיל בדיונים.

תיקים פליליים

בשנת 2005, בני נוער בגילאי 19-10 מקרב יוצאי אתיופיה – שעלו בין השנים 2005-1990 – היוו 2% מכלל בני הנוער באותה שכבת גיל. יחד עם זאת, שיעור התיקים הפליליים שנפתחו לנערים עולים מקרב הקהילה האתיופית הוא גבוה כמעט פי שניים משיעורם בכלל הנערים שבטווח הגילאים הנ"ל והוא עומד על 3.86%.

כל הנתונים הללו והבאים אחריהם, חלים רק לגבי אותם שעלו מאתיופיה ואינם כוללים את אלה שנולדו בארץ.

תיקי נוער שבהם מעורבים נוער עולה מאתיופיה

ישנה עלייה מתמדת במספרם של בני נוער עולים מקרב יוצאי אתיופיה בעלי התיקים הפליליים וזאת ניכרת בכל תחומי הפשיעה. להלן שתי דוגמאות:

בתחום האלימות – ב-1996 נפתחו 47 תיקים פלילים וב- 2005 מספר התיקים הפליליים זינק ל-223.

בתחום עברות רכוש- ב-1996 מספר התיקים שנפתחו לבני נוער יוצאי אתיופיה היה 89, וב-2005 מספר התיקים הפליליים שנפתחו טיפס ל- 398.

שיעור פשיעה גבוה

בקרב יוצאי אתיופיה שיעור הפשיעה הוא הגבוה ביותר: בעוד שבקרב ילידי ישראל ל-19 מתוך אלף בני 20-12 נפתחו תיקים פליליים,בקרב עולי אתיופיה גדול המספר פי 2.42 ועומד על 46 לאלף. אחריהם ברשימה יוצאי חברהעמים עם 39 תיקים לאלף.

דני אדמסו, מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה: אנו יודעים על לא מעט ארגונים העוסקים מאז ומתמיד בנושא נוער במצבי סיכון, וארגונים אחרים שקמו בשנים האחרונות . באופן פרדוכסלי רמות הפשיעה בקרב בני הנוער הולכים וגדלים באותו קצב שהארגונים גדלים. מצב זה, משאיר סימן שאלה בקשר לתפקודם ולטיבם של התוכניות ומפעליהן ושל ראשיות אכיפת החוק בישראל"

אסירים קטינים מקרב הקהילה האתיופית

בשנת 2006 מתוך 139 אסירים קטינים שמרצים בבתי כלא, 10.1% היו מקרב נערים עולים מבני הקהילה האתיופית, והם מהווים פי חמישה משיעורם באוכלוסיית בני הנוער.

דני אדמסו, מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה: "ילדים אינם נולדים עם ידע בפשע. העובדה שנערים רבים בגיל צעיר מוצאים עצמם בבתי כלא, מעידה על קריסה של מערכת החינוך שלא למדה את צרכיהם של העולים. כל עוד אין התערבות מערכתית של משרד החינוך בנושא, נערים אלו ימשיכו לכתוב לעצם "קורות חיים", בתחום הפשיעה. המצב הקיים הנו מחזק את הקשר בין חינוך לקוי, פשיעה ואלימות של בני נוער" .

תיקים פליליים גדולים בערים בהם ישנו ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה ב-2006

בערים בהם ישנם ריכוזים גבוהים של יוצאי אתיופיה, אחוז התיקים הפליליים שנפתחו לבני הנוער העולה מקרב הקהילה האתיופית הוא גבוה מאוד, ביחס לשיעורם באוכלוסייה.

להלן דוגמה של שלושה ערים:

רחובות – סך כול התיקים שנפתחו עמד על 225, מתוכם מספר התיקים שנפתחו לנערים העולים מקרב הקהילה האתיופית הוא 118 תיקים כלומר יותר ממחצית התיקים הפליליים שנפתחו ברחובות לבני הנוער הם לנערים עולים יוצאי אתיופיה.

גדרה- בגדרה נפתחו בשנת 2006 עשרים ושלושה תיקים פליליים ומתוכם 20 תיקים נפתחו לבני נוער עולה מקרב הקהילה האתיופית והם מהווים כמעט 100%.

נתניה- סך כל התיקים הפליליים שנפתחו בנתניה בשנת 2006 עמד על 159, מתוכם שליש נפתחו לבני נוער עולה מקרב הקהילה האתיופית והוא עומד על 50 תיקים פליליים.

דני אדמסו, מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה: למרות הנתונים הנ"ל הפעילויות בתחום המניע של רשויות אכיפת החוק (המשרד לביטחון פנים) מתקיימות רק בחמש ערים בודדות ובמידה מועטה, וזאת למרות שבני הנוער אלו מרוכזים במספר ערים, שאת מקומם כולנו יודעים".

"הרשויות חייבות למקד את פעילותן בעבודה עם נוער עולה יוצאי אתיופיה, והמשטרה מוכרחה לקלוט עובדים מבני הקהילה האתיופית לשורותיה. הארגונים החברתיים האמונים על הנושא חייבים לאגם משאבים ולפעול בצורה שתביא לתוצאה אמיתית" .

האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה תפרסם את הדוח המלא בנושא לקראת חודש יוני 2007. מסמך זה מהווה דוח ביניים ועניינו רק ביוזמות שמקורן ברשויות אכיפת החוק. ראשיתו של מסמך זה בנתונים מעוררי הדאגה אודות שיעור הפשיעה בקרב בני נוער עולה מקרב יוצאי אתיופיה, ההולך ומתרחב במהלך השנים האחרונות.

לפרטים: אבי מספין דובר האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system