חיפוש
Close this search box.

ועדת השרים

הודעה לעיתונות

-05.03.2007

נציגי קהילת יוצאי אתיופיה: החלטת ועדת השרים שהתכנסה היום תיאמד במבחן המציאות

בעקבות ישיבת השרים שהתקיימה היום, 5 במרץ 2007, הטיל ראש הממשלה, אהוד אולמרט, על מנכ"ל משרדו, רענן דינור – להקים ועדת מנכ"לים בראשה יעמוד, כדי למצוא מענה כולל להצעות ההחלטה שהובאו לדיון. נציגי הארגונים של יוצאי אתיופיה שנכחו בישיבה אמרו כי יעקבו וידרשו שהחלטה זאת תקבל תוקף מעשי.

נציגי הארגונים של יוצאי אתיופיה שנכחו בישיבה יצאו ממנה בתחושה מעורבת, בעקבות ההחלטה להעביר הטיפול בנושאים שנדונו לאחריות המנכ"לים שבמשרדי הממשלה, דרג ביצועי המחויב עתה במציעת מענים קונקרטיים עד ליום ה-16 במאי 2007, יום ירושלים. יום זה מהווה גם מועד לציון זכרם של הנספים בדרך לישראל ובסודן. דני אדמסו, מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה: "אנו, יוצאי אתיופיה, למודי ניסיון מהבטחות והחלטות שהתקבלו ושסופן שלא מומשו. מבחינתנו רק מבחן התוצאה יקבע, כך בעניין מצוקת הדיור ונושאים אחרים".

 

אכזבתם של יוצאי אתיופיה, בהיעדר מענה הולם למצבם היה הרקע להפגנה שהתקיימה ב-6 בנובמבר 2006. לשם קידום המענים בנושא הוקם 'מטה המאבק למען שוויון חברתי ליהודי אתיופיה', בו שותפים הארגונים של יוצאי אתיופיה, קייסים וסטודנטים. גדי יברקן, יו"ר מטה המאבק, אמר בישיבה: "יש להעלות את המשכנתאות באופן משמעותי. 25% תוספת למשכנתאות הניתנות כיום – אין בו לחולל שינוי משמעותי". טענתו זו זכתה לתמיכת השרים, ביניהם שר הרווחה, יצחק הרצוג, כמו גם לתמיכת ראשי הערים שנכחו גם הם בישיבה. בעניין זה אמר אברהם נגוסה, יו"ר 'נציגות הארגונים של יוצאי אתיופיה': "מתן המשכנתאות מוקפא מזה יותר מחודש, וההחלטה על כך הביאה למצב שבו משפחות רבות מאוד ממתינות במרכזי הקליטה לפיתרון דיור קבע".

עניין המשכנתאות היה אחד מחמשת הנושאים שהובאו לדיונה של ועדת השרים. בין הנושאים הנוספים שאמורים היו להיות נדונים: קליטת יוצאי אתיופיה בשירות המדינה, מענים בתחום הרווחה והמשפחה והקמת מרכז מורשת ליהדות אתיופיה. ואולם, סופו של דבר שרק נושא המשכנתאות נדון בהרחבה. בעניין זה אמר אדמסו: "על הממשלה לתת דעתה גם לנושאים מהותיים אחרים המקשים על קליטת יוצאי אתיופיה – לנושא החינוך, לנושא התעסוקה ולסוגיית הכרת זהותנו היהודית. אנו, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, הגשנו מסמך מפורט לוועדת השרים, ובו פירוט לאמצעים המאפשרים קידום שילוב יוצאי אתיופיה בשירות המדינה. למרבה אכזבתי, הנושא כלל לא נדון. יועילו משרדי הממשלה להיות דוגמה לפני בואם לדרוש מעשים מגורמים אחרים. אנו נמשיך ונדרוש את המענים המתחייבים עבור נושא זה ונושאים אחרים".

Welcome!

We at the AEJ surveyed hundreds of civic initiatives and then developed a search engine sorted by category, language, region and other helpful areas.

If you require assistance during the war, you will likely discover relevant information and details within AEJ’s system